door
Wim » do 21 apr, 2005 20:43
Het is misschien verstandiger te spreken over de voor- en nadelen van verschillende typen dan van merken. Wat je wilt is sterk en stijf. In principe ben je dan met een verstelbare pen altijd in het nadeel. Dus als je het beste wilt voor zo min mogelijk geld en gewicht dan moet je niet aan een verstelbare pen beginnen. Heb je er ergens nog eentje, gebruik die dan om de ideale afstelling te vinden op je nieuwe fiets, en koop dan een vaste pen in die maat en dat model.
Verder heb je dan de keus tussen normale (1 inch) en mtb (1 1/8 inch) diameter. Een grotere diameter is in principe beter voor een fiets die nogal veel te lijden zal krijgen. Het balhoofdlager gaat langer mee, de balhoofdbuis is stijver, en de pen is ook stijver. Het enige theoretische nadeel is een miniem gewichtsverschil.
Tot slot heb je de keus tussen traditioneel en ahead. In 1 inch zijn er nog vele traditionele pennen te krijgen, en dat blijft vast nog lang zo, maar in 1 1/8 wordt het al heel moeilijk (merkte ik laatst toen de verstelbare pen op onze tandem angstig begon te wiebelen en ik op zoek ging naar een nieuwe niet verstelbare pen). In ahead daarentegen is de meeste keus in 1 1/8 (nu ook vaak op racefietsen vanwege de carbon vorken). In feite zijn er dus maar twee typen makkelijk verkrijgbaar: 1 1/8 ahead en 1 inch traditioneel. Het grote voordeel van een traditionele pen is dat je die makkelijk in de hoogte kunt verstellen. Voor een vakantiefiets is het vaak belangrijk het stuur voldoende hoog te zetten, en dat kan hiermee makkelijker. Voor wie moeite heeft een voldoende lang (dwz hoge) pen te vinden: de langste kwaliteitspennen zijn die van Nitto, al zul je ze vermoedelijk uit de VS moeten laten komen. Echte kwaliteit, traditionele schoonheid, en in alle denkbare maten. Traditionele 1 1/8 inch pennen zijn nu al moeilijk te krijgen, en dat gaat alleen maar erger worden. Wel kun je natuurlijk een 1 inch pen gebruiken met een vulbus eromheen. Dan heb je wel een sterker en stijver balhoofd, maar niet de voordelen van een wat stijvere pen.
Bij Ahead pennen is het grote probleem natuurlijk dat je ze niet echt goed in de hoogte kunt verstellen. Als de vork is afgezaagd is de hoogte daarmee voor altijd beperkt. Zorg dus altijd dat je vork niet afgezaagd wordt en met de maximale lengte wordt afgeleverd (afzagen kan altijd nog). Is dat nog niet erg hoog (en dat is inderdaad vaak het geval), dan kun je nog een pen monteren die met bijvoorbeeld een hoek van 40 graden omhoog wijst. Zulke ahead pennen zijn even lastig te zoeken, maar ze zijn er heus. Realiseer je wel dat je pen naar voren langer moet zijn naarmate hij meer omhoog wijst.
Een waardevol attribuut van veel moderne pennen tot slot is dat het stuur er van voren af ingestoken kan worden, zodat je als je een andere pen monteert niet alle schakelaars, remmen, handvatten of stuurlint hoeft te verwijderen zoals je bij ouderwetse pennen moest doen.
Je mag in de praktijk al blij zijn als je fietsenmaker van een merk een grote keus aan lengtes en hoeken heeft, dus tobben over een merk heeft denk ik niet zoveel zin. In de praktijk komen veel pennen van verschilllende merken toch uit dezelfde fabriek.
Veel plezier, en zorg vooral dat je voldoende rechtop kunt zitten (dat wordt bovendien alleen maar belangrijker naarmate je ouder wordt, dus zorg voor wat marge).
Wim