Additionally, paste this code immediately after the opening tag: midden europaroute - Forum Wereldfietser

midden europaroute

Hallo,

Ik ben voornemens om zomer 2015 de Midden Europa te fietsen. Ik heb echter nog wel wat vragen over deze route. Zijn er ook mensen die deze route hebben gefietst? Zo ja, welk deel heb je gefietst? HOe zit het met campings onderweg? En tot slot, ik was van plan om half augustus te gaan, is dat een goede start periode?

Hartelijk dank

Paul
Ik heb de route zelf niet gefietst, maar indien je de volgende pagina's nog niet bent tegen gekomen staat hier mogelijk wat informatie die je zoekt:

http://www.cyclingeurope.nl/routes/midd ... acties.php
http://www.cyclingeurope.nl/routes/midd ... lingen.php
Dag Paul,

Wij hebben deze tocht in 2013 gedaan. Je fiets hoofdzakelijk door een landklimaat dus het kan soms best wel warm zijn in augustus, maar omdat je in de bergen fietst valt het wel mee. Wij waren daar in mei/juni en toen was het best wel regelmatig koel behalve toen we aan de kust in Slovenië en Kroatië waren. Daar was het een stuk warmer.
Voor wat betreft de campings/overnachtingsplekken. Uiteraard is één en ander afhankelijk van de dag afstanden die je gewend bent te rijden. Het maximum wat wij willen rijden is niet meer dan 100km en we trekken ook nog tijd uit voor het bezoeken van leuke stadjes. Onze ervaring was toen dat er geen campings waren op het traject, net over de Tsjechische Oostenrijkse grens, vlak voor het natuurreservaat Kalkalpen, in de buurt van Karnj, bij Logatec. We hebben geslapen bij B&B en hotels. M.n. in Slovenie zijn kamers en hotels heel betaalbaar, in Oostenrijk is er een heel ander prijsniveau.
Ik zou je zeker aanraden om het gidsje Midden Europa te kopen. Voor €19,50 krijg je een schat aan informatie. Uiteraard niet alleen de route maar ook leuke achtergrond informatie over de streek en steden waar je doorheen komt en de verblijfsmogelijkheden.

Veel plezier, Ronald
Ronald van der Perk schreef:. Onze ervaring was toen dat er geen campings waren op het traject, net over de Tsjechische Oostenrijkse grens, vlak voor het natuurreservaat Kalkalpen, in de buurt van Karnj, bij Logatec. We hebben geslapen bij B&B en hotels. M.n. in Slovenie zijn kamers en hotels heel betaalbaar, in Oostenrijk is er een heel ander prijsniveau.
Ronald, ik denk dat je Kranj bedoelt, dit ligt in de buurt van diverse kleine campings, Logatec ligt meer naar het zuiden, de dichtstbijzijnde camping hier ligt bij Postojna, heel mooi in de bossen verscholen. Alles overigens in Slovenië en niet in Oostenrijk of Tjechië.
Het is wel zo dat campings in Slovenië wel eens lastig te vinden zijn ook al beschik je over een goede kaart. (Het sloveens verkeersburo stuurt je graag een lijst toe)
Kamers Sobe, of Penzion is een niet al te dure goede optie, in het hoogseizoen en in de weekends willen ze echter wel eens vol zitten. (maar dat is in Nederland ook zo)
_Peter_ schreef:
Ronald van der Perk schreef:. Onze ervaring was toen dat er geen campings waren op het traject, net over de Tsjechische Oostenrijkse grens, vlak voor het natuurreservaat Kalkalpen, in de buurt van Karnj, bij Logatec. We hebben geslapen bij B&B en hotels. M.n. in Slovenie zijn kamers en hotels heel betaalbaar, in Oostenrijk is er een heel ander prijsniveau.
Ronald, ik denk dat je Kranj bedoelt, dit ligt in de buurt van diverse kleine campings, Logatec ligt meer naar het zuiden, de dichtstbijzijnde camping hier ligt bij Postojna, heel mooi in de bossen verscholen. Alles overigens in Slovenië en niet in Oostenrijk of Tjechië.
Het is wel zo dat campings in Slovenië wel eens lastig te vinden zijn ook al beschik je over een goede kaart. (Het sloveens verkeersburo stuurt je graag een lijst toe)
Kamers Sobe, of Penzion is een niet al te dure goede optie, in het hoogseizoen en in de weekends willen ze echter wel eens vol zitten. (maar dat is in Nederland ook zo)
Ja klopt ik bedoel Kranj. Wij hebben overigens daar geen campings kunnen vinden. Waar zijn die dan? Dat is belangrijke informatie voor fietsers. Kalkalpen liggen toch echt in Oostenrijk.

Groet Ronald
Hartelijk dank voor de reacties!!!
Dan denk ik dat ik begin september de route ga fietsen, dat lijkt mij dan goed te doen met redelijke kans op goed weer en fatsoenlijke, fietsbare, temperaturen. Hoe is het met openingstijden van de campings? Veel campings zijn dan toch gesloten?
Ronald van der Perk schreef: Ja klopt ik bedoel Kranj. Wij hebben overigens daar geen campings kunnen vinden. Waar zijn die dan? Dat is belangrijke informatie voor fietsers. Kalkalpen liggen toch echt in Oostenrijk.

Groet Ronald
Het is alweer een paar jaar geleden dus dat daar campings aan de Sava waren. Jammer, maar het is niet anders, ook op de site van het Sloveens verkeersburo, zijn er al weer minder te vinden dan in voorgaande jaren. In Smedlik iets onder Kranj is er nog wel steeds één te vinden, anders moet je naar Lesce of Bled, Radovljica (bij het zwembad) meer naar het noorden. Download anders http://www.slovenia.info/pictures/publi ... j__pub.pdf deze even, volgend jaar heeft deze denk ik weer een andere naam, als je onder Publications zoekt moet je deze of de opvolger kunnen vinden.
Hoi Paul,

wij hebben zomer 2013 de Midden-Europaroute gefietst. Hij is prachtig, én pittig.
Op 2 overnachtingen na hebben we alles gekampeerd.
Tussen onze laatste camping in Tsjechië (Autokemp na Piscarne) en de 1e in Oostenrijk zat maar 35 km. We weken toen iets van de route af om een korte fietsdag ervan te maken. Het was nl heel erg warm, al een paar dagen zo'n 35 gr, en dat was gewoon zwaar (half juni). We kampeerden toen bij een 'Freibad' in Rainbach am Mühlkreis. Geen officiële camping, maar daar mochten we de tent opzetten (tip gelezen op de site van Europafietsers), en voor nop gekampeerd.
Nog een mooie camping die niet in het routeboekje vermeld staat is een camping net over de grens (pas) Oostenrijk - Slovenië. Héél goed opletten als je naar beneden sjeest, er staat één bord aan de linker kant van de weg die de camping aangeeft. Het plaatsje heet Jezersko en de camping is op een hoogte van ~850m. Super camping! Zorg dat je eten hebt, want daar is helemaal niks nl.
Het stuk daarna zijn er volgens mij geen campings. Wij hebben de nacht daarna overnacht in een appartement in Corenja Vas. En in Porec hebben we ook een kamer gehuurd.
Daarna overgestoken naar Venetië en naar Bregenz gefietst (Reitsma's Rome route).
Wij zijn tijdens deze route verliefd geworden op Oostenrijk! ik kan hem je zeker aanraden.

Veel plezier met de voorpret,

groet, Corine