Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaringen Noordzeeroute - Forum Wereldfietser

ervaringen Noordzeeroute

dag allemaal,

Wij zijn deze zomer van plan om een deel van de Noordzeeroute te doen, namelijk Denemarken, Zweden en Noorwegen. zijn er onder jullie die deze route al gedaan hebben of hier meer over weten?

hebben jullie ervaring met ferry's naar Zweden en Noorwegen en de kleinere ferry's onderweg? Want wij zouden namelijk met een tandem met kinderkar achter willen rijden.
(zie link:https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... e=556B5BA5
In Denemarken heb je geen problemen met de ferries met die uitrusting. Er zit een kilometer of 10 strand in de route in Denemarken; misschien is het beter daar de alternatieve route via de weg te kiezen.
Ik heb in Noorwegen 22 ferry's genomen en dan was het gewoon vooraan staan, als eerste de boot op en je fiets aan de zijkant neerzetten. Daar was altijd ruim voldoende plek, ook voor een tandem en kinderkar. Het waren wel andere ferry's dan die op jullie route, maar ik neem aan dat dat geen verschil uit maakt.
Volgens mij zitten er in het Noorse deel van de Noordzeeroute best heftige klimmen (en dus ook afdalingen). Goede sleeprem op je tandem lijkt me geen overbodige luxe...
ken je het boekje Rotonde Noordzee? Van Frouke Feenstra.
Erg leuk om te lezen. Geeft een goed beeld van de route.
gr Anja
Heb net even de foto van de tandem met kar bekeken. Er zitten hele lastige stukken in de route (als ik Frouke mag geloven) weet niet hoe gemakkelijk deze combinatie daar door/overheen komt.
Anja
Ik heb dit stuk zo'n 5 jaar terug gereden. Erg mooi, maar met tandem zou ik pas beginnen na Esbjerg. Voor die tijd heb je te maken met dijkjes waar schapen op lopen en dus ook de hekjes die je moet passeren. Dat ging nog net met bepakte fiets, met een tandem gaat dat niet lukken.

In Noorwegen wel een paar flink steile stukken, hoop wel dat je een goed klein verzet hebt. Daar moet je ook een paar tunnels door dus ook zorgen voor verlichting. Daarnaast heb je dus ook steile afdalingen, niet altijd over goede wegen, dus ik weet niet of de remmen op jou tandem het gaan houden. Zoals hierboven al gesuggereerd is extra remkracht aan te bevelen (heb zelf vorig jaar met gehuurde tandem+aanhanger zelf mogen ervaren wat er gebeurd als je hydraulische schijfremmen te warm worden :( ). Misschien nog velgremmen achter toevoegen (V-brakes of zo)?

Voor de aanhanger zie ik wat problemen in Noorwegen, daar zijn een aantal smalle paadjes op de route, maar als je met GPS of een goede kaart rijdt is dat wel op te lossen.

Op de grote ferry's nooit problemen gehad en jullie tandem moet ook lukken. Meestal wordt je in een hoekje van het autodek gezet, bij de motoren. Er is altijd voldoende gelegenheid om je fiets vast te sjorren(inclusief touw / sjorbanden), zodat hij niet omvalt of zo.
bandankt voor jullie reacties,

voor de remmen verwacht ik niet snel problemen aangezien dit schijven zijn van 200mm waardoor er wel wat koeling mogelijk is, en wat trager berg af rijden helpt ook altijd natuurlijk :wink: en voor berg op heb ik een klein tandwieltje vooraan van 22 en achteraan 34 tanden.

corneK, weet je nog waar dat de hekjes zich juist bevonden ? dan kan ik mijn route misschien al aan passen. voor de smalle paden kan ik altijd wel op de kaart zoeken naar een nieuwe weg, want zou rijden met gps en met kaarten (liever zeker).