Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rendement powerbank/accupack - Forum Wereldfietser

Rendement powerbank/accupack

Voor een komende reis wil ik een powerbank meenemen om wat videospullen mee op te laden. Stel ik heb een volledig opgeladen powerbank van een goed merk met een capaciteit van 15000 mAh. Hoe vaak zou je daar een (lege) accu van 4500 mAh mee op kunnen laden? Ik hoopte op 3 keer opladen, maar ik las ergens dat je eigenlijk op een rendement van niet meer dan 50% á 60% moet rekenen bij een powerbank. Dus dan haal ik geeneens 2 keer opladen. Klopt dit, of is het te algemeen gesteld?
Geen eigen ervaring. Maar batterijsystemen die niet gevoelig zijn voor temperatuur (en op termijn ook voor slijtage) bestaan natuurlijk niet. Dus ook de gebruiksomstandigheden kunnen een groot verschil maken.
mAh op verschillende voltages moet je eigenlijk eerst omrekenen, je kan beter de mWh vergelijken.

Met mijn 5200mAh (op 5V, dus 26mWh) powerbank kan ik mijn 2100mAh (op 3.8V, dus 8mWh) telefoon, twee maal (en een beetje) opladen. Dus dat is boven de 60% rendement. Het zal minder worden als de batterijen ouder worden.
Als ik op mijn eigen ervaringen afga klopt dat wel. Ik heb een powerbank van een goed merk van 11000 mAh, en een telefoon van 2100 mAh. Als ik alle keren (deels) opladen bij elkaar optel kom ik op zo'n 3 tot 3,5 keer van leeg naar vol, dus een rendement van zo'n 60%.

Overigens betreft de opgegeven capaciteit van een powerbank vrijwel altijd de capaciteit van de Lion-batterij die erin zit, dus bij 3,8 V. Omrekenen zoals ErikB81 zegt is dan niet nodig.
Overigens betreft de opgegeven capaciteit van een powerbank vrijwel altijd de capaciteit van de Lion-batterij die erin zit, dus bij 3,8 V. Omrekenen zoals ErikB81 zegt is dan niet nodig.
Hmm, dan klopt mijn berekening van geen kant :).
ErikB81 schreef:mAh op verschillende voltages moet je eigenlijk eerst omrekenen, je kan beter de mWh vergelijken.
Met mijn 5200mAh (op 5V, dus 26mWh) powerbank kan ik mijn 2100mAh (op 3.8V, dus 8mWh) telefoon, twee maal (en een beetje) opladen. Dus dat is boven de 60% rendement. Het zal minder worden als de batterijen ouder worden.
Natuurkundig gezien moet je de Ampère-uren inderdaad wel eerst omrekenen naar Watturen. In jouw geval denk ik dat de klemspanning van de 5V powerbank vrijwel rechtstreeks, met wat regelelectronica, aangesloten wordt op de laadspanning van de 3,8V telefoon, een goed idee van de ontwerper want dat hoeft de spanning niet verhoogd of verlaagd te worden. Het resultaat is dat je een goed stroomrendement hebt, maar een energierendement van inderdaad 60%. 60% lijkt me trevredenstellend.

Of dit voor Gerrit's apparaten klopt kunnen wel zo niet zeggen zonder dat we de bijbehorende spanningen weten.
Ik heb zelf een A-Solar Xtorm 15600 mAh powerbank. Mijn S4 mini batterij (1900 mAh) kan ik hier ca. 6 keer mee opladen vanaf ongeveer 10-15% resterend tot vol. Vanaf nul tot vol zal het mogelijk ergens tussen de 5 - 5.5x zitten.
60% is een normaal rendement.
70..80% - oplaad circuit = stepup+stepdown. Een moderen syncronous PWM circuit kan dat wel haalen
80% baterij charge/discarge. Je stopt meer energie dan je terug krijg
Personlijk voor mijn mobile navigatie via osmand gebruik ik mijn eigen circuit – 3xAA NIMH direct verbonden via USB+ lowpower LED@3,3V. Dus ik moet niet de mobile accu opladen en ik heb geen stepup converter
Vriendelijk bedankt voor de reacties. Dan ga ik voor een powerbank met wat meer mAh.