Hallo,
Momenteel gebruik ik als "stationsfiets" een Rolls Well fiets van 20 jaar oud.
Ooit had die 3 interne versnellingen van Sturmey en Archer. Het schakelsysteem heeft het ooit begeven, net als de kettingkast.
Omdat ik geen grote kosten meer wou doen heb ik die geblokkeerd in 1e versnelling door de kabel ergens aan het frame vast te maken.
Vooraan heeft die 46; achteraan 20.
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (46 / 20) = 1,73
Nu zou ik van mijn papa een soortgelijke fiets kunnen overnemen; waar de kettingkast nog volledig (voor de foto heb ik de helft eraf gehaald) is én het schakelsysteem nog volledig is. De verlichting op dynamo werkt zelfs ook nog.
Hij springt wel constant van 1e naar 2e als ik de schakelaar loslaat; maar dat is mits wat afregeling misschien nog op te lossen
foto_1 foto_2
Vooraan heeft die 48; achteraan 18.
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 18) = 2
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 18) = 2,67
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 18) = 3,55
Maar als ik daar een stukje mee fiets gebruik ik eigenlijk meestal die 1e versnelling (ik ben geen snelle/straffe fietser). De 3e heb ik nog nooit gebruikt.
Nu zou ik daar achteraan een ander tandwiel willen opzetten; 22 of zelfs 24 (als dit bestaat).
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 22) = 1,64
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 22) = 2,18
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 22) = 2,9
of
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 24) = 1,5
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 24) = 2
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 24) = 2,66
Vraag: Weten jullie hoe ik dit moet kiezen? Want ik begrijp niet zo goed wat men bedoelt met 1/8 inch of 3/32 inch.
Denken jullie dat ik dan ook een nieuwe ketting moet kopen, of gaat dit nog net passen?
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ey-archer/
http://www.sturmey-archer.com/files/cat ... OCKETS.pdf
mvg, Bart
Momenteel gebruik ik als "stationsfiets" een Rolls Well fiets van 20 jaar oud.
Ooit had die 3 interne versnellingen van Sturmey en Archer. Het schakelsysteem heeft het ooit begeven, net als de kettingkast.
Omdat ik geen grote kosten meer wou doen heb ik die geblokkeerd in 1e versnelling door de kabel ergens aan het frame vast te maken.
Vooraan heeft die 46; achteraan 20.
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (46 / 20) = 1,73
Nu zou ik van mijn papa een soortgelijke fiets kunnen overnemen; waar de kettingkast nog volledig (voor de foto heb ik de helft eraf gehaald) is én het schakelsysteem nog volledig is. De verlichting op dynamo werkt zelfs ook nog.
Hij springt wel constant van 1e naar 2e als ik de schakelaar loslaat; maar dat is mits wat afregeling misschien nog op te lossen
foto_1 foto_2
Vooraan heeft die 48; achteraan 18.
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 18) = 2
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 18) = 2,67
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 18) = 3,55
Maar als ik daar een stukje mee fiets gebruik ik eigenlijk meestal die 1e versnelling (ik ben geen snelle/straffe fietser). De 3e heb ik nog nooit gebruikt.
Nu zou ik daar achteraan een ander tandwiel willen opzetten; 22 of zelfs 24 (als dit bestaat).
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 22) = 1,64
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 22) = 2,18
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 22) = 2,9
of
De 1e versnelling is m.i. 0,75 * (48 / 24) = 1,5
De 2e versnelling is m.i. 1 * (48 / 24) = 2
De 3e versnelling is m.i. 1,33 * (48 / 24) = 2,66
Vraag: Weten jullie hoe ik dit moet kiezen? Want ik begrijp niet zo goed wat men bedoelt met 1/8 inch of 3/32 inch.
Denken jullie dat ik dan ook een nieuwe ketting moet kopen, of gaat dit nog net passen?
https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ey-archer/
http://www.sturmey-archer.com/files/cat ... OCKETS.pdf
mvg, Bart