Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwste idworxen voor 2015 - Forum Wereldfietser

De nieuwste idworxen voor 2015

Op onze idworx pagina's kun je de nieuwste idworxen bewonderen voor 2015.
Klik op onze site op de kleine foto's en je krijgt hem groter dan je beeldscherm:-)
Smullen maar!
http://www.vakantiefietser.nl/vakantiefietsen/idworx/
Afbeelding
Toch een behoorlijk verschil in gewicht tussen pinion en rohloff. Wat me verder opvalt is dat de titanium en alu pinion versie evenveel wegen, altijd gedacht dat titanium lichter was in vergelijkbare constructies.

Daarnaast zijn dit nog steeds dure fietsjes, voor de bemiddelde wereldfietser zullen we maar zeggen.
Inderdaad de bemiddelde wereldfietser, maar vooral de vakantiefietser:-)

De meeste fietsers gaan drie, vier of vijf weken op vakantie. En een wereldfietser is iemand die langer dan een half jaar op fietsreis gaat.
Titanium laat soepelere frames toe. Door de schijfremmen moet het frame echter stijf genoeg zijn, ook zijn de frames riem-klaar, waardoor ze dus ook heel stijf moeten zijn ter hoogte van de achterste driehoek.

Met andere woorden: op basis van de gegevens die ik zo zie heeft idworx veel Titanium moeten gebruiken om de nodige stijfheid te realiseren, wat heeft geleid tot een gewichtstoename tov de alu versie. Het enige voordeel lijkt dan de corrosiebestendigheid en looks, een magere troost voor de hoofdprijs.

(zie ook: http://www.sintchristophorus.nl/idworx- ... #more-8985)
De fiets is inderdaad voor mensen die genoeg geld hebben. Waarom niet? Ik heb zelf geen auto en bespaar daarmee vele euro's. Waarom zou ik het dan uitgeven aan een mooie fiets:-)

Ik moet daarbij zeggen dat ik niet warm word van merken die op prijs proberen te concurreren (zie alle fietsadviezen op dit forum). Leuk dat een merk als idworx echt de puntjes op de i zet.
Of zoals een klant zei die veel heeft gewerkt in Afghanistan; zo'n fiets heb je nodig om naar uit te kijken, ook al ligt hij niet binnen je bereik.
Eric Schuijt schreef:Afbeelding
Het design van mijn T-400 is kennelijk nog prima, dank voor het compliment :D
Afbeelding
Ik heb niets tegen dure fietsen, integendeel. Maar zoals Enrice ook aangeeft is die titanium fiets niet echt een logische combinatie van framemateriaal en afmontage. Riem en Pinion hoeven van mij ook niet zo, ook als geld geen rol speelt.
Wim
Ik lees dat de Hope remmen de enige remmen zijn die je durft aan te bevelen. Even uit interesse: hoe dat zo? Is dat een gebrek aan ervaring met andere merken of heb je met de andere merken niet genoeg ervaring?

De nieuwste Deore schijfremmen (of zelfs de non-series 506's), om maar een voorbeeld te noemen, zijn m.i. zo degelijk en krachtig dat ik ze zo op m'n Santos zou willen. Maar ja, daar kunnen geen schijfremmen op;).
Hulde aan alle merken die initiatief tonen. En ja, soms kost dat wat.

http://www.marcomeijerink.nl/index.php/ ... goede-zaak
Maar ook hulde aan de merken die niet veranderen om het veranderen, maar de dingen laten zoals ze zijn als dat gewoon goed werkt.

"Proven technology"... I love it.
EnriceV schreef:Met andere woorden: op basis van de gegevens die ik zo zie heeft idworx veel Titanium moeten gebruiken om de nodige stijfheid te realiseren, wat heeft geleid tot een gewichtstoename tov de alu versie. Het enige voordeel lijkt dan de corrosiebestendigheid en looks, een magere troost voor de hoofdprijs.
(zie ook: http://www.sintchristophorus.nl/idworx- ... #more-8985)
Een frame heeft niet één stijfheid, maar meerdere, zelfs een heleboel. Waarschijnlijk en hopelijk konden ze de voor mij toch wat wonderbaarlijke geroemde eigenschappen van titamium benutten in de horizontale en schuine buis van het frame. Dat levert in ieder gavel nauwelijks gewichtswinst op, want zelfs in een zware fiets wegen die buizen nauwelijks iets. (Zet voor de grap eens de zaag in een oud frame en weeg wat je overhoudt.... )
Eric Schuijt schreef:De fiets is inderdaad voor mensen die genoeg geld hebben. Waarom niet? Ik heb zelf geen auto en bespaar daarmee vele euro's. Waarom zou ik het dan uitgeven aan een mooie fiets:-)
Waarom zou je het dan niet uitgeven aan een mooie fiets bedoelde je denk ik? Daar ben ik het wel mee eens.

Titanium kent meerdere voordelen, o.a. het zijnde roestvrij; maar niet enkel dat. Het is bestendig tegen diversen vormen van corrosie waaronder ook oxidatie. Dit geldt voor bijvoorbeeld aluminium niet.

Daarnaast kent titanium het principe metaalmoeheid nagenoeg niet. Waarmee bij frequent gebruik op wat ruiger terrein framebreuk mits de inwerkende kracht niet te hoog is om directe breuk op basis van een gebrek aan materiaalkracht op te laten treden, eigenlijk niet aan de orde is. Een titanium frame zou daarmee dan in theorie levenslang mee kunnen.

De kracht van titanium is ook vele malen hoger dan staal en aluminium. Bullet-proof zoals je binnen commerciële doeleinden vaak genoeg voorbij ziet komen. Het materiaal kan forse impact weerstaan zonder tot schade te lijden. Het is dan ook met voorkeur dat het door veel MTB rijders als materiaal van keuze wordt gezien, mits de portemonnee het toe laat.

Momenteel vormt titanium dan zo'n beetje het meest onverwoestbare materiaal waarmee je hedendaags een fiets in elkaar kunt zetten. Een materiaal welk bij geen al te gekke dingen mogelijk probleemloos de rest van je leven mee kan, vrij onderhoudsarm is (lakschade e.d. herstellen is niet nodig, enkel optisch fraai), etc. En zou daarmee zomaar eens het laatste frame kunnen zijn wat je ooit hoeft aan te schaffen.

Uiteraard kunnen ook titanium frames stuk, maar gezien de lage kans gaan titanium frames vaak gepaard met een levenslange garantie. Uiteraard is zoiets altijd met twee korrels zout te nemen, de fabrikant kan over 20 jaar net zo goed failliet zijn ;-). Ik weet niet of Idworx eveneens levenslange garantie geeft.

Een groot probleem is wel dat indien je titanium frame toch stuk gaat, en je bent buiten bereik van je dealer of de fabrikant, dan heb je ook direct een stuk schroot van een paar duizend euro in handen. Staal kun je vrijwel overal wel ergens laten lassen. Aluminium wordt al lastiger, waardoor dan ook vaak de gedachte rond gaat dat aluminium niet te lassen is. Titanium laten lassen daarentegen wordt vrijwel onmogelijk. Niet omdat het feitelijk onmogelijk is, maar gezien er maar een zeer select aantal locaties is waar de expertise, benodigde materialen en geschikte werkplek te vinden is.

Over het extra gewicht welk Idworx binnen dit titanium frame heeft geïntroduceerd val ik persoonlijk niet zozeer. De toename in het gewicht is beperkt. We hebben het over een paar honderd gram meer dan de aluminium variant. Het gewicht van nog geen pak melk.

Bovendien is het niet reëel dat Idworx dit extra gewicht nodig heeft gehad om de stijfheid te introduceren voor het gebruik van bijv. disc brakes. Titanium MTB frames met lager gewicht en een lagere stijfheid gaan ook prima samen met disc brakes. Ik vermoed persoonlijk dat de keuze eerder gebaseerd zal zijn op rijcomfort onder zware belasting.
Niet dat ik denk dat het bij deze frames een probleem zal zijn, maar titanium is als framemateriaal zeker niet probleemloos. Het is namelijk erg moeilijk te lassen. In de praktijk gebeurt dat vanwege de al snel erg beroerde arbeidsomstandigheden daarbij vooral in China. En dat geeft weer heel herkenbare kwaliteitscontrole problemen. Maar het is zeker een mooi materiaal. Zelf zie ik eerder het nut ervan bij een heel lichte snelle vakantiefiets of brevetfiets.
Eric, helemaal met je klant eens "zo'n fiets heb je nodig om naar uit te kijken, ook al ligt hij niet binnen je bereik"

Alhoewel al had ik er het geld voor ik niet weet of ik die aan ene Idworx zou uitgeven. Ook veel andere goede, mooi afgewerkte fietsen op de markt (kant en klaar of zelfbouw) voor een heel stukje minder. Desondanks blijven het mooie exclusieve fietsen.
Travelmaster schreef:Maar ook hulde aan de merken die niet veranderen om het veranderen, maar de dingen laten zoals ze zijn als dat gewoon goed werkt.

"Proven technology"... I love it.
Zo is het, terug naar de fiets van hout. :lol: Duurzaam geproduceerd hout uit speciaal hiervoor aangeplante en beheerde fietshout bossen. Groener kan haast niet :wink: Zonder innovatie staat alles stil, zelfs je fiets.
Prachtige fietsen. Titanium heeft een mooie uitstraling. Pilot Cycles, Van Nicholas en Idworx hebben met dit product een mooi assortiment. Al hou ik het bij staal. :)
stef.l schreef:Daarnaast kent titanium het principe metaalmoeheid nagenoeg niet. Waarmee bij frequent gebruik op wat ruiger terrein framebreuk mits de inwerkende kracht niet te hoog is om directe breuk op basis van een gebrek aan materiaalkracht op te laten treden, eigenlijk niet aan de orde is. Een titanium frame zou daarmee dan in theorie levenslang mee kunnen.
De reden dat titanium frames niet zo gauw een vermoeiïngsbreuk vertonen is niet omdat titanium een wonderlijk materiaal is, maar omdat dat titanium niet erg stijf is. Daardoor is de stijfheid de bepalende factor in de hoeveelheid materiaal die voor een titanium fiets gebruikt wordt en wordt er dus meer gebruikt dan nodig is om te voorkomen dat een fiets direct dan wel na lange tijd breekt. Bij aluminium is de vermoeiïngssterkte juist vaak de bepalende factor en krijg je een (soms te) stijf frame, afhankelijk van het gewicht en de lengte van de rijder en bagage.

Op zich vertoont titaium (meestal Ti-9) wel degelijk een met staal vergelijkbaar vermoeiïngsgedrag:
Afbeelding
Grappig genoeg komt 1E6 cycli nagenoeg overeen met een leeftijd die je van een fiets graag ziet als je het over de trapbeweging hebt. Bepalend is dus de eindsterkte. Titanium lijkt hier best wel veel op staal, maar dat is uiteraard het laatste wat de liefhebbers willen horen.

Mooi vind ik het zeker.
Eric op de Fiets schreef:
Travelmaster schreef:Maar ook hulde aan de merken die niet veranderen om het veranderen, maar de dingen laten zoals ze zijn als dat gewoon goed werkt.

"Proven technology"... I love it.
Zo is het, terug naar de fiets van hout. :lol: Duurzaam geproduceerd hout uit speciaal hiervoor aangeplante en beheerde fietshout bossen. Groener kan haast niet :wink: Zonder innovatie staat alles stil, zelfs je fiets.
Da's nou weer het andere uiterste :lol: . Ik kan ook genieten van een mooie fiets, en ook van een iDworx, maar ik vind het ook wel een fijn idee als een fabrikant de dingen laat zoals ze zijn, omdat het gewoon goed werkt. Geen vernieuwing om de vernieuwing.

Laat zo'n iDworx maar buiten mijn bereik blijven. Heb ik iets om obver te dromen (en stiekem vind ik de Travelmaster 2.9 gewoon mooier;).
Ave Gone schreef:Op zich vertoont titaium (meestal Ti-9) wel degelijk een met staal vergelijkbaar vermoeiïngsgedrag:
Afbeelding
Het plaatje welk je toont ondersteunt je statement niet. Een endurance limiet van ca. 0.9 ten opzichte van de maximum ksi. Staal ligt vaak rond de 0.5. Hiermee vertoont titanium danook nagenoeg geen vermoeïngsgedrag.
Afbeelding
Wat materialen betreft verbaasd het me dat de magnesium frames zo lang op zich laten wachten. Nog weer 50% lichter dan titanium. http://www.paketabike.com/index.cfm?page=technology