Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuw, en een vraag over schakelen - Forum Wereldfietser

nieuw, en een vraag over schakelen

goedenmorgen,

ik ben 18 jaar, en zeker de laatste 3 jaar begin ik het fietsen steeds leuker te vinden, door ziekte afgelopen jaar weinig gedaan, maar ik wil het nu weer meer oppakken en mischien ooit eens in het buitenland een tocht maken, als ik iemand kan vinden die mee wil.

ik heb een nieuwe fiets gekocht, deze haal ik deze week nog op,

ik weet niet zeker wat de fiets is, maar hij fietste erg fijn.
het is een peugeot aluminium fram met geveerde voorvork, en 22 of 24 versnellingn (deraileur) en v brakes

ik had drie vragen,

er word een voordrager gemonteerd (gefixeerde aan de stuurkolom, geen meedraaiende), ik neem aan dat ik de vering voor stijver af moet stellen als voordrager beladen is? en geld dit ook voor de zadelpen? (en waar stel ik die bij)


er stond bij dat er v-brakes op zaten, zijn v brakes gewoon remblokjes of is er iets speciaals mee?


en ik heb nog nooit met een deraileur gewerkt en google helpt ook niet echt.

ik begreep tot dusverre dat ik met links de voorbladen schakel en met recht de achterbladen. en dat bovenop een hendel zit voor versnelling omhoog en onder een voor terug.

ook is mij verteld dat voor de levensduur de ketting niet maximaal schuin moet staan en dat je zachtjes moet blijven trappen tijdens het schakelen?

kan iemand mij duidelijk en liefst of in leken of in verklarende taal uitleggen hoe ik moet schakelen?



sorry voor de erg lange lap tekst, en als er een erg domme vraag tussenzit, dan alvast mijn excuus.
ook hoop ik dat ik niet de verkeerde plek voor mijn vraag gesteld heb.
Hartelijk welkom!
headlight schreef: 22 of 24 versnellingn (deraileur)
Als het tussen deze twee gaat is het 24 versnellingen.
Die wordt namelijk altijd bepaald door het aantal tandwielen vóór en achter met elkaar te vermenigvuldigen, en dan is het ongetwijfeld 3 voor en 8 achter.
headlight schreef: er stond bij dat er v-brakes op zaten, zijn v brakes gewoon remblokjes of is er iets speciaals mee?
Ja, v-brakes werken met remblokjes. Als erop googlet zie je meteen hoe ze er uit kunnen zien.
headlight schreef: ik begreep tot dusverre dat ik met links de voorbladen schakel en met recht de achterbladen. en dat bovenop een hendel zit voor versnelling omhoog en onder een voor terug.
Dat is geen wet van Meden en Perzen. Het is het handigst om bij het in ontvangst nemen van je fiets even te kijken hoe de kabels lopen vanaf de shifters (zo heten die dingen waarmee je schakelt in goed Nederlands) naar de derailleurs. Dan weet je het zeker. En veel shifters hebben inderdaad een handeltje voor het opschakelen en een voor het terugschakelen.
headlight schreef: ook is mij verteld dat voor de levensduur de ketting niet maximaal schuin moet staan en dat je zachtjes moet blijven trappen tijdens het schakelen?
Hoe schuiner de ketting loopt, hoe meer wrijving tussen de ketting en de tandwielen en des te harder ze slijten. En inderdaad, weinig kracht zetten tijdens het schakelen. Maar zonder trappen gebeurt er niks, dus wel in beweging blijven.

Maar maak je geen zorgen, ook mijn niet-technische huisgenoten kunnen prima met hun derailleur-versnellingen schakelen. Voor je een week verder bent loopt het als een trein. :-)

headlight schreef: sorry voor de erg lange lap tekst, en als er een erg domme vraag tussenzit, dan alvast mijn excuus.
ook hoop ik dat ik niet de verkeerde plek voor mijn vraag gesteld heb.
Geen domme vragen, hooguit een paar vragen die je met een paar eenvoudige zoektermen op Google zelf ook had kunnen uitzoeken.

Veel plezier met je fiets!

Peter
Het zou helpen als je een fotootje van de fiets kunt plaatsen, maar dat terzijde.

Enfin:

- V-brakes: dat zijn velgremmen die met een remhendel vanaf je stuur worden bediend. Google kan je vertellen hoe dat eruit ziet. Is een prima systeem, mits goed afgesteld.

- schakelen: Je fiets heeft waarschijnlijk 24 versnellingen, misschien 21, maar zéker geen 22. Hoe schakel je? Linkerhand bedient (via de derailleur) inderdaad de voorbladen. Daar doe je eigenlijk het minste mee, en waarschijnlijk zul je hem het meest op het middelste blad zetten. Zwaarder schakelen doe je met je duim (naar een groter blad), lichter met je wijsvinger (naar een kleiner blad). Je rechterhand bedient de achterste versnellingen (via de derailleur), maar daar is het net andersom: je duim schakelt naar een lichtere versnelling (groter kransje), je wijsvinger naar een zwaardere versnelling (kleiner kransje). Niet schakelen als je stilstaat, en als je rijdt wel meetrappen maar geen kracht zetten.

Kom je van een terugtrapremfiets ofzo?
Onder het motto "er zijn geen domme vragen":

1 - zadelpen vering kan je soms afstellen, soms niet. Ga op zoek naar een bout aan de onderkant van de zadelpen om de veer voor te spannen. Bij parallelogram veringen zoals de Thudbuster (google!) wordt de demping geregeld door andere elastomeer blokjes te monteren. Tenzij je graag op een schip zit, zet je de vering best zo hard mogelijk, of monteer je een vaste pen.
- voorvering: goedkope vorken kan je meestal niet regelen. Luchtvering kan je bijpompen met een goede fietspomp. En dan zijn er nog regelbare veren waarbij er een draaiknop zit op één van de vorkpoten.

2. v-brakes gebruiken v-brake blokjes. Maar in praktijk kan je alle blokjes monteren die een bout met schroefdraad hebben. V-brake blokjes vind je overal, bv bij decathlon ofzo.

3. Er zijn verschillende bedieningssystemen voor derailleurs. Eerst algemeen:
- derailleurs verplaatsen de ketting zodat ze naar een ander tandwiel wordt geduwd. Het is doordat de ketting ronddraait dat ze effectief op een ander tandwiel wordt getrokken. Dus terwijl je schakelt blijf je altijd trappen, maar je zet weinig kracht zodat de ketting niet onder spanning van richting moet veranderen.
- een schuinlopende ketting slijt niet alleen sneller, maar geeft ook rendementsverlies. Dus je kiest best je voor en achtertandwielen zo dat je niet te hard kruist. Een blik naar beneden tijdens het fietsen laat meestal direct zien wat er beter zou kunnen.
- een achterderailleur schakelt meestal iets beter en werkt dus ook met lichte kracht. Een voorderailleur moet grotere bewegingen maken, dus vereist vaak iets meer finesse.
- onafhankelijk van het schakelsysteem zit de bediening van de voorder. links en die van de achterder. achter.

Dan de bediening:
- gripshift: draaihendels - meestal aanduiding welk tandwiel geselecteerd is. Gewoon draaien, aangenaam systeem, het enige dat zeer grote schakelbewegingen toelaat.
- shimano triggershifters: een (duw)hendel ter hoogte van de duim, en een trekhendel ter hoogte van de wijsvinger. Met de duim schakel je terug (kleiner verzet) met de wijsvinger schakel je op. Aangenaam systeem, opschakelen gaat stap per stap, terugschakelen kan met twee-drie stappen tegelijk als je maar ver genoeg duwt. Let op met noodstops terwijl je aan het opschakelen was, als je echt wil kan je je vingers verpletteren. (moet je wel een kluns voor zijn)
- shimano rapidfire shifters: zelfde systeem als hierboven, maar je kan de opschakel hendel ook gebruiken aan de duimzijde.
- sram triggershifter: hebben twee knoppen aan de duim zijde, de bovenste voor opschakelen, de onderste voor terugschakelen (als mijn geheugen goed is). Voorkomt het probleem van het vingerpletten met de remhendel, maar is vermoeiender voor de duim omdat de terugschakel hendel minder goed gepositioneerd is.
- heel oude mtb's hebben wel eens ouderwetse SIS-shifters (enfin, er staat SIS op, de shifter zelf heeft daar niets mee te maken). Die dingen hebben één hendeltje, je verdraait het hendeltje om te schakelen, naar je toe is terugschakelen, van je weg is opschakelen.

PS: dit is allemaal voor topnormal derailleurs: deraillieurs waarbij deraillieur zonder kabel naar het kleinste tandwiel gaat. Op mtb's worden ook wel lownormal derailleurs gebruikt, hierbij is het grootste achtertandwiel de start positie. Je moet dan kracht zetten om op te schakelen, maar terugschakelen gaat vlotter. In dat geval werken de hierboven beschreven shifters omgekeerd.
Travelmaster schreef:Het zou helpen als je een fotootje van de fiets kunt plaatsen, maar dat terzijde.


Kom je van een terugtrapremfiets ofzo?

dank jullie wel voor de reacties, foto zal ik plaatsen zodra ik de fiets ophaal (hij zal vanmiddag of morgenmiddag klaar zijn.

ik kom van een batavus fugato, 7 versnellingen en trommelremmen.

of de vering degenlijk is weet ik niet, maar op beide kanten zit een zwarte dop die je kan draaien (ik heb dit niet getest, maar ik heb huurfietsen met vergelijkbaare doppen gehad en die stelde je zo bij)

dus de voorbladen laat ik meestal gewoon in het midden staan? (waneer gebruik ik die wel?)
en de achterbladen gebruik ik zoals ik gewend ben van mijn vorige fiets (behalve dat ik door moet trappen)?

en ik las iets over rustig schakelen? ik schakel nu meestal vlot door na stilstand


ik heb iig shimano straks met inderdaad die twee handels
Travelmaster schreef:Je fiets heeft […] zéker geen 22 [versnellingen]
Shimano XTR M9000 2x11 groep.
Alien schreef:
Travelmaster schreef:Je fiets heeft […] zéker geen 22 [versnellingen]
Shimano XTR M9000 2x11 groep.
Ja tuurlijk joh. Op deze fiets. :roll: . Zullen we het even behapbaar houden?
headlight schreef:dus de voorbladen laat ik meestal gewoon in het midden staan?
Kwestie van persoonlijke voorkeur. Sommigen fietsen het grootste deel van de tijd op het middenblad. Zelf snap ik niet zo waarvoor je dan dat grote blad hebt (dat in principe het meest slijtvast is van het stel omdat het de meeste tandjes heeft; zonde om dat alleen bij meewind of heuvelaf te gebruiken). Ik start meestal vanaf het middenblad en schakel ergens tijdens het optrekken naar het grote, waarop ik het merendeel van mijn (vlakke) kilometers fiets. Het kleinste blad mag uitrusten tot we bij een berg komen. :wink: Als je de fiets hebt, gewoon lekker uitproberen. Je vindt dan na verloop van tijd wel uit op welke verzetten je het lekkerst rijdt.

Je kunt je, als je dat leuk vindt, ook eens in tabelletjes verdiepen. Hier kun je bijvoorbeeld de gegevens van jouw fiets invullen (als je de aantallen tandjes niet op je kransjes - dat zijn de tandwieltjes achter - en bladen ziet staan, moet je even tellen of ervan uitgaan dat je de redelijk standaard 22-32-44 voor hebt en 11-30 ofzo achter) en als je dan bij 'gear units' kiest voor 'meters development', krijg je een tabel met hoeveel meter de fiets aflegt bij één pedaalomwenteling op elk verzet. Je ziet dan mooi dat bv. de combinatie 22 voor en 12 achter hetzelfde oplevert als 44 voor en 24 achter en dat 32-18 bijna hetzelfde is (en met de eerder gegeven antwoorden kun je nu beredeneren welke je beter niet kunt gebruiken :) ). Je ziet ook dat de stappen tussen verschillende kransjes, logischerwijze, bij het grote blad groter zijn dan bij de kleinere. Mocht je nu merken dat je ideale beentempo a.h.w. tussen twee verzetten in zit, dan kun je eens kijken of je op een ander voorblad een verzet daar tussenin kunt vinden. Laat je trouwens niet afschrikken door zo'n tabel, je hoeft niet uit je hoofd te leren wat de opeenvolgende combinaties zijn ofzo (tenzij je dat leuk vindt, dan volgende week overhoring). Het gaat me maar even om het inzicht.
en ik las iets over rustig schakelen? ik schakel nu meestal vlot door na stilstand
Moeilijk om daar iets over te zeggen zonder context, maar ik neem aan dat er bedoeld werd rustig (dus zonder kracht op de pedalen) doortrappen tijdens schakelen, niet hoe snel achter elkaar je al dan niet moet schakelen.

Veel plezier met je nieuwe fiets!

Carl
Wat ik mijzelf heb aangeleerd is terug schakelen aan de voorkant naar zijn kleinste blad als je moet stoppen.
Hierdoor heb je minder kracht nodig om weer vooruit te komen bij opstarten.

Maar dat is iets persoonlijks :)
Travelmaster schreef:
Alien schreef:
Travelmaster schreef:Je fiets heeft […] zéker geen 22 [versnellingen]
Shimano XTR M9000 2x11 groep.
Ja tuurlijk joh. Op deze fiets. :roll: . Zullen we het even behapbaar houden?
Het is en blijft wel een Peugeot. Ze hebben bijv. ook een 2x 10 MTB met geveerde voorvork. Het is en blijft natuurlijk toch een merk welk zich niet aan de standaard houdt :p.

Maar de foto's komen er aan geeft headlight aan. Dus dan weten we meer. Was een meer regulier fietsmerk geweest, dan zou 24 i.d.d. het meest voor de hand liggend zijn.



Verder fiets ik, net als Carl, hoofdzakelijk op mijn grootste blad voor. Zie ook niet in waarom we in het hoofdzakelijk vlakke Nederland, het middenblad zouden aanhouden.

Met rustig schakelen denk ik dat bedoeld wordt niet doorduwen van de shifters. Als kind deed ik dit nogal weleens. Geeft rek in je kabels.
Toch associeer ik de combinatie voordrager, zwarte doppen op de vering, en V-brakes niet direct met een 2x11-topgroep.

Maar ik kan natuurlijk blij worden verrast,
foto kan ik helaas even niet voor jullie doen, het regent en is donker buiten.

het betreft een peugeot ct101.
55cm frame is waarschijnlijk net te klein voor mij, maar het fietst veel prettiger dan mijn oude iets grotere fiets, ik weet niet hoeveel het scheelt, maar net een slag kleiner.

schakelen leek minder ingewikkeld dan het eerst leek, en als het van de week droog is dan zal ik eens een stuk fietsen.
Je kunt ook de URL kopieren en plakken vanaf de site van het merk of de dealer met de fiets en specificaties.
sjefke schreef:Je kunt ook de URL kopieren en plakken vanaf de site van het merk of de dealer met de fiets en specificaties.

Ik heb hem niet kunnen vinden op google. Niet bij peugeot en halfords site ligt eruit.
deze?

Afbeelding
Ja dat is hem
Een eenvoudige fiets. Niet perfect maar aan de andere kant kun je veel onderdelen die je niet bevallen er gewoon afhalen en er iets anders opzetten (of weglaten). Het is allemaal geen high tech, dus niet te duur om te laten doen of niet te ingewikkeld om zelf te leren. Veel plezier.
bedankt voor alle reacties;

ik wist inderdaad dat het geen high end fiets was, zeker voor dat geld.
maar voorlopig zullen de tochten niet verder dan drenthe en stukjes duitsland gaan. met mijn conditie red ik denk ik krap 40km op een lange dag.

dus ik ga gewoon lekker fietsen, en als ik overal aan gewend ben dan zie ik dan wel verder of ik ooit iets wil upgraden, momenteel zie ik voor mij zelf het nut nog niet in.

ik begrijp dat er niet echt een vuistregel is voor voorblad en achterblad? gewoon doen wat je het fijnst vind?

laatste vraagje in dit topic, daarna zijn mijn vragen voorlopig beantwoord;

ik wil weer een kilometerteller nemen (mijn vorige is tijdje geleden gesneuveld tijdens verhuizing). neem ik gewoon weer de meest basic die er is, of is er een andere met meer functies waarmee ik meer plezier kan beleven? (die basic zou ook 10 functies ofzo hebben, maar ik heb er maar 3 kunnen vinden, beetje jammer).

ik heb nog 200 euro over in mijn budget voor de fiets nu, dus als er nog iets is waarvan jullie denken dat dat een goede aanvulling is dan hoor ik dit graag.

bedankt!
Een tellertje met 10 functies is wel beetje overdone. 5-7 functies is het wel: snelheid, gem snelheid, max snelheid, dagafstand en totale afstand is de basis eventueel nog met een reis/weektotaal. Ergens tussen €15 en €20,-.