Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe materiaal stockeren? - Forum Wereldfietser

Hoe materiaal stockeren?

Hallo,

Graag enkele tips om het kampeermateriaal te stockeren tijdens de weken en/of maanden dat deze niet gebruikt wordt.

De tent?
Laten jullie deze helemaal opgevouwen in de tas zitten of leggen jullie die ergens uitgestrekt neer. Wat is het beste?

Slaapmatje?
In mijn geval een thermarest neo air xtreme
In de tas opgerold laten of open leggen met ventiel open?

Slaapzak?
Ik heb een lowland serai ultra2 (dons slaapzak)
Best uitgerold wegleggen?

Zzing USB lader aangesloten op Son naafdynamo?
Halen jullie de Zzing er af en eventueel de batterijen eruit, of wat doe ik hier het beste mee?

Nog andere tips dan hoor ik deze graag :lol:
Wat zegt de handleiding...?

Maar het zijn wel een beetje open deuren hoor...
Travelmaster schreef:Wat zegt de handleiding...?
+1
Hi speedcyclist
Bij ons staat alles gereed om heel snel op de fiets te springen en weg te gaan. Dat houdt in dat veel gewoon in de fietstassen zit.
Voordat we alles inpakken laten we alles goed drogen.
Tent, slaapzak, matje zit in de tassen opgerold. Nooit problemen mee gehad. Doen we al jaren. Groet, Marco
Dat geldt beslist niet voor alle slaapzakken Marco. Ik heb wel eens slaapzakken gezien waar na een winter op zolder definitief alle volume uit was, en dat waren geen prullen.
Bestaat maar een goed middel tegen: vaker gebruiken 8)
Maar ik kan mij voorstellen dat je voor een dure donzen slaapzak een uitzondering maakt en dat uithangt.
Ave Gone schreef:
Travelmaster schreef:Wat zegt de handleiding...?
+1
Verschillende dingen 2dehands gekocht en dan zit er dikwijls geen handleiding meer bij.

Maar toch bedankt al voor de reacties, donzen slaapzak had ik al een vermoeden dat je die best wat uithangt.

Grts Ivo
Het geldt niet alleen voor donzen slaapzakken. Ik heb ook wel eens iemand ontmoet die haar dure extra dikke The North Face-slaapzak in de lente wel weg kon doen.

Handleidingen zijn meestal via internet wel te vinden.
Vorig jaar heb ik nog een praatje met iemand van Tatteljee gemaakt. Die zei dat de meeste slaapzakken op zolder in de compressiezak aan hun einde komen.
Indien de slaapzak niet gepaard gaat met een compressiezak, dan kun je de slaapzak in de zak bewaren. In het kader van ruimtebesparing gaan veel slaapzakken tegenwoordig al snel gepaard met een compressiezak. Je kunt ze ophangen, uitleggen (onder bijv. een bed), etc.

Bewaar je ze toch langdurig in een compressiezak, dan is het nog lang niet altijd direct einde verhaal. Uitwassen op lage temperatuur, tumble dry met een aantal tennisballen erin, en een slaapzak kan weer vrijwel zo goed als nieuw worden. Goedkope slaapzakken kun je prima zelf wassen. Professioneel wassen weegt slecht op tegen aanschafprijs van een nieuwe zak. Voor duurdere modellen is professioneel wassen de overweging waard. Bij dons werkt het al snel minder, omdat de veren daarbij al snel permanent beschadigd zijn. Nieuwe vulling is dan een optie, uiteraard niet voordelig.

Zzing lader hangt volkomen af van je persoonlijke gebruik. Indien je er verder geen gebruik van maakt buiten fietsvakanties om, haal dan in ieder geval de batterij eruit.

Slaapmatjes bewaar ik zelf het merendeel van de tijd ingepakt. Heb niet de ruimte om ze gedurende het gehele jaar in opgeblazen toestand te bewaren, hoewel handleiding dit wel aangeeft als voorkeur.
Tips voor lang gebruik van een donzen slaapzak:

(1) bewaar deze thuis in een droge ruimte in de meegeleverde ruime bewaarzak (en anders een vuilniszak)
(2) gebruik consequent een lakenzak, zodat de slaapzak minder snel vies wordt (het scheelt ook nog een paar graden)
(3) was de slaapzak zo min mogelijk (iets wat je dus erg lang kunt uitstellen als je een lakenzak gebruikt).

Matjes en tenten kun je volgens mij gewoon opgerold/ingepakt bewaren (zelfs al zegt de gebruiksaanwijzing iets anders, maar men dekt zich overal voor in). Uiteraard eerst laten drogen :wink:
willem.m schreef:Matjes en tenten kun je volgens mij gewoon opgerold/ingepakt bewaren (zelfs al zegt de gebruiksaanwijzing iets anders, maar men dekt zich overal voor in).
Tenten moeten alleen droog zijn, er zit niets in wat moet self-infleren of isoleren.
Of jullie matje nog goed is horen we in de lente wel weer. :)
De mijne liggen onder het bed.
Ik heb alles altijd uitgelegd liggen. Gewoon op zolder over een grote oude stoel heen in een donker hoekje. Even een laken er overheen.
Ave Gone schreef:Of jullie matje nog goed is horen we in de lente wel weer. :)
De mijne liggen onder het bed.
Zal het laten weten indien ik tegen die tijd nog een keer aan dit topic denk. Eerder ook goed gegaan overigens. Ruim een maand voor vertrek blaas ik mijn matjes op en zet ze tijdelijk achter de bank. Onder het bed hier helaas geen plaats, ligt al vol met kerstspullen :lol:.
Ave Gone schreef:Tenten moeten alleen droog zijn, er zit niets in wat moet self-infleren [...]
:shock: Ja, dat komt van het stockeren hè.

Als je ook weleens zonder fiets op vakantie gaat, heb je misschien ook wel een grote koffer. Mijn slaapzak mag tussen het kamperen door in mijn Samsoniteachtige koffer slapen - zo voorkom ik dat iemand anders er een tent, doos met kerstversiering of weetikwat per ongeluk bovenop mietert.

Carl
Ik heb twee houten koffers staan waarin mijn tentjes en slaapzakken (natuurlijk na goed drogen) los in worden opgeslagen.
Thx allemaal voor jullie opmerkingen en suggesties.
Daar kan ik wel weer mee verder :D
Ikea heeft ook handige bakken om spullen in op te bergen,
zoals deze:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/00186395
of
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... #/90224048

kun je dan vervolgens in een kast schuiven.

Zo kun je zelfs een outdoor/kampeerkast inrichten :D
Thx Arnold
Wij bewaren slaapzakken en tent opengerits in ruime turkentassen (zoiets: http://www.deentje.nl/winkel/boodschapp ... e-3-stuks/)' matjes staan rechtop opgeblazen tussen twee kasten. Uiteraard wordt alles na thuiskomst zonodig eerst gewassen (slaapzak) en goed gelucht en gedroogd op de waslijn op zolder :)

Roef