Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garantie Rohloff naaf - Forum Wereldfietser

Garantie Rohloff naaf

Hoi,

Ik ben van plan een tweedehands fiets aan te schaffen met Rohloff naaf. Heeft er iemand ervaring rond de garantie van een Rohloff naaf indien de bon afwezig is?

Alvast bedankt!
Ik zou het Rohloff zelf even vragen...
Is het geen 100.000 km ?
Officieel is het 2 jaar.
Duits: http://www.rohloff.de/de/service/faq/sp ... index.html
Nederlands: http://rohloff.nl/garantie.html
In de praktijk hoor je veel verhalen dat men soepel met de best strenge voorwaarden omgaat.
Bij Rohloff kunnen ze gemakkelijk aan de hand van het nummer nagaan wanneer de naaf geproduceerd is. Ze kunnen ook gemakkelijk aan de slijtagetoestand binnenin zien hoeveel kilometers de naaf ongeveer gereden heeft, of anders dat de naaf het zwaar heeft gehad bij gebrek aan onderhoud.
Officieel heb je geen poot om op te staan. Je hebt immers geen contractuele relatie met Rohloff, alleen met de in dit geval particuliere verkoper. Maar je kunt altijd vragen wat hun beleid is natuurlijk. Dat heet dan "coulance".
Rohloff doet nooit moeilijk en als er al een rekening komt is deze belachelijk laag :wink:

Maar als er geen bon aanwezig is bij de verkoper zou ik wel het frame nummer checken bij de RDW of de fiets niet gestolen is.

En bij Rohloff informeren of het nummer wat op de naaf niet bekend is als gestolen.
Ik heb zelf ook een tweede hands fiets met Rohloff naaf gekocht (ook geen bon), en helaas is die op vakantie in India kapot gegaan.

Rohloff in Duitsland blijkt in de winter (en ook in de zomer) gedurende enige weken gesloten te zijn. Op die tijden is er feitelijk geen service van hen, van de importeurs waarnaar verwezen wordt hoef je geen service te verwachten.

Eenmaal weer thuis is de naaf wel kosteloos gerepareerd.
Ik vraag me af of Rohloff wel altijd (of ooit) weet wie de oorspronkelijke eigenaar was/is?

Ik heb zelf geen ervaring met de aanschaf van een nieuwe fiets met Rohloff (enkel tweedehand), maar het is uitzonderlijk dat een fabrikant van mij te weten komt dat ik een product heb gekocht voor ik van de garantie gebruik maak. Dus al die fabrikanten kunnen niet weten of ik al dan niet de eerste eigenaar ben.

Overigens kan ik me voorstellen dat Rohloff één van die fabrikanten is die zich daar niet strikt om fixeren.

Renaat
Revanho schreef:Ik vraag me af of Rohloff wel altijd (of ooit) weet wie de oorspronkelijke eigenaar was/is?
Normaal willen fabrikanten dat helemaal niet weten, omdat zij helemaal niets met consumenten van doen willen hebben. Als consument moet je je te wenden tot de zaak waar je je spullen(fiets) gekocht hebt.

Het is erg netjes van Rohloff dat zij direct consumenten te woord staan, en ook helpen. Anderzijds maakt hun product dat ook noodzakelijk: zelf repareren is er vooralsnog niet bij.
Peter_K schreef:
Revanho schreef:Ik vraag me af of Rohloff wel altijd (of ooit) weet wie de oorspronkelijke eigenaar was/is?
Normaal willen fabrikanten dat helemaal niet weten, omdat zij helemaal niets met consumenten van doen willen hebben. Als consument moet je je te wenden tot de zaak waar je je spullen(fiets) gekocht hebt.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar voor veel producten heeft zelf de verkoper geen idee wie de oorspronkelijke koper was en kunnen ze ook enkel afgaan op het feit of iemand het nodige papierwerk heeft. Voor Rohloff-fietsen zal dat minder vaak het geval zijn, maar of het nooit voorkomt?

En los van het gegeven dat de consumentengarantie van 2 jaar die de verkoper moet bieden los staat van de fabrieksgarantie die de producent kan bieden, staan producenten van bepaalde merken bekend om hun soepele garantiebeleid.
Revanho schreef:En los van het gegeven dat de consumentengarantie van 2 jaar die de verkoper moet bieden los staat van de fabrieksgarantie die de producent kan bieden, staan producenten van bepaalde merken bekend om hun soepele garantiebeleid.
De Europees verordonneerde consumentengarantieperiode van 2 jaar bestaat in Nederland niet; er geldt een ietwat afwijkende regeling ten opzichte van veel andere EU-landen. Zie de Consuwijzer.
In het algemeen kun je stellen dat fabrieksgarantie eerder als een beperking dan een uitbreiding van de rechten van de consument te zien valt (bijvoorbeeld gezien de duur van de garantieperiode zoals die in fabrieksgaranties wordt vermeld), maar echt belangrijk is dat niet omdat inderdaad de relatie van de consument met de verkoper vooropstaat.