Laat ik toch maar jullie bijstand inroepen voor de zoektocht naar een fiets voor mijn vrouw Selma.
Zelf rijd ik op een Avaghon en maak ik regelmatig een mooie fiietsreis. Mijn vrouw Selma heeft minder last van sportiviteit, en rijdt nog altijd op zo'n zware Batavus met nexusnaaf waar vroeger alle mogelijke kinderzitjes aan werden geschroefd. Het ding is bijna 15 jaar oud en doet het nog, alleen ontzettend traag. Bovendien zit ze er erg recht op.
We willen nu eindelijk eens een goede fiets voor haar kopen. Lange fietsvakanties zullen nooit haar ding worden, maar Selma wil me wel graag een beetje bij kunnen houden als we een tochtje maken. Misschien ook wel eens een meerdaags tochtje via hotels of B&B. Voor een snelle fiets denk ik aan een derailleurversnelling. Ze is 1m65 en geen zwaargewicht en zal de fiets bij mooi weer ook voor kleine ritjes binnen Sneek gaan gebruiken, vrijwel altijd overdag. Meerdaagse tochten misschien een keer per jaar een weekend of midweek op een nagenoeg vlak parcours en niet meer dan 50-70 km per dag.
Ik heb haar meegenomen naar VSF voor een T100 of T400 die in Sneek ook te krijgen is, maar die zit is veel te sportief voor haar. Bovendien wil ze een lage instap, dat werd meteen al duidelijk.
Vanmiddag vond ze de Koga F3 5.1 ook te sportief zitten: te ver naar voren rijkend. Zelf leek me dat wel een prettige fiets voor haar, maar ja, zij moet er op rijden.
Op de Koga roadspeed zat ze wel heerlijk, zo vertelde ze. We neigen er naar om die te kopen. Maar mij zitten de smalle velgen en smalle bandjes dwars. Wel lekker is dat de fiets volledig LX is afgemonteerd en zowel licht is als licht loopt. De fiets heeft voor en achter vering en dat zou het comfortverlies vanwege dunne banden moeten kunnen compenseren. Is dat trouwens in voldoende mate zo?
Tot zover onze overwegingen.
Heb je nog andere suggesties voor ons? De fiets mag gerust rond de 1500 EURO kosten, maar moet tegelijkertijd comfortabel zijn met een lage instap en toch ook snel (lichtlopend en lichtgewicht). Het is namelijk prettig dat we fijn samen kunnen rijden en dat het verschil in comfortabel tempo niet te groot wordt.
Zelf rijd ik op een Avaghon en maak ik regelmatig een mooie fiietsreis. Mijn vrouw Selma heeft minder last van sportiviteit, en rijdt nog altijd op zo'n zware Batavus met nexusnaaf waar vroeger alle mogelijke kinderzitjes aan werden geschroefd. Het ding is bijna 15 jaar oud en doet het nog, alleen ontzettend traag. Bovendien zit ze er erg recht op.
We willen nu eindelijk eens een goede fiets voor haar kopen. Lange fietsvakanties zullen nooit haar ding worden, maar Selma wil me wel graag een beetje bij kunnen houden als we een tochtje maken. Misschien ook wel eens een meerdaags tochtje via hotels of B&B. Voor een snelle fiets denk ik aan een derailleurversnelling. Ze is 1m65 en geen zwaargewicht en zal de fiets bij mooi weer ook voor kleine ritjes binnen Sneek gaan gebruiken, vrijwel altijd overdag. Meerdaagse tochten misschien een keer per jaar een weekend of midweek op een nagenoeg vlak parcours en niet meer dan 50-70 km per dag.
Ik heb haar meegenomen naar VSF voor een T100 of T400 die in Sneek ook te krijgen is, maar die zit is veel te sportief voor haar. Bovendien wil ze een lage instap, dat werd meteen al duidelijk.
Vanmiddag vond ze de Koga F3 5.1 ook te sportief zitten: te ver naar voren rijkend. Zelf leek me dat wel een prettige fiets voor haar, maar ja, zij moet er op rijden.
Op de Koga roadspeed zat ze wel heerlijk, zo vertelde ze. We neigen er naar om die te kopen. Maar mij zitten de smalle velgen en smalle bandjes dwars. Wel lekker is dat de fiets volledig LX is afgemonteerd en zowel licht is als licht loopt. De fiets heeft voor en achter vering en dat zou het comfortverlies vanwege dunne banden moeten kunnen compenseren. Is dat trouwens in voldoende mate zo?
Tot zover onze overwegingen.
Heb je nog andere suggesties voor ons? De fiets mag gerust rond de 1500 EURO kosten, maar moet tegelijkertijd comfortabel zijn met een lage instap en toch ook snel (lichtlopend en lichtgewicht). Het is namelijk prettig dat we fijn samen kunnen rijden en dat het verschil in comfortabel tempo niet te groot wordt.