Hallo allen,
Na wat grasduinen op dit forum en op het tandem forum en diverse blogs vroeg ik me af of er wellicht nog zaken zijn die ik nog mee moet nemen bij checklist voor aanschaf van een tweedehands reistandem. Hij hoeft niet de wereld rond, we willen 2 maanden fietsen met bagage. Maar wel veilig, plezierig en wanneer het goed gaat bevallen nog vaker
Ik vroeg me vooral af hoe het zit met vouwbare/deelbare tandemframes tov normale tandemframes en vliegtransport.
Voor zover ik kan nagaan lees ik dat een tandem gewoon mee mag in een vliegtuig indien de maatschappij ook normale fietsen accepteert.
1. Zijn er nog mensen die adviseren expliciet wel voor ene vouwbaar/deelbaar frame te gaan of maakt het in de praktijk echt weinig uit bij het vliegen? Eventueel zit ik te denken om een bestaande niet deelbare tandem, deelbaar te maken indien dit echt aan te bevelen valt met de huidige luchtvaart voorwaarden.
Een andere vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden, hoe zit het met tandems en bergen?
2. Is het juist zwaarder/minder zwaar/hetzelfde om met een tandem in de bergen omhoog te fietsen ten opzicht van een normale fiets? (stel dat je beiden even zwaar en even fit bent, heb je dan voordeel of nadeel op een tandem, of maakt het bijna geen verschil?)
Ook twijfel ik over wat merken. Het is vooralsnog mijn intentie om een tweedehands tandem aan te schaffen vanwege budget. Een nw top afgespecte santos kost al snel 5K+
Mijn normale reisfiets is een travelmaster 2.6 met rohloff. Ik zou graag voor een Santos tandem willen gaan, maar daarmee is marktplaats niet dik bezaait.
Het valt mij op dat er mountainbike type tandems zijn van bv canondale, en wat meer reis georiënteerde tandems zoals de koga twin traveller.
3. Zijn er nog specifieke redenen om voor bepaalde typen/merken juist wel of niet te gaan op basis van persoonlijke ervaringen van de reizigers hier?
Zijn er wellicht nog andere ervaringen/tips waar ik rekening mee moet houden?
Groet
Na wat grasduinen op dit forum en op het tandem forum en diverse blogs vroeg ik me af of er wellicht nog zaken zijn die ik nog mee moet nemen bij checklist voor aanschaf van een tweedehands reistandem. Hij hoeft niet de wereld rond, we willen 2 maanden fietsen met bagage. Maar wel veilig, plezierig en wanneer het goed gaat bevallen nog vaker
Ik vroeg me vooral af hoe het zit met vouwbare/deelbare tandemframes tov normale tandemframes en vliegtransport.
Voor zover ik kan nagaan lees ik dat een tandem gewoon mee mag in een vliegtuig indien de maatschappij ook normale fietsen accepteert.
1. Zijn er nog mensen die adviseren expliciet wel voor ene vouwbaar/deelbaar frame te gaan of maakt het in de praktijk echt weinig uit bij het vliegen? Eventueel zit ik te denken om een bestaande niet deelbare tandem, deelbaar te maken indien dit echt aan te bevelen valt met de huidige luchtvaart voorwaarden.
Een andere vraag waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden, hoe zit het met tandems en bergen?
2. Is het juist zwaarder/minder zwaar/hetzelfde om met een tandem in de bergen omhoog te fietsen ten opzicht van een normale fiets? (stel dat je beiden even zwaar en even fit bent, heb je dan voordeel of nadeel op een tandem, of maakt het bijna geen verschil?)
Ook twijfel ik over wat merken. Het is vooralsnog mijn intentie om een tweedehands tandem aan te schaffen vanwege budget. Een nw top afgespecte santos kost al snel 5K+
Mijn normale reisfiets is een travelmaster 2.6 met rohloff. Ik zou graag voor een Santos tandem willen gaan, maar daarmee is marktplaats niet dik bezaait.
Het valt mij op dat er mountainbike type tandems zijn van bv canondale, en wat meer reis georiënteerde tandems zoals de koga twin traveller.
3. Zijn er nog specifieke redenen om voor bepaalde typen/merken juist wel of niet te gaan op basis van persoonlijke ervaringen van de reizigers hier?
Zijn er wellicht nog andere ervaringen/tips waar ik rekening mee moet houden?
Groet