Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Selma zoekt fiets - Forum Wereldfietser

Selma zoekt fiets

Laat ik toch maar jullie bijstand inroepen voor de zoektocht naar een fiets voor mijn vrouw Selma.

Zelf rijd ik op een Avaghon en maak ik regelmatig een mooie fiietsreis. Mijn vrouw Selma heeft minder last van sportiviteit, en rijdt nog altijd op zo'n zware Batavus met nexusnaaf waar vroeger alle mogelijke kinderzitjes aan werden geschroefd. Het ding is bijna 15 jaar oud en doet het nog, alleen ontzettend traag. Bovendien zit ze er erg recht op.

We willen nu eindelijk eens een goede fiets voor haar kopen. Lange fietsvakanties zullen nooit haar ding worden, maar Selma wil me wel graag een beetje bij kunnen houden als we een tochtje maken. Misschien ook wel eens een meerdaags tochtje via hotels of B&B. Voor een snelle fiets denk ik aan een derailleurversnelling. Ze is 1m65 en geen zwaargewicht en zal de fiets bij mooi weer ook voor kleine ritjes binnen Sneek gaan gebruiken, vrijwel altijd overdag. Meerdaagse tochten misschien een keer per jaar een weekend of midweek op een nagenoeg vlak parcours en niet meer dan 50-70 km per dag.

Ik heb haar meegenomen naar VSF voor een T100 of T400 die in Sneek ook te krijgen is, maar die zit is veel te sportief voor haar. Bovendien wil ze een lage instap, dat werd meteen al duidelijk.

Vanmiddag vond ze de Koga F3 5.1 ook te sportief zitten: te ver naar voren rijkend. Zelf leek me dat wel een prettige fiets voor haar, maar ja, zij moet er op rijden.

Op de Koga roadspeed zat ze wel heerlijk, zo vertelde ze. We neigen er naar om die te kopen. Maar mij zitten de smalle velgen en smalle bandjes dwars. Wel lekker is dat de fiets volledig LX is afgemonteerd en zowel licht is als licht loopt. De fiets heeft voor en achter vering en dat zou het comfortverlies vanwege dunne banden moeten kunnen compenseren. Is dat trouwens in voldoende mate zo?

Tot zover onze overwegingen.
Heb je nog andere suggesties voor ons? De fiets mag gerust rond de 1500 EURO kosten, maar moet tegelijkertijd comfortabel zijn met een lage instap en toch ook snel (lichtlopend en lichtgewicht). Het is namelijk prettig dat we fijn samen kunnen rijden en dat het verschil in comfortabel tempo niet te groot wordt.
Als het toch geen vakantie fiets hoeft te worden


http://www.multicycle.nl/Tour-S-Premium ... -22-84-255

Net zoals de Koga roadspeed is de Multicycle volledig LX uitgerust ( + magura HS11 en B&M verlichting )
comfort komt niet van vering, maar van demping, daarvoor kun je ook dikke banden gebruiken.
Voor iemand van die lengte (net als mijn vrouw) denk ik toch allereerst aan een frame voor 26 inch banden (en ook 160 of 165 mm cranks). Het comfort kan dan prachtig komen van wat bredere banden als de 26x1.75 Marathon Racer, 26x2.0 Big Apple, of 's winters de Conti Topcontact Winter II. Dat geeft ook veel meer grip. Helaas zijn Fahrradmanufaktur frames wat lang. Was het frame ook niet gewoon te groot?
Beste Aart ,
Ik heb zo het vermoeden dat Selma wel eens heel blij zou kunnen worden met een E-bike .Uit je verhaal maak ik op dat jij de Fietser bent van jullie 2 maar dat ze best wel mee wil maar dan moet het niet te zwaar zijn.En gelijk heeft ze.
Voordat je je hier gek laat maken door al die wijsneuzen met hun voorkeuren ,overweeg dan is die optie van een e-bike.
Binnen jullie budget moet je daar op de markt van gebruikte fietsen best iets goeds kunnen vinden.

Groet.
Beste Aart ,
Ik heb zo het vermoeden dat Selma wel eens heel blij zou kunnen worden met een E-bike .Uit je verhaal maak ik op dat jij de Fietser bent van jullie 2 maar dat ze best wel mee wil maar dan moet het niet te zwaar zijn.En gelijk heeft ze.
Voordat je je hier gek laat maken door al die wijsneuzen met hun voorkeuren ,overweeg dan is die optie van een e-bike.
Binnen jullie budget moet je daar op de markt van gebruikte fietsen best iets goeds kunnen vinden.

Groet.
Dank voor jullie reacties.
Het zet weer aan het denken.

Bredere banden werken comfortverhogend, daar kan geen vering tegenop. Zelf nog nooit zo comfortabel gefietst sinds ik een fiets zonder vering heb en Big Apples er onder. Dat zou ik haar ook gunnen.
De F3 vond ik inderdaad te groot. De fietsenmaker niet, die vond een 53 cm frame precies haar maat. Zou een 50'er beter zijn?

Een fiets met trapondersteuning is een nieuwe gedachte. Die nemen we mee.

De multicycle is weer volledig geveerd, zwaarder en nog maar met 37 mm banden. Ik vind dat d omgekeerde weg: een fiets met dunne banden die je hard moet oppompen in de markt zetten en dan zware veersystemen er op om het domfort weer terug te krijgen. Maar goed, Selma moet er op rijden natuurlijk.
De Koga en Multicycle wordt achtervering toegedicht, maar dat moet een misverstand zijn. Op dergelijke stadsfietsen zie je vrijwel nooit achtervering, ook op deze zie ik dat niet.
Achtervering is typisch iets voor mountainbikes.
Hoezo wijsneuzen? Ik zie alleen maar oprechte pogingen een bijdrage te leveren.
Zie het als compliment.
Aart Veldhuizen schreef:Meerdaagse tochten misschien een keer per jaar een weekend of midweek op een nagenoeg vlak parcours en niet meer dan 50-70 km per dag.
Ik heb haar meegenomen naar VSF voor een T100 of T400 die in Sneek ook te krijgen is, maar die zit is veel te sportief voor haar. Bovendien wil ze een lage instap, dat werd meteen al duidelijk.
Voor nagenoeg vlak parcours van een lichtgewicht dame is een T100 of T400 niet de eerste keus bij VSF. In de andere categoriën hebben ze wellicht geschiktere modellen. Een mooie 8V naaf is ook niet gek als je toch de heuvels in gaat en in de stad veel praktischer.
De hoogte van frames moet je overigens vergeten, het gaat om de lengte.
@jan: ik schreef achtervering, maar bedoelde de verende zadelpen.

@ave gone: de hoogte vergeten en aan de lengte denken? Maar de lengtemaat is nooit gegeven helaas. Overigens heb ik in de winkel een Koga F3 en Koga Roadspeed met gelijke hoogte naast elkaar gezet. Afstand tussen zadelpen en stuurpin (of hoe noem je dat) is bij de F3 inderdaad zo'n twee cm langer. Bovendien heeft de Roadspeed een stuurbocht waar door de afstand verder wordt verkleind. Het lijkt inderdaad dat Selma lekker zit op een fiets waar de afstand tussen zadel en handvaten aan de kleine kant is.

Maar nogmaals: ik denk dat ze uiteindelijk veel plezier heeft van een fiets met dikke banden, Big Apple of zo.
Aart Veldhuizen schreef:@ave gone: de hoogte vergeten en aan de lengte denken? Maar de lengtemaat is nooit gegeven helaas.
Dat klopt, naar de lengtematen moet je zoeken. De manier waarop de fietsenwereld nog steeds werkt is dan ook iets dat een jaar of dertig achterloopt. Michiel van Christophorus heeft dit afgelopen week eens goed uitgelegd: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... framematen
Aart Veldhuizen schreef:Maar nogmaals: ik denk dat ze uiteindelijk veel plezier heeft van een fiets met dikke banden, Big Apple of zo.
Daar ben ik het mee eens. Staar je bij een confectiefiets echter niet blind op het meegeleverde type banden. Voor een luttel begrag monteer je andere. Wel moet je opletten welke breedte past. Als je dikke big apples wilt monteren kom je daarbij waarschijnlijk het dilemma van de spatborden tegen: bij dikke banden komen meestal horen brede spatborden en die vangen veel wind. te smalle spatborden bij brede banden geeft meestal problemen.

Maar als ze de fiets echt alleen bij mooi weer wil gebruiken dan kun je ook een lichtere fiets kopen zonder spatborden, naafdynamo, verlichting, kettingscherm etc. etc. Dat scheelt echt in het rijden.

{stereotype redenering aan} Het meeste effect voor vrouwen heeft als je ze een fiets geeft zonder bagagedrager; dan komen ze ook niet in de verleiding om er twee Big Shoppers met van die grote flappen aan te hangen, want die voorkomen elk gevoel van snelheid. {stereotype redenering uit}
@ave gone: hahaha! Het is precies zoals het ging. Ze keek even naar de fiets en ging daarna meteen naar de rek met fietstassen. "Die met die bloemetjes, die vind ik leuk!"

Verder: hoe dan ook, ik laat er sowieso meteen snelle banden onder zitten, in de dikst mogelijke maat. Maar een bagagedrager wil ze wel. Ik denk dat we er gewoon maar twee Ortliebs bij doen.
We zetten de Koga even uit ons hoofd en gaan binnenkort kijken bij een dealer die we van vroeger kennen en die Multicycle en JanJansen heeft. Beide hebben fietsen in eht repertoir die voor Selma comfortabel kunnen zijn en dikke (42'ers dan) banden hebben.
sjefke schreef:comfort komt niet van vering, maar van demping, daarvoor kun je ook dikke banden gebruiken.
Ben ik niet met je eens. Vering geeft comfort en veerdempers dempen ongewenste veerbewegingen. Banden functioneren als een luchtveer en geven comfort aan de rijder. Veerbewegingen van de (lucht)band worden niet gedempt. De weerstand van de binnen- en buitenband is te verwaarlozen. Dempers geven geen comfort en kunnen niet werken zonder (veer)bewegingen.

Piet.
Piet, ik begrijp je niet. Het lijkt dat je zegt dat vering comfort geeft omdat het geen comfort geeft. Kun je me wat preciezer duidelijk maken wat je bedoelt?
Hij legt uit dat vering en demping bij elkaar horen.
Als er geen vering zou zijn zou er niets te dempen vallen.
Zonder demping zou iedere vering leiden tot dramatisch gestuiter.
De grootste demping op de fiets gebeurt in de klomp vlees die er op zit.
Om te voorkomen dat die klomp vlees ook als veer moet gaan fungeren en om de schokken niet te onaangenaam te maken is het fijn als er wat vering in de fiets zit. Wat demping in de fiets mag ook maar is niet het meest essentieel, tenzij de veerweg groot wordt zoals in een geveerde voorvork.
Denk maar aan springveren en schokdempers op auto's, die gaan in 90% van de gevallen ook hand in hand.
Okee,
Maar wat betekent dat voor mijn vraag: wat fietst voor Selma comfortabeler, een fiets met dunne bandjes en voorvork- en zadelpenvering? Of een fiets met geen vering, maar wel dikke banden?