Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke software en fotoboeken is handig? - Forum Wereldfietser

Welke software en fotoboeken is handig?

Het moet er maar eens van komen, koning winter is immers op bezoek. Tijd voor het maken van fotoboeken van de fietsreizen en verzamelde fiets-uitstapjes.

Wie heeft er ervaring en of tips voor het maken van foto albums? Ik zie mooie albums van de Hema. Daar is software voor beschikbaar die geïnstalleerd kan worden. Dat heeft wel mijn voorkeur boven een online oplossing. http://fotoalbum.hema.nl/download/aan-de-slag/windows

Wie heeft er andere ervaringen?
Ik maak mijn fotoboeken altijd met Pixum. Software heeft wat eigenaardigheden, maar daar ben ik nu aan gewend. Ik kan er een mooie mix van tekst en foto's mee maken.
Een voordeel is dat ik bijna altijd wel korting bonnen krijg. Kwaliteit in glanzend is mooi.
moeten het echt fysieke albums worden? (touch and feel) of komen online albums ook in beeld? (altijd bij de hand)
Ik heb verschillende boeken gemaakt. De software is altijd even wennen, maar die heb je vaak wel snel onder de knie. Het gaat ook om de kwaliteit die uiteindelijk geleverd wordt. In mijn ervaring leveren bedrijven als Hema en Kruidvat niet de kwaliteit die ik zoek. Ook de albums van Blurb, Albelli en de fotofabriek vond ik minder goed.

Waar ik grote en zware albums laat maken is bij myphotobook.nl, mn grote trouwalbums. Uitstekend drukwerk, uitstekende kwaliteit.

Maar de meeste albums van mij komen bij topfotoalbum.nl vandaan. De kwaliteit van het papier, de kleurechtheid is prachtig. Software kan je downloaden op je pc. Zij hebben flatlay techniek, je kan 1 foto over 2 pagina's uitspreiden en het boek kan je plat neerleggen. Voor een reisverslag kan je een foto vervagen en de tekst er over heen zetten. Eigenlijk altijd reageren mensen heel positief over mijn albums.

Zoals vaker bij meer kwaliteit betaal je iets meer als bij de eerste 2 genoemden, maar dat weegt niet op tegen het prachtige eindresultaat. Bezoek hun website maar eens. Ik heb geen aandelen/geen belang, alleen mijn eigen ervaring.
TanteGerrit is nogal enthousiast over de laatste Hema software, die het mogelijk maakt om automatisch een eerste versie voor je op te bouwen op basis van foto's in dezelfde map op volgorde van datum. Daarna kun je nog allerlei finetuning gaan doen maar de basis staat en dat scheelt veel tijd. Ik vind de afdrukkwaliteit prima, ik zal nog eens vragen welke optie ze precies heeft gekozen, het is in ieder geval groot en glanzend.
Hier ook Hema. Fijne software, veel vrije keuze in de mogelijkheden. Kwaliteit van de boeken is prima, je hoeft ook niet veel (bijna niets) aan de belichting te doen, foto's worden er goed in afgedrukt.
wimbas schreef:Waar ik grote en zware albums laat maken is bij myphotobook.nl, mn grote trouwalbums. Uitstekend drukwerk, uitstekende kwaliteit.
Ik loop vast bij de installatie van de software... Het programma wil dat ik de map "Adobe" verwijder of hernoem, maar dat is met al mijn Adobe-software natuurlijk geen optie. Het programma in een andere map installeren geeft dezelfde foutmelding...
HansvanderVeeke schreef:Ik maak mijn fotoboeken altijd met Pixum. Software heeft wat eigenaardigheden, maar daar ben ik nu aan gewend. Ik kan er een mooie mix van tekst en foto's mee maken.
Een voordeel is dat ik bijna altijd wel korting bonnen krijg. Kwaliteit in glanzend is mooi.
+1 voor Pixum
Goede ervaring mee.

Hoewel de automatische kleurcorrectie voor foto's zet ik tegenwoordig uit bij de bestelling. Daar worden de foto's erg donker en niet mooier op is mijn beleving.

pixum heeft off-line software voor win/mac/linux.
Wellicht een handige site om te bepalen waar je het album wilt laten maken http://www.tipsfotoalbummaken.nl
Ik vind dit altijd een lastige. Mijn probleem is altijd dat de fotoboeken leveranciers de foto's lijken aan te passen (kleur, contract, etc) en dat is juist wat ik niet wil. Ik blijf nog altijd op zoek naar een goede leverancier die de boeken op hoge kwaliteit afdrukt. Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Blijf het draadje volgen...
Marco Meijerink schreef:Mijn probleem is altijd dat de fotoboeken leveranciers de foto's lijken aan te passen (kleur, contract, etc) en dat is juist wat ik niet wil.
Vakcolor is subliem, maar dat is qua prijs voor de meesten niet zo heel interessant en niet consumentgericht. Qua foto's vind ik die van Oypo behoorlijk goed, maar die maken geen albums.

Overigens heeft dit hele draadje erg weinig met fietsen te maken, of alles heeft met fietsen te maken natuurlijk.
Wij hebben eens op de fiets en wandelbeurs boeken ingekeken van Erik van den Boom, dat zag er erg mooi uit.
3 jaren op rij hebben we daar albums laten afdrukken met goed en mooi resultaat.
Wim is niet snel tevreden betreffende lay-out/kleur maar bij deze dus wel.
Hij heeft van alle foto's een eigen opmaak gemaakt in jpeg en deze zo laten afdrukken, in de jpeg ook de tekst al verwerkt, ziet er mooi en professioneel uit.
http://www.myphotobook.nl/
Nu maar hopen dat het komend weekend regent. Wat een mooi tips, bedankt alvast. [Leon, het gaat om fietsreizen. Bericht daarop aangepast]
Christophorus schreef:
wimbas schreef:Waar ik grote en zware albums laat maken is bij myphotobook.nl, mn grote trouwalbums. Uitstekend drukwerk, uitstekende kwaliteit.
Ik loop vast bij de installatie van de software... Het programma wil dat ik de map "Adobe" verwijder of hernoem, maar dat is met al mijn Adobe-software natuurlijk geen optie. Het programma in een andere map installeren geeft dezelfde foutmelding...
Vreemd Michiel, ik heb dit probleem niet. Even een belletje?
Ik ben erg tevreden over Albelli.
Prettige software, goede afdrukkwaliteit, en mocht het toch een keer, om wat voor reden dan ook, niet goed zijn: één mailtje en binnen een paar dagen een "herdruk" in huis.
In mijn beleving gaat er niets boven de prijs-kwliteitsverhouding van Pixum. Op echt fotopapier in zijdeglans. En zoals eerder gerefereerd, vaak kortingen !!!
Eric op de Fiets schreef:[Leon, het gaat om fietsreizen. Bericht daarop aangepast]
:lol: :lol: :lol:
Als je hoge kwaliteit wil is Profotonet de beste aanbieder in Nederland - niet te vergelijken met bovenstaande (met uitzondering van Vakcolor = Verka).

Profotonet gebruikt heel goede software waar je heel precies mee kan werken.

Een betaalbaarder alternatief vind ik Topfoto-album. Steekt met kop en schouders boven de rest uit. Ze gebruiken dezelfde software als profotonet.

De software is in tegenstelling tot die van de andere veel uitgebreider als je zelf aan de slag wil gaan. (dus geen sjablonen wil gebruiken).

Bij Profotonet kan je ook je foto's aanbieden met in Indesign aangemaakte bladen. De leercurve van Indesign is echter nogal hoog.

Voor wat betreft de kleuren: in eerste instantie is je eigen monitor het belangrijkste. OM goede kleuren te hebben moet je over een kwaliteitsmonitor beschikken (zelf gebruik ik Eizo's) Daarnaast moet je monitor gecallibreerd zijn. Anders wordt het een bijna onmogelijke taak om juiste afdrukken te krijgen.

Bij profotonet kan je de icc-profielen krijgen zodat er zeker geen afwijkingen zijn. Bij topfoto-album moet je de bestanden in sRGB aanleveren.

Beide printen op dik fotopapier af, en bieden layflat inbindingen aan.

Hopelijk heb ik, ondanks dat het inderdaad niets met fietsen te maken heeft, je een beetje verder op weg kunnen helpen.
De originele vraag luidt: wat is handig? 'Mooi' komt vervolgens ook nog heel even aan bod in het bericht van Eric op de Fiets. Zowel handig als mooi zijn nogal subjectieve begrippen. Pixum wordt hier veel genoemd; ik heb daar eens fotoafdrukken laten maken waarvan ik de kleurweergave veel minder vond dan wat ik van Profotonet (zie ook de reactie van manis) gewend ben. Pixum was wel veel goedkoper. Ik kan me voorstellen dat mensen die bijvoorbeeld niet aan beeldbewerking doen en geen gekalibreerd beeldscherm gebruiken het verschil niet zullen zien, en de afdrukken die ik kreeg van Pixum ook mooi zouden vinden.

Wat geldt voor 'mooi', geldt ook voor 'handig'. Eric, misschien heb je al ideeën over wat je wel en niet handig vindt en kun je daar iets over aangeven (net zoals je al gezegd hebt dat je liever software installeert dan online samenstelt), dan kunnen de antwoorders zeggen hoe dat bij hun favoriete leverancier werkt.

Succes met kiezen,

Carl
Tjonge wat een reacties en wat een mogelijkheden. 'Mooi' en 'handig' zijn zeker niet de beste termen als uitgangspunt. Een zondagje in het weekend om een keuze te maken is ook geen optie gezien het enorme aanbod. Ik ben een oud medewerker van Capi Lux (Vak) en neig dan toch wel naar kwaliteit in plaats van prijs. Tijd is nooit mijn beste vriend. Er staat ook een fiets in de schuur waar ik graag veel vrijetijd aan besteed. "Makkelijke" software is dan ook wel "handig" met een "mooi" resultaat. Hoe relatief, zal ik dan ook de term "snel" er maar bijzetten?

Kortom alvast heel veel dank voor de tips en adviezen en ik ga in de kerstvakantie mijn eigen keuze maken. Het zal wel een kwaliteitsleverancier worden voor de fotos van de fietsreizen en ons huwelijk(*) en een lage prijs leverancier voor de fiets-uitstap-kiekjes.
De site http://www.tipsfotoalbummaken.nl/ geeft een mooi overzicht van de aanbieders. Ik realiseer me nu dat "mooi" een stopwoordje van mij is. Mooi zo.

Tips blijven natuurlijk nog van harte welkom.

Dank, Eric

(*)Leon, mijn vrouw is ook wf lid en we hebben elkaar tijdens een wf weekend ontmoet. Dan is het toch een wf fiets gerelateerd trouwalbum?