Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wiel revolutie! - Forum Wereldfietser

wiel revolutie!

Dat ziet er niet slecht uit. Ben wel is curieus of daar niet vlugger speling op komt. Na 500 test km kan men nog niet echt veel zeggen, maar indien dit in orde blijkt te zijn vind ik dat wel knap gevonden.
Dit lijkt mij een geweldig idee. Maar de drie belangrijkste punten aan techniek zijn achtereenvolgens: testen, testen en testen. En een test van 500 km is inderdaad vrij mager.
Hopelijk heeft iemand anders dit al heel lang geleden verzonnen, anders zullen we misschien moeten wachten tot het patent verlopen is. Zoals met het slanted parallellogram derailleur.
Mooi bedacht, geen idee of iets dergelijks al bestaat maar het gaat een stuk makkelijker dan normaal. De basis lijkt mij goed, wellicht is die overbrenging nog wat zwakjes maar dat is wel op te lossen. Alleen de manier van vastzetten kan wel wat moderner. Ik erger me al 30 jaar aan die hendel/bout oplossing met dat suffe veertje wat altijd net verkeerd weg schiet.
Het zal in de wielerwereld mogelijk nieuw zijn, maar in de gemotoriseerde tweewielerwereld al meer dan 50 jaar oud. Ik vermoed dat er geen patent meer zit op dat type naaf. De naaf wordt aanmerkelijk zwaarder van uitvoering en gewicht.

Piet.
leuk idee, maar overduidelijk een variatie op een al bestaand thema ..in de motorfietsindustrie is dat al jaren gemeengoed. nu nog maar wachten op de enkelzijdige ophanging. alhoewel...die bestaat al in de fietswereld.

en tegen vuile handen gebruik je gewoon medical gloves....
Cinelli is er ook mee bezig geweest in de jaren 60. http://cycletechreview.com/2013/news/hu ... nelli-hub/
Heel knap bedacht, maar is de asdruk door het gewicht van de fietsers (evt. met bagage) op de beide lagers links en rechts wel gelijk? Anders knakt de boel....
Stekeltje schreef:De basis lijkt mij goed, wellicht is die overbrenging nog wat zwakjes maar dat is wel op te lossen.
Dat is nochtans één van de fundamentele problemen die bepaalde nieuwe ontwikkelingen voor de fiets in de weg staan. Alles is sterk genoeg te maken, maar het moet op een fiets ook nog relatief licht zijn en dan nog allemaal betaalbaar blijven. De combinatie van betaalbaar, licht/geen te hoge weerstand, betrouwbaar/sterk, ... is erg moeilijk te realiseren. (Daarom dat veel systemen die prima werken voor motoren of in auto's niet zomaar toegepast kunnen worden bij fietsen.)
En als er een doelgroep is voor dit systeem, dan is dat te vooral te vinden bij die fietsers die relatief veel belang aan gewicht hechten en hun fiets behoorlijk belasten. De meerwaarde op een stadsfiets met een naafremsysteem zal al een pak kleiner zijn.

Ik zou het mooi vinden als het systeem inderdaad betaalbaar, niet te zwaar en betrouwbaar kan gemaakt vinden. Maar dat is voorlopig niet duidelijk.

Renaat
http://cycletechreview.com/2013/news/hubdock/
en
http://libertywheelsystems.com/shop/wheel-tech/hubdock/

Nog iemand is bezig met het zelfde idee, maar dan aan de overkant van de grote vijver. Prijs, porto vrij,$350,-
Nu kunnen ze concurreren :)
Maar als de prijs in de richting van een 'gewone' as gaat dan ben ik er voor. Stik handig onderweg.
Erik Heijn
Zouden hiermee voor- en achterwiel uitwisselbaar kunnen worden? Ook handig!

Groet, Tim
Je kunt, met speciale en dure hulpstukken, het achterwiel met "uitvalnaaf en steekas" ook geschikt maken als voorwiel. Maar ik zie de voordelen niet.

Nadelen zijn: duurder, zwaarder en een a-symmetrisch gespaakt wiel, met mogelijk een ander spaakpatroon, tussen de voorvork. Niet mooi. Met schijfremmen op de fiets zullen mogelijk nog meer aanpassingen nodig zijn.

Piet.
PietV schreef:Nadelen zijn: duurder, zwaarder en een a-symmetrisch gespaakt wiel, met mogelijk een ander spaakpatroon, tussen de voorvork.
Er bestaan asymmetrische frames, waarin het achterwiel niet (of minder) paraplu-gespaakt hoeft te zijn. En iemand die specifiek deze uitwisselbaarheid nastreeft, houdt daarmee natuurlijk rekening bij het kiezen van spaakpatronen en dergelijke.