Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen van ketting en voorste tandwielen, maar door wat ? - Forum Wereldfietser

Vervangen van ketting en voorste tandwielen, maar door wat ?

Ik rij jaarlijks zo'n 10 000 km met een lichte trekkingfiets Koga Light Deluxe.

Vraag 1 :
Het originele crankstel is Shimano Deore XT Hollowtech2 Model FC-T781.
Af fabriek zaten er tandwielen op met 44, 32 en 24 tanden.

De keuze van deze tandwielen past niet echt bij mijn rijstijl.
Volgens de site van Shimano bestaat hetzelfde crankstel ook met 48-36-26 tanden.

Liefst zou ik enkel de twee grootste tandwielen vervangen, dan heb ik 48-36-24.

Zal dit nog goed schakelen ? Zal de ketting niet voorbij het kleine blad vallen ?
Zal de ketting van het 24-blad willen opschakelen naar het 36-blad ?


Vraag 2 :
Iemand raadde mij aan om de originele ketting (Shimano Deore XT CN-HG95 van €20,23) te vervangen door KMC X10L Gold (€ 32,50).
Heeft iemand hier ervaring mee ? Levenduur KMC ? Schakelgedrag ?

Alvast bedankt voor jullie ervaringen,

Den Boete
Ik ga er van uit dat je een zwaarder verzet wil trappen ,dit zou je ook met een andere cassette kunnen realiseren.Waarom met je voortandwielen?

Ik denk niet dat het schakelen een probleem geeft bij de door jou gewenste optie.
En de KMC ketting is een prima ketting
Er zit waarschijnlijk een FD T78? voorderaillieur op die fiets en die heeft een capaciteit van 22t volgens het boekje, dan zal 24t verschil ook wel lukken. Zolang je niet per se 24x11 wilt rijden zal de ketting ook niet snel tegen de onderkant van de kooi aanlopen, en anders vervang je die 24 alsnog door een 26.

Mbt KMC, Ik gebruik ook een 10s KMC, maar heb geen vergelijkend warenonderzoek gedaan, dus zou niet durven stellen hoe/wat anders is. De Missinglink is handig, voor demontage en ook reparatie onderweg.
OmeGerrit schreef: De Missinglink is handig, voor demontage en ook reparatie onderweg.
+1 voor KMC Xn
Mag de missing link hergebruiken worden?
Ik stel deze vraag want vandaag ging bijna miss met hergebruikte TAYA sigma connector. Gelukkig ben ik tuis gekomen/33km/ en met een vervangen met een nieuwe TAYA sigma connector.
miro schreef:Mag de missing link hergebruiken worden?
Meeste wel, zie http://www.kmcchain.eu/products-connect ... sing_links
Bij goed afstellen zal ook 24t verschil door de XT derailleur foutloos geschakeld worden, ook met een KMC ketting. Al jaren lang eigen ervaring. KMC is een prima ketting.
dik5 schreef:Ik ga er van uit dat je een zwaarder verzet wil trappen ,dit zou je ook met een andere cassette kunnen realiseren.Waarom met je voortandwielen?
Liefst zou ik op vlak terrein vooraan op het middelste blad rijden, achteraan ook ongeveer in het midden. Op die manier hoef ik op vlak terrein niet te schakelen met de voorderailleur. Momenteel is dit wel het geval, bij rugwind schakel ik achteraan twee terug en vooraan 1 op, wanneer ik dan de hoek om ga, moet alles terug omgekeerd, want als ik op het grote blad vooraan blijf, gaat mijn ketting te schuin liggen.
Ik heb ook overwogen om een andere cassette te nemen, maar als ik alles uitzet in Excel, en grafieken maak, dan ben ik best af met de optie die ik voorstelde.
miro schreef:Mag de missing link hergebruiken worden?
Ik gebruik op mijn huidige Shimanokettingen een missing link van SRAM.
Officieel is die niet herbruikbaar.
Elke 1000 km wissel ik van ketting, en kook ze uit in vet.
Een missing link gaat er een vijftal keer op alvorens ik hem in de vuilbak gooi.
Nog nooit problemen mee gehad.
sjefke schreef:Bij goed afstellen zal ook 24t verschil door de XT derailleur foutloos geschakeld worden, ook met een KMC ketting. Al jaren lang eigen ervaring. KMC is een prima ketting.
Ik ga het wagen, aan het 26 tanden-tandwiel zal ik me niet arm betalen mocht ik het niet nodig hebben. Mocht het niet werken, dan kan ik het alsnog monteren. Tijdens de nijdige Ardennenklimmetjes zal dat iets meer van de beentjes vergen ;-)

Bedankt voor jullie raad en ervaringen,
Den Boete
Wat ik me afvraag als ik dit zo lees.....wat is de levensduur van de ketting als je hem in vet uitkookt?
den boete schreef:Ik gebruik op mijn huidige Shimanokettingen een missing link van SRAM. Officieel is die niet herbruikbaar.
Elke 1000 km wissel ik van ketting, en kook ze uit in vet.
Een missing link gaat er een vijftal keer op alvorens ik hem in de vuilbak gooi.
Nog nooit problemen mee gehad.
Het gaat inderdaad bijna altijd goed, totdat je een keer bij het aanzetten van een klim met je gebit op het stuur ramt.

Ik koop elke 2000 km een nieuwe Sramketting van 15 euro. Dat zit een montagelink bij.
Niks uitkoken in vet, geen vieze boel. In de nieuwe ketting zit al prima smeervet. (Zie discussie van laatst)
Ave Gone schreef:Het gaat inderdaad bijna altijd goed, totdat je een keer bij het aanzetten van een klim met je gebit op het stuur ramt.
Daarvoor hoef je niet eens vol aan te zetten in een klim, heb ik al eens ondervonden, gelukkig zonder schade aan het gebit. Sindsdien monteer ik met een nieuwe ketting een nieuwe quicklink.
of een ketting uitkoken een kliederboel wordt, ligt grotendeels toch echt aan jezelf. (en natuurlijk aan de apparatuur die je tot je beschikking hebt :twisted: )

TS geeft aan in vet uit te koken, en zoveel mogelijk een rechte kettinglijn te rijden, en dan ben ik benieuwd hoe lang zo;n ketting meegaat.

een ketting uitkoken als je al vervangt voor 2000 km lijkt me niet nuttig. maar als je ketting 7000 km meegaat, dan is het echt wel een issue. met name in het koudere nattere jaargetijde. een fietsketting heeft totaal geen afdichting en verliest dus altijd vet , en wordt intern vervuild.

daarnaast....een ketting vervangen bij bv 2000 km is ook niet zaligmakend. heb meerdere sramkettingen op de fiets gehad, die bij een kmstand van 1500-1700 km niet meer goed schakelden, of zelfs scheurden. terwijl de allergoedkoopste kmc 3000 km meegaat en perfekt blijft schakelen
KMC-kettingen bevallen hier uitstekend. Ook beter dan de Shimano's. Het lijkt (te veel wisselende omstandigheden gereden, dus niet helemaal te vergelijken) dat ze iets langer meegaan dan de Shimano's. Maar vooral de missing link werkt uitstekend. Ik open en sluit ze maximaal 3x, daarna vervang ik ze. Nog nooit problemen mee gehad.

Als je een zwaarder verzet wilt hebben, zou ik gaan voor grotere voorbladen, zoals je zelf al van plan was. Dat scheelt slijtage, omdat het aantal tanden per omwenteling van het achterwiel groter is. Daar komt bij dat je niet kleiner kunt dan 11 tanden, bij mijn beste weten. En die zul je al wel gemonteerd hebben, want is het meest voorkomend.

Of de combi van bladen kan, weet ik niet. Om soepel van blad naar blad te komen, moeten de tanden op de juiste plek in de ketting vallen. Ik heb geen idee of dat kan bij die verhoudingen, maar als ze niet te koop zijn, heeft dat waarschijnlijk een (goede) reden en denk ik dat het antwoord 'nee' is.
Met welke trapfrequentie fietst je? Het valt me regelmatig op dat veel mensen "zwaar" trappen. Zelf fiets ik met 44-32-22 voor en 32, 28, 24, 21, 18, 16, 14, 12, 11 achter. Ik rijd praktisch altijd op het middelste blad voor. Met een trapfrequentie van 90/min. betekent dit een snelheid van ca. 16 tot 27 km/uur.
Ik fiets in Nederland, en dan vooral woon-werk, meestal met de 44 vóór, maar trap zeker niet te zwaar. Dat betekent wel dat ik achter iets lichter schakel. Qua kettinglijn lukt dat nog.

In het buitenland, en/of met de kinderkar erachter, gaat-ie subiet naar het middenblad. Dan moet het soepel gaan...!
nobbiomatic schreef:Wat ik me afvraag als ik dit zo lees.....wat is de levensduur van de ketting als je hem in vet uitkookt?
Ik gebruik geen gewoon vet, maar Dry-lube. Dit wordt vloeibaar bij 60°C, smeert zeer goed, en er kleeft nauwelijks vuil aan. Dit uitkoken doe ik in een frietketel.
(van dat Dry-lube-spul heb ik eens 3 kg op de kop kunnen tikken via een kennis, ik zit dus voor jaren goed)
Momenteel wissel ik tussen twee kettingen, en doe op die manier 5000 km per ketting. Op 10.000 worden beide kettingen en de cassette vervangen. Ik heb nu 17.000 km op de teller staan, op 20.000 km ga ik alles vervangen, zowel voor- als achteraan. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dit echt wel het maximum is wat er uit te halen is, maar ik laat alles nu liggen omdat ik in de winter de fiets enkel gebruik voor woon- werkverkeer (50 km/dag).
De ketting slaat nog niet over, het schakelen vergt wel iets meer nadruk.
Ik overweeg om in de toekomst te wisselen met 3 kettingen, met een standtijd van 600 km tussen twee uitkookbeurten.
JanP schreef:Met welke trapfrequentie fietst je? Het valt me regelmatig op dat veel mensen "zwaar" trappen. Zelf fiets ik met 44-32-22 voor en 32, 28, 24, 21, 18, 16, 14, 12, 11 achter. Ik rijd praktisch altijd op het middelste blad voor. Met een trapfrequentie van 90/min. betekent dit een snelheid van ca. 16 tot 27 km/uur.
Ik trap ook zo'n 90/min, momenteel zijn mijn meestgebruikte verhoudingen 32/15 en 32/14 goed voor 25-28 km/u. Als de wind even mee wil, en ik wil sneller, dan moet ik ofwel met een schuine ketting verder, ofwel vooraan schakelen.
Onderstaande tabellen vergelijken de huidige verhoudingen met de verhoudingen die ik in de toekomst wens.
Huidig :
Afbeelding
Toekomst :
Afbeelding
bedankt voor je uitleg Den Boete, rest me nog 1 vraag...welke ketting rijd je momenteel? uit je beginpost neem ik aan dat je tot nu toe puur op shimano rijdt?
De ketting die origineel op de fiets zat is : Shimano HG-X CN-HG094
Ondertussen heb ik ook 3 kettingen gekocht van het type : XT CN-HG95