Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winterband met spikes alleen op voorwiel? - Forum Wereldfietser

Winterband met spikes alleen op voorwiel?

Ik wil vast winterbanden kopen voordat de sneeuw valt en er moelijk aan te komen is.

Ik zit te denken aan winterbanden met spikes. Iemand hier op het forum schreef je dat spikes alleen op je voorwiel volstaan.

Als ik echter blogs lees van Amerikanen die in gebieden wonen waar veel meer sneeuw ligt, wordt daar aangeraden om wel altijd beide banden van spikes te voorzien.

Hoe denken jullie hier over? En wat is eigenlijk de levensduur van dergelijke banden wanneer je deze hooguit een paar keer per jaar gebruikt?
Een voorwielslib is veel moeilijker te corrigeren dan een achterwielslib en leidt dus sneller tot een ernstige valpartij.

Maar als het echt glad is, dan lijkt mij het continu moeten rekening houden met (en corrigeren van) achterwielslibs me ook geen pretje en vormen deze vroeg of laat toch ook een oorzaak van en valpartij.

Ik ben dus - bij echt gladde omstandigheden - toch eerder geneigd om zowel voor als achter te voorzien van spijkerbanden. Bij twijfelgevallen volstaat misschien voor, maar dan is het maar de vraag of men op zo'n moment niet beter is met een goede winterband en geen spijkerbanden nodig heeft.
Zijn die paar keer per jaar dat er een sneeuwdek ligt spijkerbanden waard?

En ik twijfel er niet aan dat ze helpen op de ijslagen die op wegen liggen in gebieden waar het onafgebroken vriest van november tot maart, maar zouden op onze verse of dooiende sneeuwdekjes gewone dikke, zachte banden niet net zo goed zijn?

In deze thread op fiets.nl komen wat ervaringsdeskundigen aan het woord.
Zelf gebruik ik op de stadsfietsen in ons gezin in de winter de Conti Topcontact Winter II banden. Dat zijn winterbanden zonder spikes, maar net als bij auto's met ander rubber en een ander profiel. Het verschil met gewone brede banden met grof profiel is heel groot. Ze zijn als de temperatuur daalt ook soepeler, en dus comfortabeler en sneller dan gewone stads of touring banden. In Nederlandse omstandigheden vind ik dit de ideale keus (de Ardennen zou een ander verhaal zijn). Voor beide typen banden geldt dat winterbanden voor en achter het beste is, maar dat alleen voor al een aardige verbetering geeft. Het maakt natuurlijk wel uit of je in Zeeland woont of in Groningen. En verder maakt het uit wat er past op je fiets. Op mijn chique oude Koga stadsfiets passen slechts smalle banden (32 mm Pasela's in de zomer). Deze Conti banden kwamen in nominaal 37 mm maar waren in de praktijk 31 mm (!!!) breed maar wel vrij hoog. Voor paste dat, maar achter net niet. Dus op deze fiets heb ik alleen voor een winterband. Iets is beter dan niets. De winterbanden op de 26 inch wielen zijn flink breder, en dat geeft merkbaar meer grip. Dus heb je nog een oude ongeveerde mountainbike, dan is dit eenideale toepassing. Elk jaar twee keer banden wisselen gaat ook tegenstaan, zeker bij een schuur vol fietsen.
of je wel of geen spikes wil gebruiken is ook afhankelijk hoeveel risico je wilt nemen.
in de winter rijd ik afwisselend met de Schwalbe Snowstud 50-559 en de Nokian Hakkapeliitta W106 47-622 . Het voordeel is dat je altijd grip hebt, met name op ijs. en dat is voor mij het belangrijkste. met name bruggetjes, en haakse bochten in het buitengebied kunnen nogal eens tricky opgevroren zijn. en een ongeluk zit toch meestal in een klein hoekje. fiets je echter alleen in de stad en/of goed onderhouden fietspaden, dan kun je beter "gewone" winterbanden monteren. spike banden zijn op asfalt namelijk tamelijk luidruchtig en langzamer dan gewone banden. het probleem van banden wisselen heb ik niet, iedere fiets heeft twee of drie velgensets.
Ik woon eerder in een stedelijke omgeving en heb de Kenda Klondike spijkerbanden. Conclusie is dat het erg grappig is om vlak nadat het gesneeuwd heeft ongeloofelijk veel grip te hebben. Maar een paar uur later ben je alweer niet vooruit te branden op de reeds deels geruimde wegen. Later heb ik de topcontact winter II gekocht die Wim ook heeft. Verbazingwekkend veel grip op sneeuw en ijs zonder de nadelen van spijker banden. En ze slijten nog verbazingwekkend traag ook.
Ook ik gebruik naar tevredenheid topcontact winter II
Ok, veel stemmen voor de continental banden dus. Omdat deze geen spikes hadden dacht ik dat dat niet veel zou zijn, dat moet ik herzien dus?

Hoe snel slijt zo'n band eigelijk? Hoeveel km gaat deze mee in jullie ervaring? Ik vind het opmerkelijk dat deze band aanzienlijk duurder is dan banden met spikes!

En hoe is de rolweerstand t.o.v. zeg een Schwale Marathon Plus? Ongetwijfeld veel hoger, maar hoe extreem is het verschil?

Het grote voordeel van die banden is dat ik er op zou kunnen fietsen ook wanneer er geen sneeuw/ijs ligt. Dan zou ik de banden iets harder op kunnen pompen, en bij winterse omstandigheden de druk iets laten zaken.

Die banden met spikes zou ik echt alleen rijden bij winterse omstandigheden, vorig jaar zou dat geen één dag geweest zijn. :roll:

Hebbn die Conti Topcontact Winter II banden ook merkbaar meer grip op modder? Ik rijd vaak door modderachtig gebied, kleigrond, wat ook behoorlijk glad kan zijn.
Slijtage is moeilijk te zeggen want als je banden wisselt gaat alles zo lang mee dat je de tel kwijt raakt (en onze stadsfietsen maken niet heel veel km). Na drie winters is nog niets te zien van slijtage, dus ik verwacht dat veroudering belangrijker wordt dan slijtage aan het loopvlak. Ze zijn in elk geval 's winters sneller dan een band als de Marathon Plus, en ook veel comfortabeler - maar dat is nauwelijks een kunst. Mijn vrouw vindt ze 's winters sneller dan de Big Apples die ze 's zomers op haar fiets heeft. De oorzaak is natuurlijk dat dit rubber soepel blijft bij lage temperaturen. Als je er 's zomers op rijdt is het natuurlijk andersom: dan wordt dit rubber te zacht, slijt het sneller en heb je wat meer rolweerstand.
De banden hebben wel profiel zoals bij winterbanden voor auto's, en vuile wegen gaat prima, maar in dikke vette modder is dat niet genoeg. Het zijn geen mtb banden. Het zijn inderdaad dure banden, maar het is nog wel een niche product, en wordt bij Conti in Duitsland gemaakt en niet in China of Thailand. Ik ben erg blij dat ik ze ontdekt heb nadat mijn zoon in een week op weg naar school drie keer onderuit gegaan was in de sneeuw. Sindsdien niet meer.
Otis schreef: En wat is eigenlijk de levensduur van dergelijke banden wanneer je deze hooguit een paar keer per jaar gebruikt?
De spikes op de loop vlak van mijn ice spiker pro waren na ca 2000km ice, sneeuw, grind en asfalt wel rond/versleten. Verder waren de banden als nieuw en had nog steeds meer grip dan banden zonder spikes, vooral omdat de spikes aan de zijkant/niet loopvlak gedeelde nog niet versleten waren. Ik geloof dat je de spikes los kan wisselen maar lijkt me een hoop werk.

Voor Nederlands zou je het misschien redden met alleen een voorband, als je ergens gaat waar en heuvelachtig is en glad wil je achter ook tractie. Ik vond het bijzonder in Lapland dat ik meer grip had met 10% omhoog fietsen dan (mijn schoenen) als ik de fiets omhoog wilde duwen .

Ik vond ze super licht lopen onlangs de gewicht ook bij laag temperaturen. Ze zwabberen wel een beetje op een bepakte fiets maar dat zullen ze allemaal doen bij laag temperatuur/zwaar bagage vermoed ik.

AfbeeldingTrans lab (13) by shanecycles.com, on Flickr
Dit is inderdaad weer voor spikes.
Wim schreef:Slijtage is moeilijk te zeggen want als je banden wisselt gaat alles zo lang mee dat je de tel kwijt raakt (en onze stadsfietsen maken niet heel veel km). Na drie winters is nog niets te zien van slijtage, dus ik verwacht dat veroudering belangrijker wordt dan slijtage aan het loopvlak. Ze zijn in elk geval 's winters sneller dan een band als de Marathon Plus, en ook veel comfortabeler - maar dat is nauwelijks een kunst. Mijn vrouw vindt ze 's winters sneller dan de Big Apples die ze 's zomers op haar fiets heeft. De oorzaak is natuurlijk dat dit rubber soepel blijft bij lage temperaturen. Als je er 's zomers op rijdt is het natuurlijk andersom: dan wordt dit rubber te zacht, slijt het sneller en heb je wat meer rolweerstand.
De banden hebben wel profiel zoals bij winterbanden voor auto's, en vuile wegen gaat prima, maar in dikke vette modder is dat niet genoeg. Het zijn geen mtb banden. Het zijn inderdaad dure banden, maar het is nog wel een niche product, en wordt bij Conti in Duitsland gemaakt en niet in China of Thailand. Ik ben erg blij dat ik ze ontdekt heb nadat mijn zoon in een week op weg naar school drie keer onderuit gegaan was in de sneeuw. Sindsdien niet meer.
Ok, ik ben overtuigd. :D Ik heb zojuist 2 x 700x42C besteld.
Ben benieuwd. Tot vorig jaar was die er enkel in de maat 37-622 (wel twee maten in 559). De 42 was aangekondigd, maar kwam er uiteindelijk niet. Is die nu wel leverbaar?
CapoJan schreef:Ben benieuwd. Tot vorig jaar was die er enkel in de maat 37-622 (wel twee maten in 559). De 42 was aangekondigd, maar kwam er uiteindelijk niet. Is die nu wel leverbaar?
Ja, ik heb hem kunnen bestellen. En er stond bij dat hij op voorraad was.

Goed, nou heb ik straks dus 2 conti winter topcontact II banden, heeft het dan nog meerwaarde om voor de zekerheid 1 spikeband er bij te kopen, zodat ik snel het voorwiel kan wisselen als er een keer echt veel sneeuw/ijs licht?

Of werken 2 dezelfde banden beter dan?
Je kunt het doen voor extreme omstandigheden, maar waar woon je dan? In de Ardennen? Dat lijkt me in Belgie en Nederland de enige plek waar zoiets wellicht zin kan hebben.
Nee, ik woon gewoon in vlak Nederland.

Maar als er echt een laagje ijs ligt, is de weg onbegaanbaar, ook met die conti banden. En ik lees dat die spike banden dan nog wel een redelijke grip hebben.

In Nederland heb je misschien 1 a 2 dagen per jaar zo, maar daarvoor zou een los voorwiel met spikes wellicht een optie zijn.
Ook op ijs maakten die Conti's indruk op mij. Spikes zal beter zijn, maar voor die ene dag dat je het 's morgens te laat ontdekt? Zelfs bij ons in Groningen vind ik dat overbodig.
Otis schreef:Nee, ik woon gewoon in vlak Nederland.

Maar als er echt een laagje ijs ligt, is de weg onbegaanbaar, ook met die conti banden. En ik lees dat die spike banden dan nog wel een redelijke grip hebben.

In Nederland heb je misschien 1 a 2 dagen per jaar zo, maar daarvoor zou een los voorwiel met spikes wellicht een optie zijn.
Volgens mij maak je je veel te druk :wink:
ik zou het bij de conti's houden
jasmon schreef:
Otis schreef:Nee, ik woon gewoon in vlak Nederland.

Volgens mij maak je je veel te druk :wink:
Haha, ja vermoedelijk wel. Vorige week ben ik gevallen met de fiets, en ik kan nog steeds niet fatsoenlijk vast voedsel eten, dus ben nu extra voorzichtig. Als ik al uitglijd over modder, wat dan wel niet met sneeuw.

Maar ik zal het voorlopig bij de conti's laten dan.
Misschien kan het je geruststellen: zoek eens naar video's met die Conti's. Je zal wel zien hoeveel grip ze bieden. En als het voor één dag op een jaar is, is de fiets dan thuis laten staan misschien een betere optie?