Kwee nie of het al eerder was gepost, maar ik heb een site gevonden waar je heel makkelijk kunt zien welke factoren ervoor zorgen dat fietsen niet van zelf gaat.
Na het opgeven van wat variabelen (o.a. gewicht fiets en berijder/ster, stijgingspercentage) kun je de lijn op de x-as in de grafiek verslepen en krijg je eronder te zien hoe de verhoudingen veranderen bij verschillende snelheden.
De beperkende factoren zijn stijgingspercentage/zwaartekracht, rolweerstand, luchtweerstand en verliezen in de aandrijving. Je kunt er op die manier eenvoudig achter komen wat 5 kilo extra bagage doet op een vlakke rit (In mijn voorbeeld 3 watt extra benodigd vermogen op het platte land - minder dan 2% bij 21 km/uur).
Ook aardig is dat bij 23 km/uur de rolweerstand en de luchtweerstand ieder de helft van de totale weerstand uitmaken (verliezen daargelaten). Daarboven wordt de luchtweerstand belangrijker.
Misschien een aardige eyeopener voor een ieder die graag belachelijk veel geld aan ultra lichte onderdelen/frames uitgeeft, dan wel zich unheimisch voelt in strak lycra...
Na het opgeven van wat variabelen (o.a. gewicht fiets en berijder/ster, stijgingspercentage) kun je de lijn op de x-as in de grafiek verslepen en krijg je eronder te zien hoe de verhoudingen veranderen bij verschillende snelheden.
De beperkende factoren zijn stijgingspercentage/zwaartekracht, rolweerstand, luchtweerstand en verliezen in de aandrijving. Je kunt er op die manier eenvoudig achter komen wat 5 kilo extra bagage doet op een vlakke rit (In mijn voorbeeld 3 watt extra benodigd vermogen op het platte land - minder dan 2% bij 21 km/uur).
Ook aardig is dat bij 23 km/uur de rolweerstand en de luchtweerstand ieder de helft van de totale weerstand uitmaken (verliezen daargelaten). Daarboven wordt de luchtweerstand belangrijker.
Misschien een aardige eyeopener voor een ieder die graag belachelijk veel geld aan ultra lichte onderdelen/frames uitgeeft, dan wel zich unheimisch voelt in strak lycra...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)