door
math » za 15 nov, 2014 21:42
Als je twijfelt, zou ik één brede band kopen en die monteren op je voorwiel. Daar zijn twee goede redenen voor. Vóór heb je meestal meer zijdelingse ruimte en omdat er tussen vóór en achter een gewichtsverdeling van ongeveer 40-60 bestaat, is de belasting op het voorwiel lager. Daardoor ligt de resonantiefrequentie van de vering door de banden vóór hoger dan achter. Hoe lager de resonantiefrekwentie, hoe minder trillingen en oneffenheden van het wegdek worden doorgelaten. Bovendien zijn handen, armen en schouders veel gevoeliger voor trillingen dan het zitvlak. Een bredere en minder hard opgepompte band vóór heeft meer zin dan een bredere en minder hard opgepompte band achter.
Je vroeg naar stabiliteit. Een bredere band is niet stabieler. In het algemeen geldt dat hoe stijver een band, hoe stabieler. Bij hetzelfde contactoppervlak (dus druk) is een hogere/bredere band minder stabiel in bochten omdat het draagvlak verder weg ligt van de steunpunten: de velgrand. Stabiliteit is belangrijker voor het achterwiel. Ook een reden om daar niet als eerste een bredere band te kiezen.
Hoewel dit soort verschillen meetbaar zijn, moet de invloed ervan ook niet overschat worden. Uit allerlei testen met ‘blinde’ proefpersonen (dwz. de proefpersonen weten niet welke veranderingen er doorgevoerd zijn en hoe sterk), blijkt dat lang niet iedereen even gevoelig is voor criteria als stabiliteit, trillingen, bochtgedrag. Dat komt omdat wij als fietsers allerlei intuïtieve correcties toepassen , ieder op zijn eigen manier. Niet iedereen ervaart hetzelfde. Dat is een reden te meer om het zelf uit te testen. Je kunt die brede band tijdelijk achterop leggen en kijken of hij soms in bochten aanloopt, met modder vastloopt, zwaarder loopt, zwabbert met veel belasting, etc. Het is een betrekkelijk goedkoop experiment en zoals gezegd kun je die band bij tegenvallende uitkomsten meestal weer op je voorwiel kwijt.