Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop-advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Aankoop-advies gevraagd

Hallo allemaal,

Regelmatig neem ik een kijkje op dit forum (veel nuttige info) en sinds vandaag heb ik mij ook aangemeld. De reden is dat ik op zoek ben naar een nieuwe fiets voor mij en mijn vrouw en door de bomen het bos niet meer zie.

De fiets die ik wil kopen zal voornamelijk dienst gaan doen voor woon-werk verkeer, 15km enkele reis door weer en wind, tochten tot 100km per dag in het weekend maar daarnaast ook jaarlijks worden gebruikt voor vakantie, over het algemeen enkele weken in Nederland. Hiervoor zou de mogelijkheid van een voordrager prettig zijn. We gaan voornamelijk naar B&B's, maar omdat we met het hele gezin gaan is de extra ruimte voor tassen welkom.

Ik heb een hekel aan veel onderhoud vandaar dat ik ga voor naafversnellingen. Ik denk aan Nexus 8 premium. Remmen het liefst op de velg (hydraulisch is mooi, maar hoeft niet) en vering in voorvork of onder het zadel hoeft van mij zeker niet. Verder wil ik de fiets bij een dealer kopen, liever niet via internet.

Persoonlijke info, 2x normale lichaamsbouw 182/80 en 172/70.

Mijn budget is €1000,- per fiets. Zoek ik het schaap met de vijf poten of is er juist veel keuze? Jullie advies en suggesties voor merken en typen wordt op prijs gesteld!

Vriendelijke groet,
Rob

[moderator]Verplaatst naar geschikter forum [\moderator]
Die is toch heus te groot voor Rob en heeft geen naafversnelling.
Verder wel een mooie aanbieding.
Misschien heb je hier wat aan: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Ik zu eens kijken naar de fietsen van Fahrradmanufaktur. Die hebben vast wat in je prijsklasse. Als je kiest voor een naafversnelling zoals de 8 versn. Shimano Nexus premium ontneem je jezelf wel de mogelijkheid van de meeste vakanties buiten Nederland: je komt er geen echte stevige heuvel mee op. Verder is de weerstand groter dan bij een derailleur. Een derailleursysteem behoeft meer tussentijds onderhoud, maar als je dat zelf doet valt de prijs daarvan wel mee, en moeilijk is het niet om een cassette en ketting te vervangen. Die Nexus naaf heeft per slot ook niet het eeuwige leven, en als hij stuk gaat is dat weer aardig wat duurder.
Bedankt voor de reacties, tips en links. Dat VSF leek me op internet al wel iets. Ik ben zojuist even bij een dealer binnen gelopen en een heel klein stukje op een T300 gereden. Eerste indruk was goed. Prijs ook wel volgens mij. 950 met ketting en 1000 met riem, leverbaar vanaf maart. Ik denk dat we de eerste jaren voldoende hebben aan de 8 versnellingen. Er zaten oogjes aan de voorvork voor een lowrider en volgens de verkoper kan dat dan ook wel wat bagage houden. Het enige waar ik nog een beetje over twijfel is niet het bereik, maar de duurzaamheid van de nexus premium. Trap ik die niet stuk als ik beladen rijd?

En heeft iemand nog een goed alternatief voor de VSF T300?


Vriendelijke groet,
Rob
Ik zou doen wat Wim zegt: Fiets met derailleur. Onderhoud valt heus mee, beetje poetsen af en toe. De T500 of T300 met Deore liggen dan binnen budget. Met deze fietsen kun je jaren en vele landen vooruit.

http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=672
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... uct_id=674
In het Nexus 8 segment is het aanbod enorm. Je hebt zelf al wel een duidelijke checklist, dus heel veel fietsen kan je gelijk al schrappen.

In het segment tot 1000,- wordt er mijns inziens heel veel van hetzelfde geboden. Tientallen merken bieden wel iets dat geschikt voor jullie is. Alle modellen met vering weglatend krijg je al een veel overzichtelijker beeld.

Ga in ieder geval iedere fiets met bepakking uitproberen om de stabiliteit te beoordelen en let goed op dat het model een voor jou fijne zithouding mogelijk maakt. Goed zitten is belangrijker dan welke sticker er op de onderbuis zit.
Rob Fiets schreef: Het enige waar ik nog een beetje over twijfel is niet het bereik, maar de duurzaamheid van de nexus premium. Trap ik die niet stuk als ik beladen rijd?
Het advies voor de Nexus Premium naaf is gebaseerd op het feit dat dit de meest duurzame 8v naaf van Shimano. (er is ook nog een 11v Alfine). Geen glijlagers meer maar kogel en naaldlagers. De extra weerstand van deze naaf tov. singlespeed is ca. 20%, hetgeen gelijk is aan de extra wrijving die een schoon derailleursysteem heeft. Meting middels SRM powermeter (Fietsersbond). De naaf heeft geen last van je bagage.
Rob Fiets schreef:Er zaten oogjes aan de voorvork voor een lowrider en volgens de verkoper kan dat dan ook wel wat bagage houden.
VSF gebruikt voor hun stalen fietsen (de meeste van hun zijn van staal) stevige vorken waar je gerust een hoop bagage aan kunt hangen. VSF-fietsen staat bekend als sterk maar niet extreem stijf en dus juist wat comfortabel. Als je niet erg groot bent en niet heel veel bagage op je fiets zet is er niets aan de hand. Op mijn T-400 met mijn lengte van 185 cm en 30 kilo bagage gaat het nog goed. De dames-T100 van mijn vriendin (175 cm) torst 20 kilo achterop en rijdt dan helemaal strak.
Bij VSF moet je er wel rekening mee houden dat de getallen van de maatvoering fors afwijkt van de gebruikelijke omdat ze de daadwerkelijke lengte van de zitbuis gebruiken als aanduiding van de maat. Een fiets van VSF maat 57 is dan ook geen 'Medium' maar beslist al een 'Large tot Extra Large'.
Aangezien ik ook 15 km enkele reis woon-werkverkeer door weer en wind fiets, wil ik graag mijn ervaringen delen.
Vier jaar heb ik gefietst met een Gazelle van tegen de 1000 euro met een Nexus Premium naaf. Met de naaf heb ik nooit problemen gehad. Collega's die met derailleurfietsen komen, klagen over het onderhoud. Het lijkt mij dus een goed idee om voor een versnellingsnaaf te kiezen.
Wat wel vervelend was, is dat ik een paar maal
gestrand ben in de winter met geblokkeerde wielen doordat de remmen vastgevroren waren. Ik neem aan dat de beste manier om dit te voorkomen is: kiezen voor hydraulische remmen.
Dus, puur afgaand op de specificaties, lijkt mij een VSF met Nexus Premium en Magura's een prima keuze.
Om nog even terug te komen op mijn Gazelle: mijn zeer gerespecteerde fietsenmaker bracht andere remkabels aan. Het probleem met de vastvriezende remmen bleef. Bovendien gingen de kunststof spatborden en de kettingkast kapot. In sneeuw en blubber zijn deze dingen toch echt belangrijk.
De frustratie (ook nog gevoed doordat mijn fietsenmaker zo boos bleek te zijn over de gebrekkige kwaliteit die de fietsenfabrikanten de laatste paar jaar leveren, dat hij weigerde om nog nieuwe fietsen te verkopen) liep zo hoog op dat ik besloot om grof geld uit te trekken voor een oplossing. Wat ook een rol speelde is dat mijn werkgever zo vriendelijk is om bijna 100 euro per maand voor het woon-werkverkeer te vergoeden. Er bleken overjarige Idworx Easy Rohlers te koop (2850 euro), bij het fietsenplan kon ik 800 declareren, en inmiddels heeft mijn Easy Rohler zich al bijna terugverdiend.
sjefke schreef: Het advies voor de Nexus Premium naaf is gebaseerd op het feit dat dit de meest duurzame 8v naaf van Shimano. (er is ook nog een 11v Alfine). Geen glijlagers meer maar kogel en naaldlagers. De extra weerstand van deze naaf tov. singlespeed is ca. 20%, hetgeen gelijk is aan de extra wrijving die een schoon derailleursysteem heeft. Meting middels SRM powermeter (Fietsersbond). De naaf heeft geen last van je bagage.
Een derailleurfiets zou 20% meer wrijving hebben dan een singlespeed?
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk en als je het naleest bij de Fietsersbond klopt de bewering ook niet. Het is hooguit 5 Watt meer ten opzichte van de singlespeed die 68 Watt kost bij standaard omstandigheden.
De Vogelvrije Fietser, april 2013, pag 29:
Giant Aero rs1 derailleur 118% (singlespeed = 100), Koga Distance derailleur 125%, Giant RS Futuro, derailleur 128%, wat wil je nog meer? Die hooguit 5 Watt heb je er zelf bij verzonnen. In de tabel staan ook de extra wattages nodig om 20km/u in een indooromgeving aan te houden.
Ik heet niet Diederik Stapel.
Ok, afgaande op mijn eerste indruk van de VSF-T300 en ook op jullie reacties denk ik dat ik de fiets maar eens serieus ga testen. Wat nog een moeilijke afweging is; nu kopen met ketting of nog wachten tot het voorjaar voor de riem-uitvoering. Die lijkt me erg fijn. Maar de fiets vlot in huis lijkt me ook fijn. Wat vinden jullie? Is een riem het wachten waard?
sjefke schreef:De Vogelvrije Fietser, april 2013, pag 29:
Giant Aero rs1 derailleur 118% (singlespeed = 100), Koga Distance derailleur 125%, Giant RS Futuro, derailleur 128%, wat wil je nog meer? Die hooguit 5 Watt heb je er zelf bij verzonnen. In de tabel staan ook de extra wattages nodig om 20km/u in een indooromgeving aan te houden.
Ik heet niet Diederik Stapel.
Kom op, niet zo agressief. Waarom zou ik iets verzinnen? Hier staat het letterlijk:
http://www.fietsersbond.nl/test-kees-co ... Gae2-eijfI
5 Watt verschil dus, mits bij toepassing van gelijke banden. Jouw cijfers gaan over fietsen zoals ze uit de winkel komen, maar die verschillen uiteraard op meer punten dan alleen de aandrijving.
Hier nog wat metingen uit Fahrradzukunft:
http://fahrradzukunft.de/bilder/17/wirk ... 08-big.png
Rob Fiets schreef:Wat vinden jullie? Is een riem het wachten waard?
Ik denk dat dit sterk afhankelijk is van wat iemand zelf gebruikt. Zelf heb ik geen riem maar gewoon een ketting, en bevalt me prima. De ketting heeft wat extra onderhoud nodig, maar is naar mijn idee te overzien. Met 30km per dag ben je echter wel met regelmaat in de weer. Een keuze voor gemak met een riem zou dus wel begrijpelijk zijn.

Een ander mogelijk iets waar je nog van kunt profiteren door de riem te laten gaan is fietsplan. Deze regeling gaat er binnenkort uit, ik dacht per 1 januari. Financieel kan het dus nog aantrekkelijk zijn om nu op de valreep een fiets aan te schaffen, indien je in aanmerking komt. Het is dan de vraag of het wachten op de riem je het verschil in prijs waard is.
sjefke schreef:De Vogelvrije Fietser, april 2013, pag 29:
Giant Aero rs1 derailleur 118% (singlespeed = 100), Koga Distance derailleur 125%, Giant RS Futuro, derailleur 128%, wat wil je nog meer? Die hooguit 5 Watt heb je er zelf bij verzonnen. In de tabel staan ook de extra wattages nodig om 20km/u in een indooromgeving aan te houden.
Ik heet niet Diederik Stapel.
In die vergelijking gaat het om fietsen die op allerlei manieren van elkaar verschillen, o.a. in de banden. Dus je kan de gevonden verschillen onmogelijk toeschrijven aan enkel en allen het verschil in versnellingssysteem. Eigenlijk was de door TestKees toegepaste test (weer) van erg weinig waarde.

Enkel een test met de verschillende versnellingssystemen Ceteris paribus zou echt zinvol zijn om uitspraken te kunnen doen over het verschil in weerstand van verschillende versnellingssystemen. Maar verschillen van 20% lijken me sterk overdreven.

Renaat
Ben blij dat er tegenwoordig google is....anders had ik heilig geloofd dat ceteris paribus een verschrikkelijke verwensing zou zijn.......

de keuze voor riem of ketting is erg persoonsgebonden..voordeel van zo;n riem is wel dat ie schoon en onderhoudsvrij is...nadeel is dat je vastzit aan naafversnelling.
......Stultus stulte loquitur :wink: (knipoog)

Een riem betekent niet dat onderhoud niet noodzakelijk is. Mijn vorige fiets met riem kraakte en piepte `s winters vooral bij kou.
Ondanks een juiste afstelling was het vooral noodzakelijk om de riem goed schoon te houden en bij hardnekkig piepen de riem in te spuiten met een siliconenspray.