Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Edge 810 vs 1000 - Forum Wereldfietser

Garmin Edge 810 vs 1000

Heeft iemand ervaring met de gps van Garmin Edge 810 en/of Edge 1000?

Zo ja, ben ik erg benieuwd naar je bevindingen en de voor/nadelen.

Alvast bedankt!

Bernadette
Hoi Bernadette, ik heb met beiden mogen spelen.
Paar dingetjes die mij opvielen. Meningen en feiten lopen in elkaar over dus je moet zelf maar even bepalen wat je belangrijk vindt.
De 810 is echt een stukje kleiner dan de 1000. Op een racefiets vind ik de 810 er een stuk beter uit zien dan de lompe 1000. Natuurlijk is het scherm van de 1000 weer een stukje groter. Voor de reguliere tochten (Luik Batsenaken Luik, en dat soort werk) is het scherm van de 810 groot genoeg. Je bent dan niet echt aan het navigeren maar je volgt gewoon wat dat ding zegt en dan rij je de koers prima uit. Soms is de 810 wel wat traag. Lastig als je met 50 een afslag voorbij dendert:). Als je echt wilt navigeren en onderweg je route wilt bepalen dan is een groter scherm echt wel prettig. Je wil dan tenslotte niet alleen zien waar je nu bent maar vooral ook wat er 40 km verderop is. Met de 810 moet je veel in en uitzomen (traag) en met de 1000 is dat wat minder.
Wat ik bij de 1000 wel grappig vind is dat als je op een plek bivakkeert en je wilt een rondje fietsen van bv 60 km de 1000 met leuke suggesties komt. Gewoon ok klikken en rijden maar. Natuurlijk heb je dan wat minder vat op waar je precies fietst maar dat is soms ook gewoon lekker.
Met de 810 kon ik een goede koersdag van 250km rijden. Met de 1000 redt ik dat net wel of net niet. Batterij is dan wel op. Oplossing is natuurlijk sneller fietsen maar soms lukt dat toch echt niet (die bergen ook altijd 8) ).
Voor mijn trekkingfiets heb ik accupack in mijn tasje zitten en dan is het leed zo geleden maar op mijn racefietsje wil ik alles clean hebben en als je dat wilt mag er natuurlijk geen accu met dradenzooi aan hangen :lol: . (natuurlijk waanzin dat de fabrikanetn nog steeds geen GPS hebben ontwikkeld die gewoon een paar weken meegaat. Ik weet de technische beperkingen maar zo'n ding moet in ieder geval van 7:00 's ochtends tot 20:00 's avonds mee kunnen gaan).
Volgens mij krijg je nu bij de 1000 standarad europa als kaart erbij. eerlijk gezegd vind ik dat niet echt een USP. Gewoon de kaarten downloaden van openstreetmap. Prima te doen.
Als ik nog iets weet ze ik het er later wel bij. Hopelijk heb je er wat aan.
Zelf heb ik een Edge 810 gehad en later weer verkocht. Op mijn "oude" dag heb ik namelijk een vervelend probleem. Ik kan het net niet duidelijk genoeg aflezen. Wellicht dat dit probleem bij jouw niet speelt maar ik vond het lastig. Bij de 1000 is het scherm toch plm 20% groter
Bedankt. Het is niet voor mijzelf maar voor een fietsende vriend in Bangladesh.
Zo ver lijkt de 1000 in het voordeel qua snelheid en scherm grootte en in het nadeel qua energie gebruik.
Marco, welke accupack gebruik jij?
Een Edge (810 of 1000) associeer ik niet direct met wereldfietsers. Voor mij is het meer een trainings-gps (gebruik zelf vanaf 2004 garmin outdoorgpssen en tussendoor ook een Edge 800 (weer snel ingeruild voor een Oregon600) voor op de racefiets of mtb e.d. Het antwoord van Marco heeft ook duidelijk dat raakvlak.
Fietsende vriend in Bangladesh en dan met een Edge. Dan komt bij mij nog meer een vraagteken.
Het is dus even de vraag of de keuze voor een Edge al vaststaat omdat de fietsende vriend gewoon een racefietser is, alleen nog niet de keuze is gemaakt voor 810 of 1000.
Ik kan ook niet beoordelen of wellicht een andere gps veel beter aansluit bij de doelstelling/gebruik, dat weten we niet.
Dus waarvoor is het gebruik, zijn kaarten nodig, gebruiksduur van belang etc. Wellicht kom je dan op een heel andere gps-keuze uit.
Meer info over beide Edge's (in depth reviews) is ook te vinden op de site van dcrainmaker:
- http://www.dcrainmaker.com/2013/01/garm ... eview.html
- http://www.dcrainmaker.com/2014/06/garm ... eview.html
Goh Kees (als dat je naam is), waarom zou een fietsende vriend in Bangladesh geen wereldfietser kunnen zijn? Ga eens met je tijd mee! Ik vind je reactie gewoon aanmatigend en beledigend! En je hoeft al helemaal niet te beoordelen wat wel of niet aansluit, dat kan hij heel goed zelf. Als je nog eens goed leest zul je zien dat dat de vraag niet was!
Hoi Bernadette, ik heb de Xtorm 1500 http://www.xtorm.eu/NL/power-banks/xtor ... 0-676.html
Werkt prima. Daar kan je heel wat keren je gps'je mee opladen. Met een kabeltje van een meter die naar mijn voortas gaat werkt het prima. Die setting gebruik ik alleen in noodgevallen.

Heb daarnaast ook een eTrex30 (kan gewone penlites in, gaat lang mee, etc) en eigenlijk is dit een 'echte' outdoor GPS. Maar er zit een groot nadeel aan: ik kan geen routes uitwisselen met dat ding als ik onderweg ben. Met de Edge in combinatie met je telefoon (beetje groot type) kan ik op google maps de kleinste weggetjes vinden, die in een route zetten en uploaden naar mijn GPS. Vroger waren kaarten de beste input voor mooi kleine weggetjes of trails maar nu is de beste informatie terug te vinden op het net.

Moet wel eerlijk zeggen dat we in de praktijk veel rijden waar dat ding van zegt dat er helemaal geen spoor ligt. Wat dat betreft is er in de loop van de jaren gelukkig niet veel veranderd:)

Groetjes,
Marco
Bedankt Marco. Die vraag van de powerbank is voor mij :) Ik heb er een waar ik 4x de iPhone mee kan opladen maar als ik mijn route laat tracken dan is mn mobiel erg snel leeg. Trekt een gps meer energie dan n iPhone? Geen punt als ik 's avonds de powerbank weer kan opladen maar dat is nou net meestal niet het geval... Mijn Bd vriend heeft al wel een powerbank maar ik zal deze nog eens doorgeven. Ik ben blij dat ik zelf nog steeds op kaarten fiets en verder vooral mijn eigen radar gebruik. Om eens uit te proberen heb ik openstreetmap in BD geprobeerd maar behalve in de grote steden/wegen had ik er weinig aan... satelliet zoek. Aan de kaarten trouwens ook niet :(
Voordeel van penlights is dat je er een zootje kan inslaan maar ze zijn niet echt milieuvriendelijk.
groetjes,
Bernadette
GPS trekt minder energie dan een iPhone. Of beter gezegd: de iPhone is sneller leeg dan een reguliere GPS.
Okido, bedankt Marco. Dat bevestigt mijn vermoeden.
@ Marco

Even een vraag. Hoe zet jij google maps om naar iets wat de Garmin Edge snapt?
via de webversie van Garmin Connect. Is wat gekloot maar werkt wel.
De opmerking van Kees is, denk ik, zeker terecht:
Er wordt door fietsers vaak voor een edge gekozen waar een outdoor toestel een minstens even goede, of zelfs betere, keuze is.

De edge kies je primair voor de 'prestatiefietser'. Het is in de eerste plaats een fitness toestel; pas daarna voor de route-rijder.
Gaat het je puur om de routes dan ben je met een outdoor toestel goedkoper uit en heb je bovendien het grote voordeel dat je, zodra leeg, gewoon een setje nieuwe aa batterijtjes plaatst.

MAARRR:
Het bezwaar tot voor de route-rijder tot dusverre tegen de edge bestond (en vooral bij de edge810 stevig de kop op stak) is inmiddels softwarematig opgelost.

Het probleem was het volgende:
De meeste routes die je van internet haalt zijn in track format. De edge810 converteert een track naar een course en kijkt daarbij naar de kaart die geladen is. Voordeel: je krijgt volwaardige navigatieaanwijzingen. Nadeel: als de track loopt over een pad dat niet op de kaart staat wordt het een zootje. En dat laaste kon je niet veranderen; stevige handicap dus.
Bij de outdoortoestellen kun je er voor kiezen de track gewoon 1op1 gelijk te laten. De aanwijzingen zijn dan vrij rudimentair, maar de route is prima te volgen. Bovendien weet je eker dat de route gewoon in orde blijft.

Inmiddels is er echter zowel voor de edge1000 als (sinds kort) de edge810 een firmwareupdate die dit probleem oplost (voor de edge touring nog niet). Je kun er nu ook voor kiezen de track geheel intact te laten.
Dat maakt de edge ook voor de wereldfietser alsnog interessant. Weliswaar wat duurder dan bijv de etrex, maar ook compacter, dankzij de ingebouwde accu.

De keuze tussen de 810 en 1000 zal primair budgettair zijn. Als je het geld er voor over hebt zal, als je beiden naast elkaar in de hand houdt, de keuze al heel snel naar de 1000 gaan.

Hierboven wordt de 1000 'lomp' genoemd.. Over smaak valt niet te twisten, maar ik heb juist het tegenovergestelde; vooral omdat de 1000 veel platter is dan de 810. Het gewicht is dan ook vrijwel gelijk.
Zou je bijvoorbeeld de edge1000 en de oregon600 (zelfde scherm) naast elkaar zetten dan is die oregon een lomp ding: door de batterijen bijna driemaal zo dik immers. Eenmaal op het stuur merk je daar weinig van...

Het scherm van de 1000 is niet alleen groter, maar heeft ook een hogere resolutie. Ik vind die combinatie vooral van belang als je rijdt op kaartscherm, met enkele datavelden in beeld (wat de meesten zullen doen). Dat is bij de 1000 echt een stuk beter dan bij de 810.

Belangrijker is wellicht om te weten dat de 810 en 1000 een andere touchscreen techniek gebruiken:
De 810 reageert op druk (resistief), de 1000 op geleiding (capacitief - zoals de meeste moderne smartphones). Betekent dat de 1000 in de praktijk veel soepeler te bedienen is en sneller op aanraking reageert.
Nadeel van capacitief is dat bediening met gewone handschoenen niet goed mogelijk is. Er zijn echter ook steeds meer handschoenen die wel geleiden (en waarmee je dus ook je telefoon kunt bedienen). Maar je moet het wel even weten...
ook als veel in de regen rijdt, en tijdens het rijden het toestel wilt bedienen, zal dat bij de 810 beter gaan dan bij de 1000.

Tot slot: gaat het je voor 99% om het rijden van routes cq het navigeren als zodanig: kijk dan vooral ook naar toestellen als de etrex of oregon. Zeker als battery-life van belang is.
Is hans (mrgps) me net voor.....
Scheelt mij weer een hoop typen.

mijn conclusie zou ook zijn:
Wil je sportief fietsen, trainen, dan kies voor de Edge serie.
De 1000 heeft dan een groter scherm en kan één route plannen op het toestel.

Wil je routes plannen en gemaakte routes wijzigen dan kies je voor de etrex / oregon serie.

Daarnaast vind ik het voordeel dat de outdoor series werken met batterijen, deze zijn overal verkrijgbaar.
accu's zal je altijd met een stopcontact moeten laden. Een usb uitgang op de fiets werkt niet altijd voldoende om een edge te laden.
Ik ben het ook met Kees eens, de Edge is meer een trainingstoestel dan de Oregon e.d., zelf gebruik ik weer met veel plezier een GPSMap64.
Reactie van TS op Kees zijn reactie lijkt mij ook een beetje overtrokken. Ik zie er niks fout in.