Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route van google maps naar telefoon/navigatie - Forum Wereldfietser

Route van google maps naar telefoon/navigatie

Beste wereldfietsers,

Ik ben al een tijdje bezig met het voorbereiden van mijn wereldreis. Het zal nog wel even duren voordat ik dit ga ondernemen, maar een goede voorbereiding is het halve werk he ;)

Nu ben ik bezig met mijn route, en het navigeren tijdens het fietsen. De route betreft grof 10.000km, dus met kaarten werken heeft weinig zin. Nu heb ik mijn route voorbereid op google maps via de wandelmodus (met de fietsmodus wordt je nog regelmatig over N wegen/snelwegen geleid). Ik heb de route al kunnen exporteren naar GPX, maar nu zoek ik nog een apparaat wat mijn GPX bestand kan lezen. Dit kan mijn smartphone zijn, of een navigatieapparaat. Het liefst zou ik een apparaat gebruiken wat gebruikt maakt van de open maps kaarten, deze zijn gratis en volledig beschikbaar voor mijn route.

Heeft er iemand tips, of ervaringen met zulke lange routes digitaal navigeren?

Gr,

Rick
Goegelmeps is afhankelijk van de data die overheden aanbieden, heb ik het idee. Dat betekent concreet dat wandel- en fietsroutes niet overal hetzelfde gedefinieerd zijn. Ik kon op Sardinië prima uit de voeten met goegelmeps in wandelmodus; in Frankrijk is navigeren in fietsmodus vragen om problemen omdat er weinig onderscheid lijkt te worden gemaakt tussen wandel- en fietsroutes. Van de eerste hebben ze er plenty van de tweede veel minder. Dus dan sta je in fietsmodus ineens ergens bij een rivierbedding die met 8% omhoog gaat met je fiets van 20 kilo en 25 kilo bagage met een blauw peiltje dat de wildernis inwijst.
Je komt wel echt overal, op die manier. Goegelmeps stuurt je bij voorkeur in Frankrijk ook langs/door kampeerterreinen voor Roma, is me opgevallen. Die gebruiken ook allemaal Goegelmeps, denk ik dan.

Ik zou heden ten dage zelf een lijstje maken van de plaatsen waar je heen wilt en per dag een route uitzetten met de Osmand-app in fietsmodus. Goegelmeps heeft bij mij een beetje afgedaan tenzij Osmand het adres niet kan vinden waar ik heen moet.

Je GPX-tracks kun je denkelijk ook wel inlezen in de Osmand; ik heb geen idee of er in de goegelvariant nog een bewerking aan vooraf dient te gaan. Het zou zo maar kunnen van dat het in één keer werkt.

Eet het en je weet het.
Ja klopt, osmand heb ik al geprobeerd, maar die leest mijn .gpx bestand niet. Ik heb het op de juiste locatie staan in mijn telefoon, maar osmand ziet het bestand helaas niet staan. Het is inderdaad ook mogelijk om van dag tot dag te navigeren via osmand. Is er nog een andere mogelijkheid waarop ik kan navigeren met mijn .gpx? Zijn er ervaringen met garmin aparatuur? Hier kun je naar het schijnt ook de open maps op zetten.
Ik ben erg tevreden met mijn Garmin Etrex 30. Ik gebruik de Open fietsmap als kaart en vooraf ingeladen tracks. Hem zelf de weg laten zoeken doe ik niet, maar ik fiets dan ook in de bewoonde wereld, en ik ben ook maar een gps beginner. Die Garmin is de goedkoopste, kleinste, lichtste gps van Garmin en ook nog eens het zuinigste met stroom.
Hoe je eventueel zelf tracks maakt is een ander verhaal. Onderweg via Googlemaps wordt wat prijzig met het benodigde dataverkeer.
Ok, mooi. Hoeveel kaarten kunnen er op die garmin? Ik heb er behoorlijk wat nodig namelijk :p
De hele wereld als je er maar een groot genoege microsdkaart in stopt.
Overigens doet Osmand het ook prima met gpx files, blijkbaar doe je iets niet goed want het zou gewoon moeten werken. Contoleer nog even de map + rechten waar de gpx in zou moeten staan, dit wisselt nog wel eens per versie.
Ik heb gebruik gemaakt van deze how-to. http://bedsforcyclists.co.uk/articles/2 ... our-phone/
Het enige verschil is dat ik gebruik maar van OSMand+, zodat ik meerdere kaarten kon downloaden. Er is een map in mijn telefoon 'OSMandandroid' en hierin heb ik een map 'tracks' aangemaakt. Hierin staat mijn .GPX bestand, maar hij herkent het helaas nog steeds niet.

EDIT: Ik heb nu mijn .GPX geimporteerd in google Earth. Hier krijg ik wel al mijn waypoints te zien (zo heet dat toch? De plaatsen waar je via via wilt reizen?) Maar er wordt geen route weergeven. Alleen de vlaggetjes zeg maar.
Ik weet niet hoe je je gpx-bestanden aanmaakt, maar mijn ervaring is dat gpx-bestanden, aangemaakt in Basecamp, niet door alle programma's worden geslikt. Wel die uit Mapsource. Wat ik dan doe is de route/track aanmaken in Basecamp, inlezen on Mapsource en van hieruit weer opslaan.
Begrijpen doe ik het niet (een beetje wel, de header van Basecamp is uitgebreider), maar voor mij werkt het in ieder geval.
rvoosterhout schreef:Nu heb ik mijn route voorbereid op google maps via de wandelmodus (met de fietsmodus wordt je nog regelmatig over N wegen/snelwegen geleid).
Mijn ervaring is dat dit onfietsbare tracks op kan leveren.
rvoosterhout schreef:Heeft er iemand tips, of ervaringen met zulke lange routes digitaal navigeren?
Ik heb vorig jaar ruim 4000 kilometer gefietst in India. Ik heb toen ook heel lange tracks gemaakt. Mijn Garmijn GPSMAP 62 s kan echter maar tracks tot zo'n 1000 km aan (wellicht dat dat afhangt van de resolutie). Ik heb de tracks daarom moeten opknippen.
Ok, en hoe doe je dat dan ? Exporteer je de routes uit google maps, maak je er een gpx van en kopieer je die dan naar je garmin?
Mijn 62s werkt met GPX bestanden, dus de keuze daarvoor is eenvoudig.

Ik heb een aantal tracks verzameld, bijvoorbeeld van GPSies. Met een beetje uitzoekwerk kun je de juiste tracks, die de drukke wegen vermijden, selecteren.

Waar ik geen track van kon vinden heb ik met Google routes over rustige gemaakt, en die met GPSVisualizer (CONVERT A FILE) omgezet naar GPX bestanden.

De geselecteerde tracks heb ik vervolgens aanelkaar geknoopt tot grote tracks. Uiteindelijk werden het er verschillende, omdat ik alternatieve had.
rvoosterhout schreef:Er is een map in mijn telefoon 'OSMandandroid' en hierin heb ik een map 'tracks' aangemaakt. Hierin staat mijn .GPX bestand, maar hij herkent het helaas nog steeds niet.
Standaard dient er een directory "osmand" op je sd kaart te staan met daarin een directory "tracks".
Ik heb een 64GB telefoon zonder SD kaart mogelijkheid, alles wordt in het geheugen van mijn telefoon geinstalleerd.
Denk dat je dan het pad naar de tracks directory wellicht aan moet passen in de osmand settings.
Dat was m!! Thanks!! Ik kan nu ook de volledige route zien die ik heb voorbereid, supertof! Weer een ding minder om me zorgen over te maken.
Over zorgenloos gesproken: van de zomer kon ik m'n mobiel niet meer opladen omdat de miniusb-plug in het toestel het had begeven. Ik laad 'm op met m'n naafdynamo onderweg, dus da's nogal een hoop in en uit prutsen want het apparaat zit in een hoesje op m'n voorbouw als ik onderweg ben. Op de terugweg was het bij Deventer over en sluiten en ik moest naar Rotterdam. Natuurlijk was het bewolkt, natuurlijk heb ik geen kompasbel en natuurlijk lagen de kaarten thuis.

Het was echt even heel erg wennen, maar het was ook het leukste stuk van de route omdat je niet meer overal domweg langsscheurt maar toch her en der de weg moet vragen; ook nadat je op een benzinestation een wegenkaart hebt gekocht.

Dus Osmand rulez, zonder twijfel, maar het alternatief geeft je meer het echte reisgevoel.
Ja klopt, in Nederland verdwaalt zijn, zou ik minder erg vinden dan 7000 km van huis in kazachstan :P