Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de 1e x zelf pion, ketting en bladen vervangen - instructie? - Forum Wereldfietser

de 1e x zelf pion, ketting en bladen vervangen - instructie?

Beste medefietsers,

Ik wil voor het eerst zelf pion, voorbladen en ketting vervangen (en de derailleur wieltjes) van mijn randonneur (mijn fiets is mijn auto, gezien ik momenteel helaas nog geen werk heb is dit ook deels een financiele afweging).

Mocht iemand in de buurt van Waalwijk zin hebben om mee te kijken dan houd ik mij van harte aanbevolen - geldt ook voor andere tips & adviezen.

Als jij bijvoorbeeld weet wat het beste youtube filmpje in deze is...

Bij voorbaat dank!
Hartelijke groet, Harm
]Dat de derailleurwieltjes na verslijten van één ketting aan vervanging toe zijn is onwaarschijnlijk. Als het toch moet: bij de fietsenmaker langs om nieuwe te kopen. Je moet weten hoeveel versnellingen (7, 8, 9?), dat is meestal genoeg bij een shimanoderailleur. De meeste vreemdmerkwieltjes functioneren best goed. Opletten of er evt verschil zit in het bovenste en onderste wieltje. De rest is goed sleutelen met een steeksleutel en het plaatvormige onderdeel in dezelfde stand terugzetten.

Ketting: als het een ketting met sluitschakel is kan het met enig gewroet met de hand. Anders heb je een kettingpons nodig. Als nieuwe ketting koop je er altjid een mét sluitschakel. De goedkopere versies zijn nauwelijks slechter dan de dure.
De nieuwe ketting moet je (met een pons) waarschijnlijk inkorten tot hetzelfde AANTAL schakels. Hang ze aan een spijker bij elkaar.

Na het opleggen van de nieuwe ketting ga je fietsen om te kijken wat er echt vervangen moet worden. Het is niet gebruikelijk dat na één ketting de voorbladen al vervangen moeten worden, of je hebt veel te lang doorgereden met brakke boel.

Om de cassette te vervangen heb je een cassette-afnemer nodig. Zoek op youtube naar {cassette vervangen fiets}.

Ga nu nog eens fietsen om de voorbladen te testen.

De voorbladen krijg je meestal los met een inbussleutel. Evt hou je de andere kant tegen met een grote schroevendraaier. Het kan flink vastzitten dus evt kruipolie gebruiken en op je handen passen. Als het kleinste voorblad er af moet lukt dat meestal alleen door ook de cranck er af te halen. Daar is een cranckafnemer voor nodig. Welke je nodig hebt is weer afhankelijk van je type cranck.

Als je een erg goedkoop cranckstel hebt kan het zijn dat de bladen er niet af kunnen. Dan koop je een nieuw cranckstel.

Succes
Ave Gone schreef:Als je een erg goedkoop cranckstel hebt kan het zijn dat de bladen er niet af kunnen. Dan koop je een nieuw cranckstel
Dit is een nadeel t.o.v. een hollow tech daar van kan je de bladen afzonderlijk vervangen.

Mario
Ook van de meeste conventionele crancksets (die met vierkante as) kun je de bladen vervangen. Alleen van de allergoedkoopste niet. Vanaf die van een paar tientjes echter wel.
Deze meneer vertelt altijd wel prettig:

http://youtu.be/Zo-8ofvdxQo

En deze:

http://youtu.be/92Cu_jneQFw

http://youtu.be/H6aHvq4oD9o

En google is je vriend natuurlijk :)

Roef