Eric Schuijt schreef:De fiets is inderdaad voor mensen die genoeg geld hebben. Waarom niet? Ik heb zelf geen auto en bespaar daarmee vele euro's. Waarom zou ik het dan uitgeven aan een mooie fiets:-)
Waarom zou je het dan
niet uitgeven aan een mooie fiets bedoelde je denk ik? Daar ben ik het wel mee eens.
Titanium kent meerdere voordelen, o.a. het zijnde roestvrij; maar niet enkel dat. Het is bestendig tegen diversen vormen van corrosie waaronder ook oxidatie. Dit geldt voor bijvoorbeeld aluminium niet.
Daarnaast kent titanium het principe metaalmoeheid nagenoeg niet. Waarmee bij frequent gebruik op wat ruiger terrein framebreuk mits de inwerkende kracht niet te hoog is om directe breuk op basis van een gebrek aan materiaalkracht op te laten treden, eigenlijk niet aan de orde is. Een titanium frame zou daarmee dan in theorie levenslang mee kunnen.
De kracht van titanium is ook vele malen hoger dan staal en aluminium. Bullet-proof zoals je binnen commerciële doeleinden vaak genoeg voorbij ziet komen. Het materiaal kan forse impact weerstaan zonder tot schade te lijden. Het is dan ook met voorkeur dat het door veel MTB rijders als materiaal van keuze wordt gezien, mits de portemonnee het toe laat.
Momenteel vormt titanium dan zo'n beetje het meest onverwoestbare materiaal waarmee je hedendaags een fiets in elkaar kunt zetten. Een materiaal welk bij geen al te gekke dingen mogelijk probleemloos de rest van je leven mee kan, vrij onderhoudsarm is (lakschade e.d. herstellen is niet nodig, enkel optisch fraai), etc. En zou daarmee zomaar eens het laatste frame kunnen zijn wat je ooit hoeft aan te schaffen.
Uiteraard kunnen ook titanium frames stuk, maar gezien de lage kans gaan titanium frames vaak gepaard met een levenslange garantie. Uiteraard is zoiets altijd met twee korrels zout te nemen, de fabrikant kan over 20 jaar net zo goed failliet zijn
. Ik weet niet of Idworx eveneens levenslange garantie geeft.
Een groot probleem is wel dat indien je titanium frame toch stuk gaat, en je bent buiten bereik van je dealer of de fabrikant, dan heb je ook direct een stuk schroot van een paar duizend euro in handen. Staal kun je vrijwel overal wel ergens laten lassen. Aluminium wordt al lastiger, waardoor dan ook vaak de gedachte rond gaat dat aluminium niet te lassen is. Titanium laten lassen daarentegen wordt vrijwel onmogelijk. Niet omdat het feitelijk onmogelijk is, maar gezien er maar een zeer select aantal locaties is waar de expertise, benodigde materialen en geschikte werkplek te vinden is.
Over het extra gewicht welk Idworx binnen dit titanium frame heeft geïntroduceerd val ik persoonlijk niet zozeer. De toename in het gewicht is beperkt. We hebben het over een paar honderd gram meer dan de aluminium variant. Het gewicht van nog geen pak melk.
Bovendien is het niet reëel dat Idworx dit extra gewicht nodig heeft gehad om de stijfheid te introduceren voor het gebruik van bijv. disc brakes. Titanium MTB frames met lager gewicht en een lagere stijfheid gaan ook prima samen met disc brakes. Ik vermoed persoonlijk dat de keuze eerder gebaseerd zal zijn op rijcomfort onder zware belasting.