Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe lichtgewicht zadeltas - Forum Wereldfietser

nieuwe lichtgewicht zadeltas

Kent iemand deze nieuwe zadeltas/Carradice-concurrent van 'Bridge street'?

http://www.bridgestreet.cc

Ziet er wel aantrekkelijk uit, wel erg stevige prijs.
Alle grote zadeltassen zijn aan die prijs, of duurder.

Zou ik nu moeten kiezen voor iets, dan is de Alpkit Koala voor mij de meest aantrekkelijke optie. Even duur weliswaar, maar niet afhankelijk van dat KlickFix systeem. En aerodynamischer.

Dat daar geen achterlichtje aan kan hangen, is geen probleem.
Het voordeel van de Bridgestreet zadeltas is juist het Klickfix-systeem: geen gepiel met riempjes en risico van doorschuren. Aerodynamisch voordeel wordt (volgens mij) pas interesant bij snelheden boven de 30kmh. Bovendien is de Bridgestreet (volgens mij) makkelijker te vullen en hoef je niet steeds je hele tas leeg te halen als je iets moet hebben wat onderin zit.
Ik vind het een mooi initiatief, maar:
1 de grootste is toch maar 15 liter
2 het gewichtsmaximum van juist die grootste is in de praktijk 5 kg
3 zo heel licht zijn ze nu ook weer niet: de grootste is 700 gram, plus de klickfix beugel. Een Carradice Camper Longflap is 23 liter, en weegt iets van 1 kg plus een 400 gram voor de Nitto R10 drager.
Mooi alternatief voor de klassieke tassen van Carradice. Even afwachten wat de reactie zal zijn van fietsers die het hebben geprobeerd. Maar je kunt nu al zeggen dat je 2 dingen inlevert vergeleken met de oude zadeltassen: het totale gewicht van de tas en van het kliksysteem is toegenomen en de 4x handige opbergzakken binnen en buiten de zadeltassen zijn weg.

Ze zijn trouwens ook op andere gebieden innovatief bezig :
http://tinyurl.com/nx7lyzk
Ik begreep van de site dat deze tassen inclusief bevestiging wat lichter zijn dan de Carradice equivalenten.
De bevestiging van Carradice lijkt me trouwens wat degelijker, en beter geplaatst tov de benen.
Voor zover de getallen op de website en mijn eigen weegschaal kloppen:

- Bridge Street: het grootste model is 700 gr inclusief klicksysteem, er kan 15 liter in.
- Carradice oude stijl: het grootste model is 1.300 gr inclusief ophangsysteem, er kan 23 liter in.

Dat zijn 8 liters meer voor 600 gr extra gewicht.

De oude tassen hebben verder 4 kleine zakken (2 binnen, 2 buiten) en een extra waterdichte laag als versteviging van de onderkant van de tas.

Ophangsysteem oude stijl is idd stevig en ligt hoog. Maar ook het nieuwe klicksysteem kan zeer waarschijnlijk je benen niet raken.

Zelf gebruik ik oude tassen niet in combinatie met de originele Carradice drager maar met een gewone bagagedrager, dat biedt meer mogelijkheden om langer te reizen:

http://tinyurl.com/jvfq6l4
Han schreef:- Bridge Street: het grootste model is 700 gr inclusief klicksysteem, er kan 15 liter in.
- Carradice oude stijl: het grootste model is 1.300 gr inclusief ophangsysteem, er kan 23 liter in.
Dat zijn 8 liters meer voor 600 gr extra gewicht.
Ik weet het, dit zijn andere designs met andere voor- en nadelen, maar voor de volledigheid:
-Een Revelate Viscacha weegt 390 gram voor 14 liter.
-Arkel dry-lites aan een Tubus Fly Evo wegen 800 gram voor ~28 liter en extra ruimte voor je tent. Met een tubus Airy slechts 680g...
Let op: De inhoud van de Arkel Dry Lites is zeker geen 28 liter, eerder iets van 23 liter, want substantieel kleiner als Ortlieb Frontrollers!
Zo'n zadeltas is eigenlijk alleen zinvol bij een fiets zonder bagagedrager, zoals ik het zie.
In NL hebben de meeste (vakantie)fietsen een drager. Alleen racefietsen niet.
In feite kun je op een drager altijd veel meer kwijt zonder dat je er veel van merkt tijdens het fietsen. Wat dat betreft gaat er toch nog altijd niks boven de traditionele Ortlieb-achtige pakaf-tas.
Het probleem met al dit soort tassen is toch dat er eigenlijk net niet genoeg in past voor een kampeertocht, zelfs niet met lichte uitrusting en in redelijk weer. De Carradice Camper Longflap is met 24 liter de grootste van dit soort, en zelfs dan wordt het met een grote stuurtas erbij echt passen en meten, terwijl je dan wel een flinke bobbel achter je zadel hebt hangen. Zonder een stevige zdeltasdrager zoals de Nitto R10 is het dan niet stabiel. Een 15 liter zadeltas met maximaal 5 kg erin is prachtig om met een snelle fiets een paar dagen langs hotels te fietsen, maar dat is de grens denk ik.
Alle tassen van alle merken hebben uiteindelijk voor- en nadelen. Zo is het oude ophangsysteem Carradice steviger dan Ortlieb. De tas zit vast aan de fiets met riemen van leer ipv plastic. Je kunt meer bagage op de Carradice oude stijl stapelen en doorzoeken zonder de tas zelf te hoeven openen. Een kleine tentje, regenkleding of boodschappen kunnen er zo op dankzij 4x D-ringen. Dit extra gewicht wordt niet meegerekend bij de officiële 23 liter die Carradice meegeeft als advies. Ortlieb is daarentegen compact, waterdicht en betrouwbaar in slecht weer. Carradice is dat niet. Maar dat is op te lossen door alles eerst in waterdicht materiaal in te pakken voordat het de tas in kan.
Grootste voordeel van grote zadeltassen, zoals de Carradice, was onverwacht: ze worden 's winters lang zo vies niet als gewone fietstassen. Op fietsen met spatborden, uiteraard.
Bert van Sprang schreef:Let op: De inhoud van de Arkel Dry Lites is zeker geen 28 liter, eerder iets van 23 liter, want substantieel kleiner als [sic ;) ] Ortlieb Frontrollers!
Zeker met een zomerslaapzak moet ik dan wel uit kunnen komen met een Carradice + Berthoud voortas. Alleen jammer dat dat dan geen gewichtwinst oplevert...

Het lijkt me wel een leuk experiment op een kampeerweekend ofzo om eens te zien hoe de inhoud van al deze tassen in de praktijk van elkaar verschilt: Neem de inhoud van twee Ortlieb achtertassen en rangschik dat op één of andere manier (van essentieel naar luxe), en kijk dan wat er thuis moet blijven met Vaude achtertassen, Ortlieb frontrollers, Carradice Longflap, Arkel Dry-lites, Alpkit Koala, etc.
Als ik ergens een hekel aan heb, is het wel krapte in bagageruimte. Ik vind het heerlijk om veel ruimte over te hebben in m'n Ortlieb backrollers, voor supermarktboodschappen bijvoorbeeld of souvenirs voor thuis. Altijd beter dan krapte, en ik ben inmiddels een zeer lichtgewicht reiziger geworden, desondanks neem ik op fietsvakantie altijd de backrollers (plus), die dan nog amper halfvol zitten.