Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatbord (SKS) bevestiging bij voorvork 26"Travelmaster - Forum Wereldfietser

Spatbord (SKS) bevestiging bij voorvork 26"Travelmaster

Dit weekend heb ik besloten dat ik niet helemaal tevreden ben over de manier waarop mijn voorspatbord (SKS, Bluemel?) bevestigd zit. De voorkant van het spatbord zit minder dan een cm van het loopvlak af, en bij sommige klinkerwegen wiebelt-ie dan tegen het loopvlak aan.

Ik heb twee vragen aan de kenners/eigenaren van de Santos Travelmasters 2.6, met spatbord: hoe zit het spatbord bij jullie vast, onder de vorkbuis? Bij mij zit-ie met een buisje uit het midden van de vorkbuis. Die bevestiging zie ik op plaatjes op internet nooit. Bij mij lijkt dat overigens wat verbogen (iemand lomp gedaan in de fietsenstalling op werk...?)

Vraag twee: de stangetjes die de achterkant van het spatbord aan de vorkpoten verbinden: is het de bedoeling dat je die ook nog kunt verstellen op het punt waar ze aan het spatbord verbonden zitten? Volgens mij moet je op die maanier de afstand tot de band kunnen stellen, en de kromming enigszins beïnvloeden...?

Ik ben zelf nog niet gaan sleutelen, ik benader de boel eerst even theoretisch :lol: !
Bij de Travelmaster van mijn vrouw hangt het spatbord met een stangetje met schroefdraad. Aan de bovenkant zit een oogje en daardoor heen gaat een vorkkroonbout. Door de schroefdaard op het stangetje kun je dat stangetje korter maken. Deze tamelijk nette constructie heb ik elders nooit gezien, en lijkt een eigen idee van Santos te zijn geweest, in samenwerking met SKS. Is dit wat jij ook hebt?
Bij mij zat (Santos inmiddels verkocht) het spatbord ook met een buisje aan de vork. Daar dus geen verstel mogelijkheid.
De stangetjes zitten ter plekke van het spatbord in een plastic busje met oogje. Het scherpe uiteinde van het stangetje wordt dan beschermd. Dat oogje zet je vast tegelijk met het klemschroefje. Als je dat plastic frutseltje verwijdert kan je daar het spatbord wat verstellen.
Soms wordt er een los beschermdopje bij het spatbord meegeleverd en dan heb je natuurlijk een volledige verstelmogelijkheid.

Ronald van der Perk
Grappig, de ene zegt wel verstelbaar aan de vorkbuis, de ander niet. Het lijkt bij mij een plastic stangetje te zijn, wat bij mij schuin richting achterwiel gebogen is, waardoor de voorkant teveel naar de band toe staat. Ik denk dat dit een gevolg is/in de hand wordt gewerkt doordat de stangetjes naar de vorkpoten op hun langst staan.

Ik ben dus benieuwd of het stangejte uit de vorkbuis van de vrouw van Wim ook van plastic is. Of is het wellicht slechts een plastic omhulsel?

Allemaaal vragen die ik natuurlijk kan bekijken door zelf te gaan schroeven, maar daar heb ik komend weekend pas weer tijd voor.
Hee das toevallig, ben net 't spatbordje eraf aan het halen! Heb denk ik hetzelfde als Wim, verstelbaar schroefdraad enzo. Mooi syteem.
Maar met spijkerbanden, ijs en sneeuw loopt het bij mij toch vast dus gaan ze er nu af.
Zal zo een fotootje maken, das wat duidelijker.
Yopie schreef:Hee das toevallig, ben net 't spatbordje eraf aan het halen! Heb denk ik hetzelfde als Wim, verstelbaar schroefdraad enzo. Mooi syteem.
Maar met spijkerbanden, ijs en sneeuw loopt het bij mij toch vast dus gaan ze er nu af.
Zal zo een fotootje maken, das wat duidelijker.
You're a legend! Ben benieuwd!
Hopelijk een beetje duidelijk?
De spijkerband zit klem, de noppen zijn te hoog, het spatbordje kan hoger maar dan zit de rem in de weg ..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heel duidelijk, maar ook heel duidelijk anders dan bij mij! Dank!

Ik kan nu geen foto plaatsen, maar bij mij komt er een plastic stangetje/buisje uít de vorkbuis, bij jou komt het stangetje van achter de vorkbuis. Zo zit er bij mij ook géén bout aan de achterkant van het gat van de vorkbuis, dus ín dat platic buisje zal dus wel schroefdraad zitten.

Ik denk toch dat het bij mij zit zoals bij Ronald. En dat zou géén verstelmogelijkheid betekenen... :cry: . Eerst de boel maar eens loshalen!

PS: ziet er wel héél wijs uit met die spijkerbanden. Ik voorzie bij mijn spatborden echter ook al sneeuwproblemen, als ze op de huidige afstand tot de band blijven zitten... Yopie, dank voor de foto's, heel verhelderend!
Travelmaster schreef:Heel duidelijk, maar ook heel duidelijk anders dan bij mij!
Die van jou is nog vrij jong en van aluminium toch? De mijne is van staal en heb hem al heel wat jaartjes, zou zo al 10 jaar kunnen zijn.
Dat zal de reden wel zijn?
Plaats anders eerst een foto, want ik weet niet helemaal zeker of we het over hetzelfde hebben.
@ yopie: Ik dacht dat al te zien aan de lugs, ja. Ook het spatbord zelf is (iets) anders. Denk dat dat er zeker mee te maken heeft, maar waarom veranderen ze iets dat werkt;)?!

De mijne is nu zo'n twee jaar oud. Tijd om 'm eens goed onder de loep te nemen...!

@wim: als het bij jou zo zit als bij yopie, heb je dus wat anders dan ik:). Ik zal eens kijken of ik vanavond een foto kan maken, eerder lukt me niet. Ook op internet kon ik geen vergelijkbaar plaatje vinden.
Ha, toch nog. Hier kun je het een beetje zien:

Afbeelding

Afbeelding
Bij die van mijn vrouw zit het net als bij Yopie. De fiets is schat ik acht jaar oud. De verandering zal wel van SKS gekomen zijn (te duur?)
Hmmm... nou ja, we gaan het zien. Als het verstelbaar blijkt te zijn, laat ik het weten. Maar ik vermoed van niet...
Het is moeilijk te zien, maar die vorkkkroon bout doet iets, en vast met het stangetje want verder heeft hij hier geen functie. Het stangetje gaat de vorkkroon in, anders dan bij mijn vrouw en bij Yopie. Klemt de vorkkroon bout het stangetje vast?
Ik vermoed dat er een gat (met schroefdraad?) in het stangetje zit, waar de vorkkroonbout doorheen zit. Zeker omdat er geen moer aan de andere kant te zien is... Ik maak mezelf nogal nieuwsgierig nu, maar omdat het stangetje/buisje bij mij dus niet netjes recht naar beneden wijst, vermoed ik dat er iets is verbogen. Strakjes.... weten we meer:).
Travelmaster schreef: Ik voorzie bij mijn spatborden echter ook al sneeuwproblemen, als ze op de huidige afstand tot de band blijven zitten...
Dat hoeft niet hoor, 't ligt vooral aan je banden (noppen/gladder profiel), welke soort remmen en nog veel meer ..
Hieronder een plaatje van de Santos met dezelfde SKS spatbordjes en niet zulke hoge spijkerbanden en dat ging redelijk op de weg (en er lag al aardig wat sneeuw). Daaronder (op dezelfde dag) een VSF met oa gladder profiel, andere remmen etc die constant vastliep en op een gegeven moment moesten we zelfs lopen want er zat gewoon geen beweging meer in. Hier slipten de spatborden wel steeds dicht en op de een of andere manier verzamelde de fiets sneeuw wat weer ijsvorming gaf op cassette, ketting, derailleur etc. Een echte klotefiets voor winters Scandinavie (fiets is van een vriend uit NL, die dacht leuk samen te gaan fietsen..).

Nee van mij krijgt de Santos als winterfiets ook een dikke 9, net geen 10 want het kan toch beter (schijfremmen en fat enzo :D )

Veel plezier met je travelmastertje, tis een prachtfiets!

edit: oeps, ben een beetje offtopic.. sorry!

Afbeelding

Afbeelding
Ik hou wel van die sneeuwfoto's hoor, en ik beschouw dit niet echt als off-topic:). Niet dat we hier zoveel sneeuw zullen krijgen als bij jou, maar ik rij met Marathons Mondial, en ik denk dat die nog aardig wat zullen oppikken. Ben meer bang voor die VSF-taferelen die je schetst (qua spatbord). En als het echt niet meer gaat haal ik ze er gewoon af:).

Maar ik heb goede hoop dat ik het kan oplossen...!
Travelmaster schreef:Ha, toch nog. Hier kun je het een beetje zien:

Afbeelding
lijkt wel of er een TM 28" voorvork is gebruikt op de 26" fiets.
Bij mij op de TM28" is de ruimte tussen spatbord en bovenzijde voorvork nl een stuk kleiner.

maar vreemd genoeg zit bij mij 't spatbord bijna op 't wiel en bij mijn vriendin met een TM28" is er meer ruimte. Duidelijk een verschil in voorvork series.
Dat lijkt me vreemd, want dan zouden de remnokken ook verkeerd moeten zitten. Van wanneer is jouw fiets? En die van je vriendin?

Weer iets om op te letten straks, maar bij mij ziet het eruit als op het plaatje van SintChristophorus.