Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met ombouwsets fiets naar e-bike - Forum Wereldfietser

Ervaringen met ombouwsets fiets naar e-bike

Wel eerst even gezocht op het forum maar niet echt iets gevonden over dit onderwerp.

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van zijn/haar fiets naar een e-bike met een ombouw set?

Er zijn er verschillende in omloop, graag ervaringen delen.
Ik ken een stel (vrienden van zus) die hun Koga door een fietsenmaker in ........ergens in Noord Holland, Heerhugowaard ofzo..... heeft laten ombouwen naar volle tevredenheid.
Kan ze wrs wel met jou in contact brengen. Als je interesse hebt, stuur me dan een PB.
Groetjes Anja
Zie de ervaringen vermeld op het forum van de Fietsersbond.
http://www.fietsersbond.nl/forum/welke- ... mbouwset-1
Dank voor de reacties.

Sjefke dank je voor de link, weer heel wat wijzer geworden.

Maar nu toch mijn dilemma, ik heb begrepen dat je als wereldfietser, beter is om ondersteuning te hebben op de trapas en niet op voor of achterwiel.

De meeste sets die worden aangeboden zijn op het voorwiel.

Nog een dilemma, als je speciale achterdrager heb om je tassen aan op te hangen dan heb je dus bij de meeste sets dat je andere achterdrager 'moet' nemen.

De sets met de accu op andere plek dan de achterdrager zijn minimaal.

Dus keuze word te beperkt.

En Anja je heb een pb.

Graag jullie mening
Een mooie ombouwset is de Bafang BBS01. Die komt op de trapas en is behoorlijk compact. Kan gecombineerd worden met ofwel een accu onder de bagagedrager ofwel eentje op de onderbuis, zo lang het maar 36V is. Ken er enkele die hiermee rijden (toerfietsen, ligfietsen, trikes, ...) en ik hoorde er nog geen slecht woord over.
Eén belangrijke consequentie van zo'n set: vooraan heb je maar één kettingblad meer.
CapoJan schreef: Eén belangrijke consequentie van zo'n set: vooraan heb je maar één kettingblad meer.
Dat laatste is zeer zeker waar, Denk dat je het verkeerd schreef, je houd maar een kettingblad voor over, dus minder versnellingen...
Tja hoop dilemma's
Kijk ook even bij onze sympathieke zuiedrburen van 't Wieleke. Ze bieden een elektromotor die in je zadelbuis past (als die breed genoeg is). Niemand ziet dat je elektrisch ondersteund wordt en je kunt gewoon je zelfde aantal voorbladen blijven gebruiken. Hij is bovendien met nog geen 2 kilo erg licht.

http://www.wieleke.be/pages/nl/info/664 ... eleke.html
Dat is de motor die Cancellara gebruikt :D
Marko schreef:Niemand ziet dat je elektrisch ondersteund wordt en je kunt gewoon je zelfde aantal voorbladen blijven gebruiken. Hij is bovendien met nog geen 2 kilo erg licht.
Als batterijen zo klein zijn dat ze 'onzichtbaar' in/op een fiets kunnen worden geplaatst, dan hebben ze onvermijdelijk een erg beperkte capaciteit wat ze dan weer ongeschikt maakt voor het meeste fietsvakantiegebruik.

Renaat
Je kan er ook makkelijk wat meer van meenemen dan, toch? :wink:
Wanneer de trapondersteuning is gemonteerd op de trapas of in het achterwiel dan kan de mate van ondersteuning continu worden aangepast aan de trapkracht. Hard trappen geeft veel hulp, minder hard trappen minder hulp. Dit is een belangrijk voordeel t.o.v. een motor in het voorwiel waarbij slechts d.m.v. een bewegingssensor kan worden bepaald of het wiel stilstaat dan wel beweegt.
Er is door continue meting meer trapondersteuning met minder stroomverbruik. Bovendien is een fietsframe ontworpen voor achterwielaandrijving en niet voor.

Trapondersteuning op de trapas heeft als extra voordeel dat de motor laag en in het midden van het frame is gemonteerd. Bij mijn weten moet daarvoor het frame zijn aangepast, maar wellicht bestaat het inmiddels ook als ombouwset.

Toen wij ca 6 jaar geleden de Santos ombouwden was trapondersteuning op de trapas nog niet verkrijgbaar, daarom werd het een ombouwset van Bionx met zwaardere (350 watt) accu. De cassette is bij Bionx zo'n ouderwetse opschroef model met maximaal 8 tandwielen. Vóór een triple.

Bionx is nog altijd een zeer goede motor, en zeker de stilste, maar niet alle modellen zijn makkelijk verkrijgbaar.
De accu is een jaar geleden vervangen. Het bereik is, zoals bij alle merken, zeer afhankelijk van mate van ondersteuning, en de omgevingstemperatuur.

Een ombouwsetje, waarbij de motor al in het wiel is gespaakt, kun je zelf vrij makkelijk inbouwen. Maar gaat er onverhoopt iets stuk dan wordt het een ander verhaal.
Het importeurschap in Nederland wisselt regelmatig. Ligfietsbouwer Hase in Duitsland lijkt het dichtstbijzijnde adres met uitgebreide kennis, software en ervaring.

Een paar foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Bionx is inmiddels overgezet op een trike.
Afbeelding

Afbeelding

Frank
Hier staat ook het een en ander over ombouwenhttp://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1501351.
Ik heb uitstekende ervaring met een ombouwset van EFOS (http://www.ebike-efos.nl). Veel keus in motoren qua vermogen en plaatsing (voor- of achterwiel). Ik ben zelf gegaan voor een voorwielmotor met een bidon-accu. Zorgt voor een mooi laag zwaartepunt (de massa van de accu wordt nog wel eens vergeten in de discussie over zwaartepunten....). Ook nog eens heel voordelig in prijs, als je een beetje handig bent en de set zelf monteert.
Excuses, verkeerde link....

www.ebike-efos.nl

is de goede
Kijk eens bij V-fiets in Amsterdam. Ze leveren ook een goede service: http://www.v-fiets.com/.

Ik zou wel zelf het wiel bouwen!
Van de fietsverkopers bij mij in de buurt krijg ik eigenlijk alleen maar een negatief advies betreft het inbouwen van een elektrisch motortje in een wiel van een bestaande fiets. Objectief advies of verkooppraat ( ze verkopen misschien liever een nieuwe elektrische fiets)?
Tja, helaas werkt dat soms zo. Je kan het ook door ons laten doen hoor.

Kijk maar eens hier hoe wij dat doen: http://www.vakantiefietser.nl/vakantief ... velmaster/
Bedankt voor je reactie maar misschien ga ik eerst maar verder zoeken bij mij in de buurt;Zuid-Limburg. Of zelf proberen te doen.
Ik zou kiezen voor motor in het achterwiel rijd ik zelf ook mee overigens al was het geen ombouwset maar een nieuwe elek. fiets.
Middenmotor zou ik nooit nemen ( is ook niet toepasbaar op bestaande fiets denk ik ) alle krachten van de motor komen over op de ketting/tandwielen met extra slijtage tot gevolg. Maakt ook meer lawaai zoals eerder vermeld en energie recuperatie is met dit systeem ook niet mogelijk. Dus eigenlijk meer nadelen dan voordelen.
thierry v schreef:Ik zou kiezen voor motor in het achterwiel rijd ik zelf ook mee overigens al was het geen ombouwset maar een nieuwe elek. fiets.
Middenmotor zou ik nooit nemen ( is ook niet toepasbaar op bestaande fiets denk ik ) alle krachten van de motor komen over op de ketting/tandwielen met extra slijtage tot gevolg. Maakt ook meer lawaai zoals eerder vermeld en energie recuperatie is met dit systeem ook niet mogelijk. Dus eigenlijk meer nadelen dan voordelen.
Ik heb net een BionX kit met 26 inch wiel te koop gezet.
Energie recuperatie
hub motor met krachtsensor
Nieuwe batterij.
Goede ervaring met de importeur in Belgie. er was een probleem met de batterij en een dealer in Antwerpen hebt me deskundig geholpen. Binnen 5 dagen heb ik een nieuwe batterij vanuit Duitsland gekregen.

ik verkoop hem omdat ik eigenlijk (nog) net zo goed kan fietsen zonder ondersteuning. :).

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 30553.html