door
EnriceV » wo 07 jan, 2015 10:17
Omdat ik zelf de aanschaf van een elektrisch ondersteunde bakfiets overweeg (eentje zonder snelheidslimiet), heb ik mij ook al afgevraagd hoe de regelgeving er zou moeten uitzien. Ik ben het eens met de fietsersbond dat een snelheidbeperking moet gelden voor alle gebruikers en niet mag uitmonden in zo'n fiets mag zo hard, en die andere fiets mag dan weer zo hard...
Net als bij auto's is een differentiatie naar verkeer en type infrastructuur aangewezen, dat zou bijvoorbeeld kunnen worden:
- gemengde zone met voetgangers: max 15 km/u
- "gewone" fietspaden aanliggend aan de rijweg in stedelijk gebied: max 30 km/u
- fiets-o-strades en fietspaden breder dan 4 meter: geen limiet of max 50 km/u
(maar dat laatste is zo stom, want als je dan eens wind mee hebt met je velomobiel zal je wel balen).
Wat mij betreft wordt dit aangevuld met minimale eisen voor de remprestaties van een fiets, want nu rijden er ook heel wat fietsen rond die weliswaar niet snel rijden maar ook verre van snel kunnen stoppen.
Qua helmbeleid ben ik niet voor een verplichting omdat je als overheid moeilijk een lijn kan trekken vanaf wanneer een helm meer voordelen dan nadelen heeft. (veiligheid versus gemak). Dat is namelijk ook de reden dat er geen verplichting is om een helm te dragen in de auto, hoewel ook daar hoofdletsels een belangrijk aandeel hebben in de statistieken.
@bert sitters: onlangs meende ik gelezen te hebben dat er in NL een tijdelijke maatregel was die ondersteuning bij hogere snelheden toeliet, maar de snelheid wel beperkte tot 25 km/u. Je mag dus wel een speedpedelec hebben, maar je mag niet sneller dan 25 km/u rijden. bron:
http://www.bovag.nl/nieuws/Welke_regels ... ed_pedelec