Jam Heine rapporteert hier over het onderzoek van Bicycle Quarterly over de flexibilteit van frames:
http://janheine.wordpress.com/2014/11/2 ... s-planing/
http://janheine.wordpress.com/2014/11/2 ... s-planing/
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Als ik een paar dagen achter elkaar ver fiets (zeg, 160-200km), dan heb ik het idee dat m'n metabolisme de bottleneck is. Ik raak vermoeid omdat m'n lichaam niet snel genoeg eten kan verteren om de verbranding in m'n spieren bij te houden. Ik kan waarschijnlijk een berg winnen door licht verteerbaar hoog energetisch sportvoer te gaan eten, maar daar ben ik niet echt gek op. Hier lijkt BQ in dit geval in het geheel geen uitspraken over te doen, en ik ben het met 'Paul' eens dat dit wel een interessante vraag is.It’s not that you burn 15% fewer calories on Bike 2 than on Bike 1. It’s just that our rider’s body can put out 15% more power on Bike 2 than on Bike 1. He may burn 15% more calories while doing so. Most of us don’t really mind.
On a long ride, the extra calories burned could be a disadvantage, since he’d have to carry more food, or stop more often. Still, it’s a tempting proposition to increase your power output like that, especially since it also works for longer rides.
Een interessant verhaal. Zwak vind ik echter dat de data die gepresenteerd worden heel onwetenschappelijk een keuze zijn uit meerdere meetreeksen: "The results for one rider were especially clear".Wim schreef:Jam Heine rapporteert hier over het onderzoek van Bicycle Quarterly over de flexibilteit van frames:
http://janheine.wordpress.com/2014/11/2 ... s-planing/
Als dit de samenvattijng is en de keuze van de data, dan heeft Jan de minst overtuigende data gekozen om ons te overtuigen.Wim schreef:Dit is slechts een samenvatting. Ik heb het complete artikel met veel meer data helaas thuis liggen. Jan Heine heeft een doctoraat in iets natuurwetenschappelijks, en beheerst zijn statistiek heel aardig, van wat ik gezien heb. Maar dat is natuurlijk geen argument.
WIm & Ave,Ave Gone schreef:Wim schreef:Jam Heine rapporteert hier over het onderzoek van Bicycle lees ik vermogens van (ca.) 620 en 590 W voor de snelle fiets resp. 570 en 535 W voor de trage. Dit is een verschil van 9,5%; dat is bij lange na geen 15%.
In het stukje staat dat het 'an uphill sprint for 340 m (1100 ft), with two testers racing each other' is. Dan kan 600 W heel goed.miro schreef:WIm & Ave,Ave Gone schreef:Jam Heine rapporteert hier over het onderzoek van Bicycle lees ik vermogens van (ca.) 620 en 590 W voor de snelle fiets resp. 570 en 535 W voor de trage. Dit is een verschil van 9,5%; dat is bij lange na geen 15%.
the data is complete rubbish. Do you know what does it mean 500....600W? There are few professional cyclist that can produce such power for max 5min e.g Philipe Gilbert
Het is te karig om conclusies te generaliseren, maar wat mij betreft maakt dit wel degelijk aannemelijk dat het effect wat Heine probeert te beschrijven bestaat. Er wordt gesproken over 'planing', wat zoiets zou zijn als een veerkarakteristiek van het frame wat een synergie oplevert waardoor de berijder meer vermogen kan leveren. Dat het bij een paar testframes bij de ene fietser wel te zien is en bij de andere niet, kan ook betekenen dat deze specifieke frames geen 'planing' opleverden bij de tweede fietser.kenben schreef:Conclusie: onderzoek niet valide en betrouwbaar. case closed
+1kenben schreef:Conclusie: onderzoek niet valide en betrouwbaar. case closed