Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPOT GEN3 beacon kopen (evt. gezamelijk), huren, verhuren. - Forum Wereldfietser

SPOT GEN3 beacon kopen (evt. gezamelijk), huren, verhuren.

Voor de Great Divide wil ik misschien een SPOT GEN3 locator beacon meenemen.
Ze zijn internationaal op diverse plekken te koop maar ook simpel bij Bever.
Website: http://www.bever.nl/spot-gps-locator-be ... 2452c40001

Voor 3 maanden huren (8/2015-11/2015) kost dat € 200 bij Satcomm Aalsmeer maar dat is aardig wat geld dus ik heb diverse overwegingen:
1 Heeft iemand zo'n ding en kan ik die van je huren/lenen?
2 Ik kan hem kopen voor €180 met jaarabonnement (basic) €138/jr en extreme tracking €99/jr en dan ben ik €417 kwijt in het eerste jaar. En dat is tegen €11/jr nog uit te breiden met GEOS search and Rescue service. Dat is best veel geld. Zijn er onder jullie misschien lezers met wie ik deze samen kan kopen of die hem op enig moment misschien van mij willen huren? Uiteindelijk is het wel een nuttige aanvulling voor wie in afgelegen gebied wil fietsen.
(Overweging: Stel dat ik hem koop en er zijn de komende 2 jaar 4 gegadigden om deze evt van mij te huren of samen te kopen dan is de prijs p.p. per vakantie uiteraard heel veel lager. Hoe dit precies ingevuld moet worden zou dan nog even nader bepaald moeten worden. Eerst maar eens kijken of medefietsers iets in dit idee zien.)
Grt Richard
Ik wil er tzt zelf ook eentje aanschaffen. De kosten in het 1e jaar zijn inderdaad best wel hoog maar als je dat omslaat per vakantie en de jaren dat je er plezier van hebt valt het denk ik wel mee.

En eventueel huren/ samen kopen vind ik voor mezelf niet zo een goed plan - stel dat er wat met het apparaat gebeurd....
Ik heb een SPOT Gen3, maar heb hem zomer 2015 zelf nodig. Uitlenen vind ik in het algemeen een goed idee, omdat het apparaat eigenlijk alleen nuttig is in afgelegen gebieden waar je mobiele telefoon niet werkt. Het is een robuust apparaat waar m.i. weinig aan kapot kan gaan.

Ik zie de zin van Extreme Tracking (€99/jr) niet in. Je positie wordt dan 24 keer per uur doorgeseind, in plaats van 10 keer per uur bij het basisabonnement. Je rijdt een bekende route en degenen die je volgen en eventueel kunnen helpen zitten héél ver weg. Wat maken dan die paar minuten uit?

Ik was aangenaam verrast hoe lang een setje van 4 Li-batterijen meegaat: ongeveer 200 hr/2000 mijlen. Je kunt die batterijen op veel punten langs de route kopen.

Af en toe verschijnt er een apparaat op Marktplaats. Ik zag vandaag een SPOT 2. Die gaat veel minder zuinig met batterijen om, maar als het voor eenmalig gebruik is, zou ik daar voor kiezen als je hem voor minder dan €100 kunt kopen. Je kunt hem daarna weer doorverkopen. Dat geldt ook voor de SPOT 3.
Ik zie de zin van Extreme Tracking (€99/jr) niet in.
Dat was ook mijn gedachte toen ik het las.

Hoop dat er ook abonnementen gaan komen die voor een kortere duur dan een jaar afgesloten kunnen gaan worden - althans heb ze nog niet gezien.

En ja je hebt gelijk het is eigenlijk voor afgelegen gebieden -doch als ik straks met de fiets op vakantie kan (dit of komend jaar) gaat er vermoedelijk toch eentje mee. Voor anders ongeruste moeders....
De Gen 3 is zeker wat batterij verbruik betreft een stuk beter , de Spot 2 doen wij ook niet meer in , ik heb nog één nieuw exemplaar liggen , mag weg voor 125 euro .

Wij hebben er enkele in de verhuur , ook hebben we klanten die we kunnen contacteren om hun Gen 3 te verhuren wanneer ze hem niet gebruiken , bvb de hele maand augustus heb ik er al een 8 tal nodig voor een reisorganisatie .

Indien er eventueel interesse is in een groepsaankoop kan ik wel een extra korting geven .
Ik ken er niet veel van, maar had een snel gegoogled voor alternatieven en ACR Resqlink 406 lijkt me wel een interessant alternatief, zonder jaarlijkse kosten:
http://www.outdoorgearlab.com/Personal- ... on-Reviews
EnriceV schreef:Ik ken er niet veel van, maar had een snel gegoogled voor alternatieven en ACR Resqlink 406 lijkt me wel een interessant alternatief, zonder jaarlijkse kosten:
http://www.outdoorgearlab.com/Personal- ... on-Reviews
Bedankt voor de link. Die had ik nog niet gevonden. Zo te lezen is de ResQlink een meer geschikt apparaat want per saldo is hij goedkoper en geeft een betrouwbaarder SOS signal. Een SOS signal is dan ook wel het enige wat het kan geven maar betrouwbaarheid is wel erg belangrijk natuurlijk.
Wat het beste alternatief is hangt af van de vraag waarom je zo'n apparaat mee neemt.

Als het is om het thuisfront te laten weten waar je bent en dat je OK bent, is een SPOT heel geschikt en de ResQLink totaal ongeschikt. Met het trackersignaal op Google Maps (in satelliet-blik) kan iedereen ook nog een beetje meegenieten van de route die je fietst.

Als het is om in geval van nood hulp te krijgen, is de ResQLink waarschijnlijk betrouwbaarder, al heb ik bij het terugkijken van mijn SPOT spoor weinig haperingen gezien. Wel is voor die noodsituatie een extra verzekering wenselijk, want er komt een professionele rescue service in actie.
math schreef:Wel is voor die noodsituatie een extra verzekering wenselijk, want er komt een professionele rescue service in actie.
Check dat met je reisverzekering. Ik heb een standaard reisverzekering bij Zilveren Kruis. Volgens hen zijn de kosten van een reddingsoperatie gedekt als het om een 'officiële' reddingsclub gaat. GEOS doet niet meer dan een lokale reddingsorganisaties aan het werk zetten. Lijkt me dat dat 'officiële' instanties zijn, al weet ik dat niet zeker.
Interessante discussie. Wij komen reizen regelmatig in de outback van Australie en hebben ook al eens gekeken naar een device dat bij een echt noodgeval een reddingsoperatie in gang kan zetten.

Wat gebeurd er eigenlijk als je de noodknop van die SPOT GEN3 activeert. Ik begrijp dat de coördinaten van je locatie verstuurd worden naar een satelliet, maar waar gaat die noodoproep vervolgens heen en wie schakelt een rescue team in en reageren die altijd adequaat op die oproep.

Kan iemand mij dat vertellen?

Ronald van der Perk
Dit is waarschijnlijk een beetje een noob-opmerking, maar als zo'n resqlink alleen bedoeld is om noodsignalen te versturen, dan neem ik aan dat ie niet andersom werkt - dat de hulpdiensten een signaal naar het ding kunnen sturen waarop deze z'n positie bekend maakt. Het probleem is dan dat het een leuk SOS apparaat is zolang je in staat bent het ding op te graven uit je tas, en op het knopje te drukken. Kun je dat niet, dan geeft ie geen extra kans op redding (of het vinden van je stoffelijk overschot). Een spot kruimelspoor wat al een tijd stil staat op een twijfelachtige plek kan voor de meekijkers aanleiding zijn om een speurtocht op te starten terwijl je zelf met gebroken botten niet meer bij je fiets kunt komen.
Of zit ik nu raar te denken?
Ronald van der Perk schreef: Wat gebeurd er eigenlijk als je de noodknop van die SPOT GEN3 activeert. Ik begrijp dat de coördinaten van je locatie verstuurd worden naar een satelliet, maar waar gaat die noodoproep vervolgens heen en wie schakelt een rescue team in en reageren die altijd adequaat op die oproep.
Als je de SOS knop indrukt (hij zit achter een klepje om ongewild indrukken te voorkomen), worden het SOS bericht en je coördinaten per satelliet verstuurd naar de GEOS centrale die doorlopend bemand is. De centrale neemt contact op met je persoonlijk contactadres voor noodgevallen en zet daarna een reddingsactie in werking. Hoe het verder gaat als dat persoonlijk contactadres niet bereikbaar is, werd mij uit de beschrijving niet duidelijk. Zie : http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=100


De SPOT heeft ook een knop voor minder acuut benodigde hulp. Dat bericht, met coördinaten, gaat alleen naar degenen die je kunnen volgen (max. 10 SMS- of emailadressen). Die kunnen dan bezien hoe ze je kunnen helpen.

De SPOT is een zender, géén ontvanger. Je kunt dus geen bericht terugkrijgen dat je SOS verzoek in behandeling is. Wel checkt het apparaat of het bericht bij de satelliet is aangekomen, anders blijft hij het bericht periodiek herhalen.

Als je niet in staat bent om de SOS knop in te drukken, bv. bij bewusteloosheid, wordt er geen noodsignaal verstuurd. Maar volgers kunnen natuurlijk wel zien dat je positie lange tijd niet verandert en dat je ook geen OK signaal verstuurd hebt, wat bij je gewoonlijk wel doet als je op bv. een kampplaats bent aangekomen.

Een voordeel van een SPOT tov een ResQLink is dat je hem altijd bovenop je fiets of baggage hebt zitten, anders kan hij niet elke 10 minuten je coördinaten versturen. Daardoor is hij bij noodgevallen beter bereikbaar. Een ander voordeel is dat als je fiets gestolen wordt, je kunt volgen waar hij naar toe is (tenzij de dief weet wat het apparaat doet). Hierdoor heeft Matthew Lee snel zijn gestolen fiets teruggevonden in Grants, NM en nog in recordtijd de Tour Divide 2010 race gewonnen. http://mtbcast.com/wordpress2/mountain- ... in-grants/
urje schreef:Dit is waarschijnlijk een beetje een noob-opmerking, maar als zo'n resqlink alleen bedoeld is om noodsignalen te versturen, dan neem ik aan dat ie niet andersom werkt - dat de hulpdiensten een signaal naar het ding kunnen sturen waarop deze z'n positie bekend maakt. Het probleem is dan dat het een leuk SOS apparaat is zolang je in staat bent het ding op te graven uit je tas, en op het knopje te drukken. Kun je dat niet, dan geeft ie geen extra kans op redding (of het vinden van je stoffelijk overschot). Een spot kruimelspoor wat al een tijd stil staat op een twijfelachtige plek kan voor de meekijkers aanleiding zijn om een speurtocht op te starten terwijl je zelf met gebroken botten niet meer bij je fiets kunt komen.
Of zit ik nu raar te denken?
Een algemeen advies bij het gebruik van dit soort dingen voor SOS doeleinden; het zijn personal beacons. Geen fiets beacons. Bevestig ze dan ook op de persoon, niet in een fietstas in geval van een fiets. Of bij andere voertuigen bijv. in een auto, boot, vliegtuigje, etc.

Je hebt er dan namelijk niets aan indien je gescheiden raakt van je voertuig.

Stel het volgende ramp scenario voor. Gammel bruggetje over het water. Fiets erover. De brug begeeft het. Belandt met fiets en al in het water, in de stroming raak je verwijdert van je fiets. Geen mogelijkheid meer om bij je beacon te komen.

Uiteraard kun je zeggen, tsja, hoe groot is de kans dat mij dit nu overkomt? Maar uiteindelijk zijn de situaties waarvoor je zo'n beacon nodig hebt nu juist de situaties welk je vaak niet aan ziet komen.

Geldt overigens ook voor het vinden van je stoffelijk overschot. Voertuig en persoon kunnen vrij ver van elkaar verwijderd raken indien er bijv. stromend water in het spel is.



De ResQLink+ is overigens inderdaad enkel in staat tot het uitzenden van het SOS signaal. Het biedt niet de mogelijkheid om getracked te worden. Indien je op slag dood bent of buiten bewustzijn blijft tot je komt te overlijden, zal er inderdaad geen rescue signaal uit gaan.

Het hebben van een SPOT zou hiermee te verkiezen kunnen zijn. Dit vergroot de kans dat je lichaam geborgen kan worden. De waarschijnlijkheid dat een SPOT de uitkomst van overleving zal veranderen is namelijk erg klein. Voor iemand welk mee kijkt is het namelijk niet direct duidelijk dat er iets vreemd aan de hand is zodra jij een tijdje stil staat.

Er zijn enkele overwegingen welk je kunt maken om in dit soort gevallen kans op overleving te vergroten:

- Op expedities waarbij dit soort gevaren een reële overweging zijn niet alleen reizen, ten minste 2 personen een auditor een ILS of ATLS course volgen.
- Een satphone gebruiken naast een SPOT, en afspreken met een contact persoon om op vaste tijdstippen contact op te nemen. Bij geen contact voor rescue te laten zorgen. Indien je niet al te afgelegen bent, en het contact interval niet te groot is, zou het bij overleving kunnen helpen.
math schreef:De SPOT heeft ook een knop voor minder acuut benodigde hulp. Dat bericht, met coördinaten, gaat alleen naar degenen die je kunnen volgen (max. 10 SMS- of emailadressen). Die kunnen dan bezien hoe ze je kunnen helpen.
Die functie vergt wel wat afstemming vooraf met het thuisfront. Want dat krijgt je coördinaten plus een vooraf ingesteld bericht. Vooraf weet je niet waarmee je hulp nodig gaat hebben. Dat kan van alles zijn (behalve iets levenbedreigends, want daarvoor heb je de sos-knop). Dus wat spreek je dan af dat het thuisfront doet als je een hulp-bericht stuurt? Zelf de lokale politie vragen om op de doorgestuurde coördinaten te gaan kijken?
Pedalero schreef: Dus wat spreek je dan af dat het thuisfront doet als je een hulp-bericht stuurt?
Ik heb mijn SPOT gekocht voor de tracker-functie, om het thuisfront gerust te stellen en deelgenoot aan de tocht te maken. Het noodsignaal vind ik een vervelende bijfunctie van het apparaat. 'Moral hazard' ligt op de loer en je laadt het thuisfront op met een enorme verantwoordelijkheid. Ik heb mezelf daarom niet het hoofd gebroken hoe ik dat zou organiseren; ik wil die knop gewoon niet gebruiken.

Maar aan iemand die juist voor die noodsituatie een SPOT meeneemt op de Great Divide route of een andere fietstocht in Noord Amerika, zou ik het volgende advies geven: kijk of je familie of vrienden hebt in Canada of de VS die je kunt inschakelen. Het tijdverschil, de verstaanbaarheid aan de telefoon, onbekendheid met de locale politie-organisatie en cultuurverschillen maken dat het heel moeilijk is om vanuit Nederland effectief hulp te organiseren.
Hoe kan dat ding SMS-berichtjes versturen als er geen netwerk is? Lijkt me vreemd. Of werkt het op een andere manier dan GSM/GPRS en is het wellicht een RF oplossing. Dat dat dingetje een signaal kan sturen naar een satelliet geloof ik niets van.
Dit apparaatje kan hetzelfde ziet er alleen minder spectaculair uit: http://nl.aliexpress.com/item/Original- ... 31123.html
Stekeltje schreef:Hoe kan dat ding SMS-berichtjes versturen als er geen netwerk is? Lijkt me vreemd. Of werkt het op een andere manier dan GSM/GPRS en is het wellicht een RF oplossing. Dat dat dingetje een signaal kan sturen naar een satelliet geloof ik niets van.
Dit apparaatje kan hetzelfde ziet er alleen minder spectaculair uit: http://nl.aliexpress.com/item/Original- ... 31123.html
Stekeltje misschien is deze opmerking wat stekelig maar als je al de post doorleest dan lees je daar dat deze systemen via een satelliet werken en een noodsignaal uitzenden naar een professionele organisatie die 24 uur 7 dagen per week bemand is.
Dat apparaatje waar jij naar verwijst werkt via een GPS netwerk en dat is niet overal beschikbaar.

Ronald van der Perk
Door de opmerkingen van Stekeltje heb ik gezocht naar een wat objectievere beschrijving van het systeem. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/SPOT_Satellite_Messenger
Daaruit heb ik geleerd dat de dekking niet helemaal wereldwijd is : zuidelijk Afrika en delen van India, Nepal en Tibet vallen er niet onder (zie Globalstar Satellite Coverage Area).

Het apparaat verstuurt zelf geen SMS-of email-berichten. Dat doet het grondstation van Globalstar dat met de satellieten contact houdt. Voor het versturen van die berichten en voor dat anderen je kruimelspoor (10 posities per uur) live kunnen volgen, betaal je het basisabonnement van €100-130 per jaar.
@ Math,
Bedankt, Het verhaal was ook te mooi om waar te zijn.
math schreef:Door de opmerkingen van Stekeltje heb ik gezocht naar een wat objectievere beschrijving van het systeem. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/SPOT_Satellite_Messenger
Daaruit heb ik geleerd dat de dekking niet helemaal wereldwijd is : zuidelijk Afrika en delen van India, Nepal en Tibet vallen er niet onder (zie Globalstar Satellite Coverage Area).

Het apparaat verstuurt zelf geen SMS-of email-berichten. Dat doet het grondstation van Globalstar dat met de satellieten contact houdt. Voor het versturen van die berichten en voor dat anderen je kruimelspoor (10 posities per uur) live kunnen volgen, betaal je het basisabonnement van €100-130 per jaar.
Wikipedia is in dat geval onvolledig. Zuidelijke Chile en Argentinië, grote delen van het noordelijk poolgebied en vrijwel de gehele zuidpool kennen namelijk ook geen dekking. Daarnaast kent globalstar ook vrijwel geen dekking op zee.

De coverage is bij globarstar ook niet voor alle functionaliteiten gelijk. Op de site van globalstar zelf is de coverage overigens veel duidelijker terug te zien dan op de pagina van wikipedia: https://www.globalstar.com/en/index.php ... idenav=232

De door SPOT gebruikte simplex coverage is de afgelopen jaren echter wel stevig gegroeid. Dit wat de dekking anno 2007:
http://www.globalcomsatphone.com/images ... verage.jpg

Maar afhankelijk van de vraag, waarvoor wil je een device als de SPOT gebruiken, is het zeker verstandig vooraf voor jezelf duidelijk te hebben of er wel degelijk dekking is. Is het enige doel enkel live tracking voor familie en vrienden, dan zal vrijwel alleen zuidelijk Afrika ontbreken. En een klein tipje van zuidelijk Amerika. De genoemde delen van India, Tibet en Nepal vallen momenteel al binnen een 80-90% coverage range.

De dekking van ResQLink+, welk gebruik maakt van het COSPAS/SARSAT systeem is al een stuk uitgebreider, zie:
https://www.cospas-sarsat.int/en/system ... e-coverage

Wil je een nagenoeg 100% dekking, dan zul je voor een Iridium network device moeten gaan. Iridium netwerk gebruik is net als bij globalstar een betaalde dienst.