Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgmaten en banden die erop passen - Forum Wereldfietser

Velgmaten en banden die erop passen

Hallo,

Momenteel heb ik op mijn 28" fiets schwalbe marathon racer van 35mm liggen. Deze zou ik graag wijzigen in een bredere band, maar ik weet niet zeker of daar bredere banden opgaan.

Ik zal hier de gegevens zetten die op mijn velgen staan, kan iemand mij uitleggen wat die cijfers allemaal betekenen en of ik daar bv. 40mm banden op kan leggen.

De gegevens:

De kenmerken van mijn velgen.
Gudereit made by schürmann Duitsland

Vooraan,
36 spaken 622-21C 2091440

Achteraan,
32 spaken 622-19C 4111013

Wie kan me helpen, thx voor jullie reacties
Grts Ivo
Zelf de schuifmaat erin zetten neemt een boel mystiek weg.
Verder is dit wel bijna verplichte lectuur: http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Maar zeker ook deze: http://www.sheldonbrown.com/rim-sizing.html

Kleine Nb. van Sheldon Brown zelf: Note: "This chart may err a bit on the side of caution. Many cyclists exceed the recommended widths with no problem."
Problemen ontstaan doorgaans alleen bij te smalle banden, dus banden op een te brede velg. Je kunt zonder problemen naar de breedte die je noemde - mits het nog in je spatbord past.
622 is de wieldiameter in mm; 19C en 21C is de velg breedte in mm. De rest is zo te zien oerdegelijke duitse administratie.
Beetje vreemd dat er voor meer spaken in zitten dan achter. Misschien waren de Rohloffs met 36 gaten op... :wink:
Marko schreef:622 is de wieldiameter in mm;
Volgens mij is 622 de velgdiamater (in het velgbed). De wieldiameter is mede afhankelijk van de gemonteerde band.

Piet.
jajajajajajanoujaongeveer
Marko schreef:jajajajajajanoujaongeveer
"Wiel" is ook de correcte term voor een velg met spaken, naaf zonder band erop. :D

Maar het kan geen kwaad om er bij te zeggen of het met of zonder band is, want dat is niet altijd vanzelfsprekend.
Je kunt gemakkelijk tot 50-622 gaan, maar de vraag is: past dat in je spatborden?
Big Apples rijden heerlijk!
Marko schreef:19C en 21C is de velg breedte in mm.
..... gemeten aan de binnenkant. Het heeft jaaaren geduurd voordat ik het begreep :oops:
Het referentiepunt van die mm-maten is de plek waar de hieldraad van de band komt te zitten.
Marko schreef:Het referentiepunt van die mm-maten is de plek waar de hieldraad van de band komt te zitten.
Het door jou bedoelde referentiepunt geldt wel door de velg-diameter, maar niet voor de velgbreedte. De velgbreedte is de afstand gemeten tussen de velgranden aan de buitenomtrek. Die maat is bij fietsvelgen vaak aanmerkelijk smaller dan de plaats waar de hiel van de band in het velgbed rust.

Piet.
PietV schreef:Het door jou bedoelde referentiepunt geldt wel door de velg-diameter, maar niet voor de velgbreedte. De velgbreedte is de afstand gemeten tussen de velgranden aan de buitenomtrek.
Dat is volgens mij niet juist, maar ik wil me graag laten overtuigen door een derde en vakkundige bron.
Op http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_5775 lees ik "The nominal width of a rim is the inner width between the straight sides or beads as one can easily measure it with a caliper".
Dus zo:
Afbeelding
Bedankt. :)
Thx voor al jullie antwoorden, heeft iemand van jullie de schwalbe marathon racer 40 er op liggen en kan hij dan de exacte maten is doorgeven, dan kan ik mijn spatborden is nameten om te zien of deze erin passen.

Grts ivo
U roept en wij draaien:

17 mm velg: bandbreedte 39,0 mm
19 mm velg: bandbreedte 39,5 mm

Het betreft hier Marathon Racer vouwbanden van een paar jaar oud, de nieuwe schijnen iets meer profiel te hebben, of ze hier ook dikker van worden weet ik niet.
Bert van Sprang schreef:U roept en wij draaien:

17 mm velg: bandbreedte 39,0 mm
19 mm velg: bandbreedte 39,5 mm

Het betreft hier Marathon Racer vouwbanden van een paar jaar oud, de nieuwe schijnen iets meer profiel te hebben, of ze hier ook dikker van worden weet ik niet.
Van profiel op het loopvlak kan een band niet dikker worden. Het is het karkas dat een nagenoeg perfecte cirkelvorm tussen de velgranden aanneemt.
De ene band kan wel een dikkere buitenzijwand hebben dan de andere bij een identiek karkas natuurlijk.

Ik heb net een testje gedaan. Een van min 37-622 banden eerst op 2 bar gezet: 36 mm breed. Daarna op de toegestane max. van 6 bar: de schuifmaat klemt duidelijk. 36,5 mm.
Eenzelfde type maar veel oudere band op een andere fiets met smallere (!) velgen meet 38 mm breedte. Dat kan er aan liggen dat deze band gewoon ietsje anders is, maar mij is ook verteld door een bron uit het noorden dat banden in de loop van jaren opgepompt zijn wat dikker kunnen worden.

Wat er met tijd er druk gebeurt hangt uiteraard altijd van type en dikte van het karkas af.
Bert van Sprang schreef:U roept en wij draaien:

17 mm velg: bandbreedte 39,0 mm
19 mm velg: bandbreedte 39,5 mm

Het betreft hier Marathon Racer vouwbanden van een paar jaar oud, de nieuwe schijnen iets meer profiel te hebben, of ze hier ook dikker van worden weet ik niet.
Thx Bert,
Ik vermoed dat ze dan op mijn 21mm velg toch effectief 40mm breed zullen zijn en iets minder hoog, of zie ik dat verkeerd?
Dubbel gepost :oops:
Mijn zoon had de 40 mm Racer op zijn stadsfiets, en die was in mijn herinnering in werkelijkheid iets van 35 mm breed. Hij heeft er nu winterbanden op zitten, dus valt er helaas even niets te meten.