Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vers van de pers ... - Forum Wereldfietser

Vers van de pers ...

Afbeelding

- Vers van de pers ...

- Fietsen rond Het Kanaal
Deel 1 Zuid-Engeland

van Dover of Harwich naar Plymouth
inclusief een rondje Guernsey en Jersey
Auteur: Kees Swart

Afbeelding

ISBN: 978-90-77056-33-2
Prijs € 19,50 | 170 pagina's | geheel in kleur | ringband

Fietsen rond Het Kanaal is een tweedelige gids, bedoeld voor iedereen die een stuk langs of rond Het Kanaal wil fietsen. De route verbindt alle veerhavens aan de Engelse en Franse Kanaalkust. Zo kan een groot of klein rondje rond Het Kanaal gereden worden door voor een verderweg of dichterbij gelegen overtocht tussen Engeland en Frankrijk te kiezen. Uiteraard kan ook alleen een stuk van de Engelse of Franse kust gefietst worden.

Krijtrotsen, stranden, getijden, indrukwekkende kastelen, pittoreske plaatsen met een vaak bizarre geschiedenis: zo uniek als de Kanaalkust is, zo bijzonder is deze route.

##############################################

Hanzefietsroute deel 2
van Lübeck naar Brandenburg (of Berlijn)

inclusief diverse alternatieven
Auteur: Michaël Wannet

Afbeelding

ISBN: 978-90-77056-29-5
Prijs € 19,50 | 134 pagina's | geheel in kleur | ringband

Dit tweede deel van de Hanzefietsroute gaat van Lübeck naar Brandenburg via een groot aantal Hanzesteden in Noord- en Oost-Duitsland. Deze nagenoeg vlakke route is zo'n 1000 km lang en voert daarvan zo'n 400 km langs de Oostzee.

Voor meer info over beide fietsgidsen zie: http://www.recreatief-fietsen.nl
Dat is mooi. De eerste staat gepland voor deze zomer, dus dan kan ik vast in-genieten :D
Nog even een overzichtje erbij voor de duidelijkheid :wink:

Fietsen rond Het Kanaal
Afbeelding

Hanzefietsroute deel 2
Afbeelding
Die eerste komt op ons lijstje! Lijkt me prachtig. De hanzefietsroute hebbben we (in delen) gefietst en was ook erg mooi.
Als ik zo eens kijk op het Hansefietsroute kaartje(hoe grofschalig ook) is dat het beste bewijs dat routeboekjes verouderen :D
arnob schreef:Als ik zo eens kijk op het Hansefietsroute kaartje(hoe grofschalig ook) is dat het beste bewijs dat routeboekjes verouderen :D
Maar niet altijd goedkoper worden 8)
Ik zag op Bol.com de fietsgids van Hans Reitsma, "Fietsen naar Toscane", de voorloper van zijn 'Reitsma's Route naar Rome', staan voor 40 euro. In mijn kast staan ook nog de 2 hagelnieuwe en ongebruikte delen uit 1996. Dus liefhebbers ... :wink:
Is Fietsen rond Het Kanaal van Kees Swart ook op de Fiets en Wandelbeurs?

Verder bij Recreatief Fietsen:
♦ Fietsen langs het Canal du Midi en het Canal de Garonne
♦ Fietsen langs de frontlijn van de Eerste Wereldoorlog
♦ Fietsen in Bourgondië, een rondrit langs kanalen en door wijngaarden
♦ Fietsen door Zwitserland, een rondrit langs rivieren en door bergen
Michael W schreef:Nog even een overzichtje erbij voor de duidelijkheid :wink:

Hanzefietsroute deel 2
Afbeelding
Jammer dat de maker Stettin overslaat dit is namelijk ook een Hanzestad en zeker de moeite van het bezoeken waard (heb ik me laten vertellen) Het is namelijk ook prima om langs de Oder fietsen.
_Peter_ schreef:Jammer dat de maker Stettin overslaat dit is namelijk ook een Hanzestad en zeker de moeite van het bezoeken waard (heb ik me laten vertellen) Het is namelijk ook prima om langs de Oder fietsen.
Niet aan de route maar ook zeker niet vergeten, maar Hanzestad Kiel zit er ook niet in en zo zijn er nog wel 20 op te noemen. 8)

Citaat:
Traject 4, Loissin – Anklam
De Hanzesteden op dit traject zijn Wolgast, Anklam en het buiten de route gelegen Poolse Stettin (te bezoeken vanuit Kamminke). Vanuit Anklam kan eventueel ook nog het westelijker gelegen Demmin bezocht worden ...

Stettin (Poolse naam: Szczecin)
Deze Hanzestad ligt weliswaar in Polen, maar kan per boot bezocht worden vanaf de camping in Kamminke. Stettin verkreeg in 1243 stadsrecht en trad in 1278 toe tot de Hanze. Hierdoor werd het een belangrijke en ook rijke handelsstad.
Bezienswaardigheden
In het centrum van deze grote en drukke havenstad zijn nog enkele historische bezienswaardigheden te bezichtigen, zoals het 13e-eeuwse gotische raadhuis, een kathedraal, het 16e-eeuwse burgermanshuis van de familie Loitz, de burcht van de hertogen van Pommeren, de Zevenmanteltoren en de Piastenpoort. De oorspronkelijke Havenpoort dateerde uit de middeleeuwen, maar werd in 1725 verbouwd.
bert sitters schreef:Is Fietsen rond Het Kanaal van Kees Swart ook op de Fiets en Wandelbeurs?
Deze gids ligt vast en zeker in de stand van de Fietsvakantiewinkel, d.w.z. het eerste deel (Zuid Engeland). Deel 2 (de Franse Kanaalkust) is gepland voor 2016.
Michael W schreef:
_Peter_ schreef:Jammer dat de maker Stettin overslaat dit is namelijk ook een Hanzestad en zeker de moeite van het bezoeken waard (heb ik me laten vertellen) Het is namelijk ook prima om langs de Oder fietsen.
Niet aan de route maar ook zeker niet vergeten, maar Hanzestad Kiel zit er ook niet in en zo zijn er nog wel 20 op te noemen. 8)

Citaat:
Traject 4, Loissin – Anklam
De Hanzesteden op dit traject zijn Wolgast, Anklam en het buiten de route gelegen Poolse Stettin (te bezoeken vanuit Kamminke). Vanuit Anklam kan eventueel ook nog het westelijker gelegen Demmin bezocht worden ...

Stettin (Poolse naam: Szczecin)
Deze Hanzestad ligt weliswaar in Polen, maar kan per boot bezocht worden vanaf de camping in Kamminke. Stettin verkreeg in 1243 stadsrecht en trad in 1278 toe tot de Hanze. Hierdoor werd het een belangrijke en ook rijke handelsstad.
Bezienswaardigheden
In het centrum van deze grote en drukke havenstad zijn nog enkele historische bezienswaardigheden te bezichtigen, zoals het 13e-eeuwse gotische raadhuis, een kathedraal, het 16e-eeuwse burgermanshuis van de familie Loitz, de burcht van de hertogen van Pommeren, de Zevenmanteltoren en de Piastenpoort. De oorspronkelijke Havenpoort dateerde uit de middeleeuwen, maar werd in 1725 verbouwd.
Ik had gewoon deze voormalige spoorlijn, waar ze er nog meer van hebben en eigenlijk alleen de rails weggehaald en er een weg van gemaakt hebben (vrijwel alle bordjes staan er nog, wat wel apart is)
Afbeelding
moeten blijven volgen. (en dan voor deze voormalige grenspost Afbeelding
ergens linksaf gemoeten) Dat staat ter plekke overigens prima aangegeven. Vanaf de camping in Kamminke ben je over het water wel een tijdje (een halve dag ?) onderweg, er blijft dan een beetje weinig tijd over de stad te beleven als je ook weer terug moet.

Peter
_Peter_ schreef:Vanaf de camping in Kamminke ben je over het water wel een tijdje (een halve dag ?) onderweg, er blijft dan een beetje weinig tijd over de stad te beleven als je ook weer terug moet.
Peter
Waarom zou je terug gaan?
Als het zo'n interessante plaats is als dat jij van horen zeggen weet, dan blijf je er toch gewoon een of meerdere dagen. Mijn interesse had het destijds niet en eigenlijk nog steeds niet. Daarna fiets je gewoon verder of je neemt de boot naar Ueckermünde en pakt daar de Oder-Neisse-Radweg op. :wink:

Rederij Peters
Abfahrt Kamminke - 09:45 Uhr
Ankunft Stettin - 13:30 Uhr
Afbeelding
Duidelijk mag zijn dat ik het boekje niet heb gelezen, en er is dus de mogelijkheid je fiets mee te nemen. Dat van die halve dag klopt dus wel, je mist dan alleen nogal wat onderweg, ik zou dus gewoon dat stuk lekker fietsen.

Onderstaande zou niet misstaan in het raadplaatje topic.

Wat en waar is het zou je moeten kunnen vinden door goegel te laten zoeken.

Afbeelding
_Peter_ schreef:Onderstaande zou niet misstaan in het raadplaatje topic.
Misstaan? Volgens mij heeft hij al een keer in "Raad Plaatje" gestaan; een foto van het restant van die spoorbrug over de Peene stond overigens in de vorige druk op blz. 30 :wink:

Maar los daarvan hoort dit niet in een commercieel topic 8)
Staat dat oude locje met die wagentjes nog steeds aan de Oostzeekustkant op hert oude stationnetje?
arnob schreef:Staat dat oude locje met die wagentjes nog steeds aan de Oostzeekustkant op hert oude stationnetje?
Bahnhof Bresewitz, van niets naar nergens, is er nog steeds :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Altijd fijn om oude albums weer eens door te bladeren. Mooie tijden en omgeving (en weer, toendertijd)
Michael, sorry dat we je topic hebben gekaapt, aan de andere kant is het natuurlijk ook weer extra reclame.

Er schijnen overigens stemmen op te gaan om de kapotgeschoten hefbrug en alles wat er aan vast zat (Dus de rest van de spoorlijn) weer in ere te herstellen. Op deze manier kun je in vrij korte tijd met de trein vanuit Berlijn naar de Oostzeekust. Gezien de kosten zal het feest wel niet doorgaan, maar toch wie weet.
_Peter_ schreef:Er schijnen overigens stemmen op te gaan om de kapotgeschoten hefbrug en alles wat er aan vast zat (Dus de rest van de spoorlijn) weer in ere te herstellen. Op deze manier kun je in vrij korte tijd met de trein vanuit Berlijn naar de Oostzeekust. Gezien de kosten zal het feest wel niet doorgaan, maar toch wie weet.
Wordt het nog drukker daar. Het is nu soms al file-fietsen op Usedom.

Het is overigens maar een relatief kort stukje spoorlijn want er loopt al een trein van Pasewalk naar Anklam waar dit lijntje op afhaakt. Vandaar 8 km naar die spoorbrug en dan nog 28 km over Usedom vernieuwen naar de kust en laten aansluiten op de bestaande spoorlijn. De spoordijken liggen er grotendeels nog.
Ik bedoelde eigenlijk het oude stationnetje in Karnin:
Afbeelding

(nog uit analoge dagen .. en de hefbrug is op dezelfde pagina gekleefd)
((en ik stop met kapen))