door
Leon » zo 08 feb, 2015 16:33
GETEST: Fiberfix Spoke noodspaak
Vorige week op de Fiets- en Wandelbeurs heb ik bij De Vakantiefietser uit Amsterdam een Fiberfix Spoke gekocht. Die kostte 14 euro, maar omdat de jongeman mij zo aardig vond, mocht ik hem voor 12 euro hebben.
Deze noodspaak bestaat uit een kevlar touwtje met een spanmechanisme, een spaaksleutel, een spaaknippel en een gebruiksaanwijzing, samen opgeborgen in een handig klein busje.
Het is inderdaad een mooie kleine verpakking ten opzichte van een echte spaak. Een groter voordeel is dat de Fiberfix universeel is van lengte. Mijn vriendin heeft een 28" derailleurfiets en ik een 26"-derailleurfiets, dus wij hebben een heleboek verschillende spaaklengtes. Een paar Fiberfix Spokes zou ons dus veel beter uitkomen.
Vandaag heb ik maar eens een testje gedaan, want testen kun je fijn thuis doen.
Voor de test heb ik het minst kwetsbare wiel uit het schuurtje gehaald: het voorwiel van mijn vriendin's stadsfiets, ze is vandaag toch niet thuis.
Ik heb er eerst een spaak uitgedraaid en daarna precies gehandeld volgens de bijgeleverde duidelijke handleiding:
1. Spaak verwijderen: OK.
2. Spanner 3 à 4 slagen in nippel draaien: OK.
3. Touwtje door spaakgat halen: lastig! Het uiteinde van het touwtje is rafelig, dus heb ik uit de naaikist een speld moeten halen om het touwtje door het gaatje te krijgen. Misschien kun je het touwtje thuis beter op voorhand van een druppel lijm voorzien zodat het niet rafelt. Iets spits in het gereedschapstasje is ook een goed idee.
4. Het koord precies zo rijgen als op het plaatje staat: OK. (check, dubbelcheck)
5. Trek hard aan het koord: Met mijn toch niet zo poezelige handjes kan ik best hard trekken, maar er gebeurt niet veel. Het koord vreet zich zo hard in de kartels van het mechanisme dat er van spanning nauwelijks sprake is. Met wat gefrunnik krijg ik het wel aangetrokken maar zonder spanning.
6. Hou met de spaaksleutel de nippel vast en draai de spanner om de spaak te spannen. Problemen: a. De spanner draait vanzelf terug zolang er geen spanning op de spaak staat. b. Ik krijg niet voldoende spanning op de spaak, ook als ik met de spaaksleutel de nippel zelf een flink aantal malen (10, 15?) aandraai. Daarbij moet ik ook oppassen dat ik het uiteinde van de spanner niet door de velg in de binnen band prik.
Waarschijnlijk zit het probleem er bij mij in dat ik door het trekken aan het koord niet genoeg spanning kan opbouwen. Zou daar een truc voor zijn?
Vooralsnog is mijn conclusie dat ik het bosje reseverspaken toch maar weer trouw meeneem.