Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goedkope legering die net zo sterk is als Titanium - Forum Wereldfietser

goedkope legering die net zo sterk is als Titanium

Behalve sterk is Titanium ook een vrij edel metaal, en zeer elastisch, etc. Allemaal eigenschappen die het nieuwe materiaal waarschijnlijk niet zal hebben, het zal dus zeker geen een-op-een vervanging worden.

Het nieuwe materiaal zal zeker zeer interessant kunnen zijn voor alle vervoermiddelen.

De praktijk heeft inmiddels wel uitgewezen dat Titanium niet tot de lichtste fietsen leidt: daarvoor moet je toch een composiet op basis van koolstofvezels hebben.

Voor reisfietsen zul je wensen dat die behalve licht vooral ook robuust zijn: daarom zijn flinterdunne stukken buis ongewenst, en blijft het gewicht daardoor hoog.
Nu is titanium in de gewichtsorde van een fietsframe niet erg duur. Een kilo CrMostaal kost natuurlijk vrijwel niks, maar een kilo Titanium kost ook maar een paar tientjes.
Dan heb je rechthoekige platen.
Het gaat pas geld kosten als je er iets mee gaat doen: buizen maken in vele diktes en vormen en die aan elkaar lassen in de erg goede kwaliteit die voor een fietsframe noodzakelijk is.
Daarom is het bij de bouw van fietsen voor de nieuwe staallegering belangrijker hoe goed (incl. goedkoop) hij zonder kwaliteitsverlies verwerkt kan worden dan wat de kiloprijs is.
Daar gaat het artikel nog niet op in.
Ave Gone schreef:...rechthoekige platen...buizen maken in vele diktes en vormen
Wat je hier omschrijft is de zeer dure methode om van Titanium platen (Grade 5 6AL/4V legering) butted buizen te fabriceren die voor lichte racefietsen toegepast wordt.
Titanium is echter ook direct in buizen te koop (Grade 9 3AL/2.5V legering). Deze buizen worden echter gemaakt voor de brandstof voorziening in raketten en dergelijke, en die zijn niet butted.
Het is uiteraard veel goedkoper om een fiets te fabriceren van Grade 9 Titanium. En voor reisfietsen te prefereren lijkt mij, anders zit je met die dunne kwetsbare buizen: een keer per ongeluk te hard tegen een boom aan en je hebt een deuk in je frame.