Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rose versand wielen - Forum Wereldfietser

Rose versand wielen

Na 19000km mijne Rose gespalkte wiel begint eerste problemen aantonen. De spaakspanning is heel laag..De wiel/fiets zijn
- Shimano nexus 8 premium
- DT Swiss champion spaak
- Extreme SARI19 velg.-28 inch
- Shimano rollerbrake
- Commuter bike – ik 90kg + bagage soms 6..8kg. Meestal trap ik iets harder tussen 30..40km/h
De vraag is is dit normaal. . If yes ik heb meer mogliijkheiden
A. Contact rose – ze geven 10jaar garantie over spaakbreuk. Waarschijnlijk ze gaan mijn wiel kosteloos naspakken. Een nadel zou zijn dat over 20,000km loop ik alweer na hetzelfde probleem.
B. Zelf wiel repareren. – eerst zou ik dunnere spaken bestelen /DT Swiss Competition spaak/ 1,8mm butted. De velg zelf kan niet tegen de hogere spanning van een DtSwiss alpine III spaak
Wat is jullie advies?

Mvg,
Nippels allemaal halve slag aandraaien en niet meer naar kijken verder.
Volgende keer een echte wielbouwer nemen of worden.

Je kunt de spaken natrekken en kiekn'wat 'beurt de komende jaren.
Je kunt ook nieuwe spaken kopen en er zelf weer een wiel van maken.
Als je velg al aardige remslijtage vertoont koop je die ook nieuw.
De kwaliteit van die spaken maakt ten opzichte van het geschetste probleem niet uit: beter een goed wiel met goedkope spaken dan als een slecht wiel met de allerduurste en beste spaken.
Marko schreef:Nippels allemaal halve slag aandraaien en niet meer naar kijken verder.
Bedankt.
Dit is eigenlijk mijne derde optie – lekker goedkoop en zonder te veel moeite
Ave Gone schreef:Volgende keer een echte wielbouwer nemen of worden.

Je kunt de spaken natrekken en kiekn'wat 'beurt de komende jaren.
Je kunt ook nieuwe spaken kopen en er zelf weer een wiel van maken.
Als je velg al aardige remslijtage vertoont koop je die ook nieuw.
De kwaliteit van die spaken maakt ten opzichte van het geschetste probleem niet uit: beter een goed wiel met goedkope spaken dan als een slecht wiel met de allerduurste en beste spaken.
Persoonlijk kan ie een goede symmetrische wiel bouwen.
De velg is net zo goed als nieuw – het is een rollerbrake wiel.
De Shimano nexus8 naaf is net zo goed als nieuw – mijne inschatting is dat met deze naaf zou ik minstens 100, 000km rijden. /schakel cassette en bedrading is een andere verhaal./
Het probleem met dikke spaken en relatief “shallow rim” is dat ik kan ze niet in elastische gebied brengen. De velg begint buigen.
Afgelopen weekend heb ik een wiel met 30mm diepe velg gemaakt. Dat ging zorgeloos spaken en kracken tot 120kg.
http://www.rose.nl/artikel/xtreme-airli ... /aid:46498
Wat is er nu precies kapot? Spaakspanning laag betekent niet meteen dat er iets kapot is. Hoe lang is het al zo, en hoe lang heb je over die 19.000 km gedaan?
Travelmaster schreef:Wat is er nu precies kapot? Spaakspanning laag betekent niet meteen dat er iets kapot is. Hoe lang is het al zo, en hoe lang heb je over die 19.000 km gedaan?
Bedank voor je advies.
- De spaak spanning nu vereerd tussen 380..500N – 38..50kg
- De wiel is van April 2012 - 2 jaar en 9manden.
- De spaakspanning van het begin was OK – Ik had geen spaakspanning metingen gedaan. Inschaat was 600 .800N. dat was niet supper strak als mijn racewielen.
- Tijdens mijn September 2014 fiets check heb ik geen problemen met spaakspanning gezien. De spaakspanning heb ik met vinger en visueel check, geen echte spaakspanning metingen. Ergens tussen september en nu is de spaakspanning drastish omlaag gegaan.
- Laste manden heb ik waker offroad in het modder gereden.- ik vermoed dat stop of zandkorrels zijn tussen de eyelet/velg en spaak gekomen

Ik heb een e-mail naar rose gestuurd. Mijne voorkeur gaat in een wiel compleet nieuw bouwen. Met bestaande naaf en velg maar met de nieuwe nippels en spaken.
Je geeft niet écht antwoord op de vraag, dus ik probeer 'm iets duidelijker te stellen, ok? :wink:

Gaat er iets niet goed nu? Rijdt het wiel merkbaar anders, staat de velg uit het lood of zit er een slag in?

Met alle respect, een visuele check op spaakspanning lijkt me wat gecompliceerd en met het handje geeft natuurlijk ook geen goede indicatie (want je moet maar net hebben onthouden hoe het de vorige keer voelde).

Advies: laat het wiel gewoon eens nalopen bij je plaatselijke fietsenmaker. Met een half uurtje sta je weer buiten met een wiel dat waarschijnlijk prima op spanning is. Als dat níet lukt, kun je altijd nog terug naar Rose.
miro schreef:Ik heb een e-mail naar rose gestuurd. Mijne voorkeur gaat in een wiel compleet nieuw bouwen. Met bestaande naaf en velg maar met de nieuwe nippels en spaken.
Waarom doe je dat zelf niet? Je weet hoe het moet, je hebt een spaakspanningsmeter, je weet wat voor spaken je wilt en je weet dat ze er bij Rose kennelijk niet goed in zijn. Dat geeft je al een flinke voorsprong op 90% van de fietsenmakers.

Travelmaster: als er lang met slappe spaken is gefietst is het geen gek idee om alle spaken te vervangen, want dan hebben ze mogelijk veel geleden.
Dat is zeker waar, maar meten is weten... En er is nog niet echt consequent gemeten.
Travelmaster schreef:Dat is zeker waar, maar meten is weten... En er is nog niet echt consequent gemeten.
38-50 kgf lijkt me resultaat genoeg, wat wil je meer? Ik spaak mijn achterwielen altijd op 110-130 kgf. Van the great craftsman mocht ik niet verder gaan dan 140 op mijn exalvelg :wink:
Mijn punt is dat niet met zekerheid te zeggen is wat het aan het begin is geweest. Daarom mijn advies om een tripje naar de plaatselijke fietsenmakert, en niet meteen terug naar Rose. Dan ben je 'm meteen lang kwijt.
Travelmaster schreef:Mijn punt is dat niet met zekerheid te zeggen is wat het aan het begin is geweest. Daarom mijn advies om een tripje naar de plaatselijke fietsenmakert, en niet meteen terug naar Rose. Dan ben je 'm meteen lang kwijt.
Waarom zou miro de plaatselijke fietsenmaker ook nog de kans geven om het wiel te vernaggelen?
Je snapt wel wat ik bedoel. Kom op.
Onze adviezen verschillen. Dat mag toch wel?
Tuurlijk, maar zo lijkt het net alsof ik 'm aanraad naar iemand toe te gaan die geen verstand van zaken zou hebben. Als ik jouw -retorische, neem ik aan- vraag dan mag opvatten als: "waarom zou miro naar de plaatselijke fietsenmaker gaan"? Dan heb ik die vraag al beantwoord: tijdswinst, en 't is geen rakettechnologie.
Travelmaster schreef: en 't is geen rakettechnologie.
Rakettechnologie niet, maar de fietsenmakers waar ik op vertrouw zijn heel beperkt in aantal, en ik heb er toch een heleboel geprobeerd. Na een bepaald aantal heb ik ooit besloten dat ik liever mijn eigen leergeld betaal dan andermans leergeld. Daar heb ik geen spijt van.
Dat snap ik, maar dat hoeft niet voor Miro te gelden. En ikzelf durf voor mijn fietsen ook prima naar mijn fietsenmaker te gaan als het spaken betreft. Maar nogmaals, wat voor jou of mij opgaat, hoeft voor Miro niet te gelden.

Het woord is aan hem :wink: .
Ik repareer al meer dan 55 fietsen en zo nodig spaak ik wielen voor het hele gezin. Nog nooit heeft een zelfgespaakt wiel het begeven. Hoor vaak, dat het spaken bij fietsenmakers, niet altijd vakkundig wordt verricht.
Een wiel spaken is niet moeilijk. Ben 50 jaar geleden begonnen met het richten van wielen in een oude voorvork, waarin stelschroeven waren gemonteerd. Heb vele hulpstukken en speciaal gereedschap zelf gemaakt.

Piet.
Geen enkele van mijn Santos of m-gineering wielen hoefde ooit nagespannen te worden. Er is evenmin ooit een spaak gebroken. De rest heeft soms wel problemen gegeven. Dit is nu precies waarom het inderdaad de moeite loont naar een goede wielbouwer als Marten te gaan, en je niet te laten verleiden door de lage prijs van andere aanbiedingen (al is Marten niet eens duur). Ga naar de fietsenmaker om de hoek, en de kans is reeel dat je problemen krijgt. Bij Rose moet je dan ook niet meer aankomen.