Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wel of niet met 2 voortassen fietsen? - Forum Wereldfietser

wel of niet met 2 voortassen fietsen?

Is het stabieler fietsen met zowel achter- als voortassen? Het streven is/was om met alleen 2 Ortlieb backrollers en een bagagezak van 32 liter te gaan fietsen. En dan nog het stuurtasje.
Geen idee of het gaat passen, dat ga ik volgende week uit proberen. Maar misschien doe ik heel moeilijk en is het verstandiger om de bagage te verdelen over 4 tassen.
Ik ga een week of 10 fietsen richting Santiago dus geen extreme weersomstandigheden.
Iemand suggesties?
gr Anja
Fietstassen wegen zelf ook heel wat. Dus met hoe minder tassen je rijdt, hoe minder gewicht je hebt.

Maar het is ook zo dat de verdeling van het gewicht sterk het weggedrag van je fiets beinvloed. Wim hier op het forum is een sterk voorstander van enkel achteraan laden, eventueel aangevuld met een stuurtas. Dat levert meestal de lichtste combinatie op. Ikzelf vindt dat mijn fiets dan teveel voelt als een springerig veulen met een te zware kont, dus ik laad voor- en achtertassen.

Wat er goed voelt, hangt af van de reactie van je fiets, je persoonlijke voorkeur en je zithouding en gewicht. De beste tip is dus testen. Weet dat voortassen het stuurgedrag erg kunnen beinvloeden, waar achtertassen meestal weinig effect hebben.
dijken63 schreef: Iemand suggesties?
gr Anja
Doen waar je jezelf goed bij voelt.
Ooit wel eens een krantenwijk gehad? Als die groot genoeg was, dan weet je vast wel dat je voorwiel makkelijk omhoog komt. (oftewel te veel kranten achterop)

Als je achter veel bagage hebt (meer dan 20 kg), dan zou ik voortassen nemen. Dat rijdt stabieler, beïnvloedt niet erg sterk het stuurgedrag bij een goede lowrider drager (tenzij je een slap stalen frame hebt:-))

Maar probeer het eerst maar eens zonder voortassen. Maar dan wel heuvel of bergaf met haarspeldbochten. Dan weet je snel genoeg hoe dat voelt.
Voortassen en een voordrager wegen leeg al 2-2,5 kg, en ze zijn ook niet voor niks. Maar zonder voortassen vind ik zelf een kilo of vijftien achterop toch wel de grens (liever echt minder), en dat is natuurlijk niet altijd genoeg. Voortassen en een grote roltas achterop wordt wat mij betreft teveel, en hoeft ook meestal niet. Binnen Europa kom ik eigenlijk steeds goed uit met twee niet eens helemaal volle achtertassen en een licht tentje bovenop (niet nog weer in een aparte tas, dat is nergens voor nodig). Ik heb dan alles bij me: tent, een lekkere slaapzak en comfortabele dikke matras, een brander en pannen om echt te koken, een lange broek en net overhemd voor 's avonds, en warme kleding voor als het wat kouder is. Het kunstje is het om het geld dat je uitspaart door geen drager en voortassen te kopen te gebruiken voor een duurdere, lichtere en compactere slaapzak plus matras.
Zo'n echt lichte combinatie rijdt gewoon heel stabiel, zolang je achter dus geen idioot grote gewichten probeert te vervoeren. Een totaal gewicht van 12-15 kg voor de hele (kampeer) uitrusting is op een tocht zoals je van plan bent goed mogelijk zonder dat je kampeercomfort inlevert, terwijl je wel veelfietscomfort wint.
Wim
Ik sluit me aan bij voorgaande spreker. Het is echt opvallend hoeveel fijner de fiets rijdt met slechts een paar kilo minder. En dan heb ik het nog niet over helling op.
Twee tassen?

Waar laat ik mijn scheerspullen, bril, mijn voorraad daglenzen, videocamera, richtmicrofoon, draadloze reversmicrofoon, GoPro camera, GoPro toebehoren, spiegelreflex met extra zoomlens, kabels, statief, extra accupacks, waterfilter, notebook, extra harddisks, testspullen (als ik iets test heb ik altijd spareparts bij mij), zonnebril, flosdraad, skypesetje, opladers, e-reader/boek, Smartphone, boeken, onderweg gekochte souvenirs, eten, enzovoort :lol: :lol:

En ja, het is inderdaad wat zwaarder, maar ik fiets meestal toch te snel.
(op een gegeven moment had ik een Sachtler statief mee dat alleen al vijf kilo woog. Dat heeft de reis niet merkbaar beïnvloed, behalve dat ik prachtige pans kon maken.)
Maar een extra kanotas van 32 liter achterop is nou ook niet bepaald minimalistisch. Dan veel beter twee voortassen. Rijdt echt veel stabieler en ook aan de hand een stuk beter manoeuvreerbaar.
Een groot deel van de gewichtsverdeling wordt bepaald door je zithouding. Een 'mtb-houding' of een racestuur is ideaal. Extra druk op je voorwiel is dan niet nodig. Integendeel, voortassen beperken in sterke mate je wendbaarheid. Lowriders, die meestal gebruikt worden om voortassen op te hangen, zorgen er ook voor dat je minder goed kunt fietsen in ruw terrein en dat je tassen snel beschadigd raken. Mijn voortassen, die ik gebruikt heb in het verleden, vertonen veel gaatjes.
Samenvattend, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen, de beste set-up is een aanhanger. Als je wat minder meeneemt, twee achtertassen met de tent bovenop. Als je niet kampeert kan het zelfs met alleen twee kleine voortassen achterop.
Nooit voortassen dus, mede vanwege de slechte aerodynamica. Hooguit een stuurtas.
Die kanotas van 32 liter lijkt me ook wel groot...
Ik heb eens een fiets gehad die erg slap was en daardoor gevoelig voor onbeheersbaar gewiebel. Toen heb ik alle mogelijke cominaties getest met wel of geen stuurtas en wel of geen voortassen.
Het kan best zijn dat je fiets met voortassen wel wiebelt en zonder niet, of andersom. Of dat het weglaten van de stuurtas een probleem opheft; handig is dat niet.
Alleen proberen met realistische gewichten geeft je het antwoord.
Inderdaad, zo'n kanotas is wel erg veel. Als je die bovenop je gewone achtertassen legt wordt het achter teveel. Wat zou daar eigenlijk in moeten? Ik leg mijn tentje in zijn eigen lichte zakje achterop, want zo'n vaak vies en nat tentje wil ik echt niet in een tas hebben. Mijn regenjas en regenbroek stop ik onder de riemen aan de bovenkant van de achtertassen. Als het dan plotseling gaat regenen kan ik ze pakken zonder mijn achtertassen te openen, en na afloop maken ze de inhoud van mijn tassen niet nat. Mijn brandstof (meestal spiritus) gaat in een grote fles die in een Bikebuddy houder onder de onderbuis hangt. Ook brandstof heb ik liever niet in een tas. Mijn kleine spulletjes zoals paspoort, geld, telefoon, medicijen etc gaan in mijn stuurtas die mee gaat als ik even een winkel of museum in duik. Zo'n stuurtas heeft overigens een vervelender invloed op het stuurgedrag van de fiets dan het ontbreken van achterassen. Ortlieb en vergelijkbare stuurtassen hangen eigenlijk veel te hoog en te ver naar voren. Klassieke Franse tassen (zoals van Gilles Berthoud) op een klein dragertje zijn dan veel beter. Die hangen flink lager en zitten dichter tegen de balhoofdbuis aan.
Alleen met achtertassen rijden werkt alleen goed als je weinig meeneemt. En zoals Jan al zegt: veel hangt af van je zithouding. Ik fiets vanwege het comfort, de luchtweerstand en de trap efficiency met een racestuur. Als je in Nederlandse stijl met omafietshouding fietst kun je achterop minder laden (en veel moeilijker klimmen)
Wim
Ik fiets al enkele jaren met twee flinke achtertassen en een kanozak van 22 liter op de achterdrager. In de kanozak zitten tent, matrasje en regenjack. Totaalgewicht tussen de twintig en vijfentwintig kg. Geen enkel probleem met stabiliteit of lastig sturen omdat ik in tegenstelling tot veel fietsers mijn zadel zo ver mogelijk naar voren heb staan. Ipv een normale zadelpen heb ik zelfs een triatlonpen gemonteerd om nog een paar cm verder naar voren te kunnen zitten. Daarmee verschuift mijn eigen zwaartepunt natuurlijk ook naar voren, waardoor steigeren onmogelijk is. Lekkere sportieve zit natuurlijk, in combinatie met een ligstuur, dat ik veel gebruik. Bijkomend voordeel is de veel grotere trapefficiëntie tov een setbackpositie.
Andere opties zijn natuurlijk een flinke frametas of een zadeltas ipv je kanozak en/of de voortassen. Beide verschuiven het zwaartepunt naar voren en zorgen voor een wat stabielere fiets.
Het ligt er vooral aan of je weinig en compacte kleding en slaapspullen meeneemt, een compacte tent hebt, een tablet/e-reader ipv boeken meeneemt, welk voorzieningenniveau je onderweg wil (er zijn erbij die een stoeltje meenemen), of je dagelijks supermarkten tegenkomt en hoe ver je wilt gaan in het meenemen van foto/filmapparatuur. Geen voortassen gebruiken dwingt je veel sterker na te denken over wat je meeneemt. Voor mij persoonlijk is het in grote delen van Europa volstrekt onnodig geworden om voortassen mee te nemen, ook al zeul ik een spiegelreflex, tent, slaapspullen en kookgerei mee.
En die foto en video apparatuur kan ook wel lichter. Ik laat het thuis (gewoon met de telefoon gaat ook als je even geen ambities hebt), maar wij hebben ook een micro 4/3 camera waarmee je serieus kunt fotograferen en filmen. En een Gitzo 1541 t carbon statief. Plus een Olympus digiatle recorder voor profi geluid. Als ik de stuurtas verder goeddels leeg hou zouden de camera en de recorder er prima in passen, en het statief achterop naast de tent. Maar zo ambiteus ben ik niet.
Wees gerust: mijn tanden poets ik wel, en scheren doe ik ook.
Wim
Ander nadeel van een waterdichte kanotas is wat mij betreft dat je achterop geen ruimte meer hebt voor natte spullen.
wimmo17 schreef:Ik fiets al enkele jaren met twee flinke achtertassen en een kanozak van 22 liter op de achterdrager.
Die zak is dus groter dan mijn twee voortassen samen. Ja, zo kan ik het ook. :D
Wim schreef:En die foto en video apparatuur kan ook wel lichter.
Ja je kunt ook alleen een smartphone meenemen. Ieder zijn keuze voor wat voldoende en serieus genoeg is Wim.
Persoonlijk verkies ik voor en achter tassen. Achter gevuld met slaapzak, slaapmat, kleding, regenkleding, handdoekjes en zeep + wasmiddel. Tent bovenop. Voor kookspullen, eten en multi-tool + reserveonderdelen. Met name het volume element wat je hebt met de extra tassen vind ik wel prettig. Ik kan 's ochtends bij de bakker een pak verse broodjes halen en hoef mij geen zorgen te maken dat deze opgepropt in een tas hoeven te verdwijnen :lol:.
Wim schreef: 8<
Zo'n stuurtas heeft overigens een vervelender invloed op het stuurgedrag van de fiets dan het ontbreken van achterassen.
8<
Wim
Fietsen zonder achteras lijkt me toch een heel groot probleem... :D
Hallo,
heb altijd met achtertassen gefietst, met daarbovenop nog wat prullen. Heb nu mijn laatste 2 fietsreizen een Radical Design Cyclone kar gebruikt, zalig. Ik fiets ook met een MTB omdat ik meestal onderweg ook off-road tochten maak, niet met de kar natuurlijk. In feite een grote rugzak op wielen. Mijn bagage + kar wogen samen 19 kg. Ik had extra warme kleren bij en ook elektronica + fotomateriaal. Pluspunt van de kar,: als je bergop gaat kan je alla danseuse klimmen omdat je fiets geen hinder ondervindt van zakken, geen gezwiep of torsing.

Dit is mijn ondervinding, en er zijn ook nadelen aan natuurlijk zoals met alles.

Philmar
Mijn ervaringen:
Op mijn reis naar Denemarken (zie mijn www) had ik 2 achtertassen, 2 voortassen, een stuurtas en een kano-zak met tent, mat en slaapzak. Totaal 22 kg bagage incl tassen. Ik moest wel even wennen aan de voortassen met sturen en bochtenwerk. Waar ik eigenlijk het meeste last van had was de stuurtas. Hoewel absoluut niet zwaar beladen vond ik het een onding. Onhandig, lomp en zeker invloed op het sturen. Bagage was goed verdeeld over alle tassen en na enige gewenning prima mee te fietsen. Ik had in alle tassen wat ruimte/speling over voor boodschappen.

Een kortere trip in de Vogezen had ik alleen 2 achtertassen en kanozak met tent, slaapzak en mat. Klein tasje op het frame voor geld en gsm. Fietste voor mij een stuk prettiger, ook met 64 km p/u van de berg af geen enkel probleem. Zwaartepunt ligt dan wel achterop. Nu zaten de tassen wel goed vol en boodschappen gingen er niet meer bij. Ik had een piepklein rugzakje mee, waar ik tegen het einde van de dag mijn boodschappen in deed en dan nog een klein stukje op de rug mee nam tot de camping. Ook niet echt ideaal, maar wel goed te doen.

Op basis van deze 2 ervaringen probeer ik zonder voortassen te fietsen, maar als het nodig is hang ik ze er wel aan. Maar ik gebruik geen stuurtas meer.
Maar dat is ook maar mijn ervaring. :D