Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar goed en goedkoop achterlicht - Forum Wereldfietser

op zoek naar goed en goedkoop achterlicht

Ik ben voor zowel mijn stadsfiets als mijn vakantiefiets op zoek naar een nieuw, vast led achterlicht. De lichten die er nu op zitten vreten batterijen en die van mijn vakantiefiets geeft ook maar weinig licht.

Er blijkt een enorm aanbod te zijn. Omdat ik maar zelden lange stukken buiten de stad in het donker fiets zoek ik iets in de lagere prijsklasse. Bij de heel goedkope exemplaren vraag ik me af of het toch geen batterijen vreet en/of heel snel stuk gaat.

Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald merk of type in de lagere prijsklasse? (ca. 10 euro of minder?)
Ik heb iets wat hierop lijkt, ook via Bike4Travel. Met goede batterijen gaat het gewoon lang mee: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=624

Deze is duurder, misschien ook beter: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2989
Ik heb al een paar jaar (dus best goed voor af en toe in het donker) een ding van de Hema dat om de zadelpen zit. Ik heb een tijd moeten zoeken voordat ik een type had dat om mijn (dikkere dan standaard) pen kan. Voordeel van een zadelpenlamp is dat hij op een droge plek zit, minder snel kapotrammelt en minder snel kapotgeschopt wordt. Nadeel is dat je bagage en jas er voor kunnen hangen in bepaalde gevallen. Ik meen dat de Hema inmiddels weer andere types heeft.
Ik gebruik ze van de Action. Kan weinig zeggen over het verbruik. (Nog niet hoeven vervangen)
Bij de genoemde achterlichten als bijv. van Travelmaster, is hier de aan/uit knop altijd het zwakste punt. (Gebruik op stadsfiets, dagelijks). Bij zout strooien blijkt de plaatsing van deze schakelaar aan de onderkant de levensduur al helemaal te verkorten..
Je moet daar ook geen zout strooien:).

Maar ik gebruik een spatbord. Ben het wel met je eens dat zo'n schakelaar niet echt degelijk is uitgevoerd, bij mijn type. Nog geen problemen echter.
Ik geef de voorkeur aan dynamoverlichting, juist vanwege de grotere betrouwbaarheid. Ik heb een fiets met een batterij achterlicht: een Philips Saferide Lumiring. Die was niet goedkoop, maar het is wel de eerste die tot nu toe al twee jaar heel gebleven is, inclusief de schakelaar. Voor mijn dochter heb ik laatst een B&M Toplight Line batterij achterlicht gekocht. Tot nu toe gaat dat ook goed, en de schakelaar maakt een goede indruk. Over een jaar kan ik meer zeggen.
Tsja, de mijne blijft ook al twee jaar heel. Voor 8,95 hoor je mij niet klagen.
Wim schreef:Ik geef de voorkeur aan dynamoverlichting, juist vanwege de grotere betrouwbaarheid. Ik heb een fiets met een batterij achterlicht: een Philips Saferide Lumiring. Over een jaar kan ik meer zeggen.
Hopelijk bedoel je een naafdynamo, die andere dingen maken zo een pokkeherrie en bij sneeuw en vele regen is het rendement laag tot nul.
Stekeltje schreef:
Wim schreef:Ik geef de voorkeur aan dynamoverlichting, juist vanwege de grotere betrouwbaarheid. Ik heb een fiets met een batterij achterlicht: een Philips Saferide Lumiring. Over een jaar kan ik meer zeggen.
Hopelijk bedoel je een naafdynamo, die andere dingen maken zo een pokkeherrie en bij sneeuw en vele regen is het rendement laag tot nul.
Banddynamo's zijn op nieuwe fietsen - gelukkig - een heel grote zeldzaamheid. Als er mensen op dit forum het over een dynamo hebben (zonder enige verduidelijking) dan kan je er zeker van zijn dat het over een naafdynamo gaat. Ik verwacht dat binnen een paar jaar iedereen er wel vanuit zal gaan dat men het over een naafdynamo heeft als men gewoon 'dynamo' zegt.

Renaat
En dan hebben we (ik) ook nog bracket dynamos, hoewel je zou kunnen zeggen dat dit banddynamos zijn, maar ter onderscheiding van dynamos die op de zijkant van de band lopen.
Ik heb op mijn oude stadsfiets (een klassieke Koga uit 1988 in bijna nieuwstaat) nog gewoon een dynamo aan de zijkant van de band, en de goede typen daarvan doen het in de praktijk prima. Een Axa HR is best redelijk, een B&M dymotec 6 is beter, en de niet meer leverbare Lightspin is nog weer heel wat beter. Natuurlijk hebben ze iets meer weerstand (de Lightspin nauwelijks), maar ze zijn bij een bestaande fiets goedkoop omdat je geen nieuw wiel nodig hebt. Ik heb bij deze moderne banddynamo's geen problemen in de regen, maar wel bij een dik pak sneeuw.
M&A schreef: Heeft er iemand goede ervaringen met een bepaald merk of type in de lagere prijsklasse? (ca. 10 euro of minder?)

Ik vraag me werkelijk waar af waarom mensen bezuinigen op hun eigen veiligheid. Of het nu in de stad of daarbuiten is, zorg dat je over goede verlichting beschikt. Daarover is er hier en met niet al te veel gezoek genoeg van te vinden. Dus geef iets meer uit, en wees zeker dat je gezien wordt.
Dat iets goedkoop is, betekent gelukkig niet altijd dat het slecht is.
_Peter_ schreef:Ik vraag me werkelijk waar af waarom mensen bezuinigen op hun eigen veiligheid.
Bezuinigen doe je altijd; anders heb je voor je het weet voor ruim 400 euro aan verlichtingsmateriaal aan je fiets hangen. Kijk maar eens naar de prijzen van de duurdere spulletjes op een site als Rose.nl. Koplampje van 120, dynamootje van 200, achterlampje van 100....
Dilemma is ook dat je de verlichting het hardste nodig hebt op de fietsdie het eerste gestolen zal worden: je stadsfiets.
De goedkope achterlichten van B&M zoals de Toplight Flat S zijn best goed, al zijn ze eerder 15 euro dan 10. Met minder zou ik het niet willen doen.
_Peter_ schreef:
Ik vraag me werkelijk waar af waarom mensen bezuinigen op hun eigen veiligheid. Of het nu in de stad of daarbuiten is, zorg dat je over goede verlichting beschikt.
Peter, vanwaar deze reactie?
Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar iets wat goed is en goedkoop. Goed staat vooraan en als ik niet geïnteresseerd was in goede verlichting zou ik niet de moeite nemen de huidige lichten te vervangen of om naar ervaringen te vragen.
Wat goed is voor lange ritten buiten hoeft verder nog niet de beste keuze te zijn voor gebruik in de stad (kinderkopjes, vaak aan en uit).

Mocht je slechte ervaringen hebben met goedkope verlichting dan hoor ik die graag en dan laat ik me wellicht overtuigen om wat meer uit te geven maar niet zo snel met je oordeel a.u.b.
Goed en goedkoop gaan jammer genoeg vaker niet dan wel hand in hand. (niet dat duur altijd goed is)
Voor een evenwichtige uitleg over goede fietsverlichting zowel bedraad als op een oplaadbare batterij verwijs ik je zoals wel vaker naar http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html

Voor wat betreft de reactie, op je veiligheid hoor je zo min mogelijk te bezuinigen.
Indien het vanuit China mag komen (en iets meer kosten), dan kan diteen mooie optie zijn.

Via usb oplaadbaar, dus nadien weinig kosten en beter voor het milieu.
CapoJan schreef:Indien het vanuit China mag komen (en iets meer kosten), dan kan diteen mooie optie zijn.

Via usb oplaadbaar, dus nadien weinig kosten en beter voor het milieu.
Toch niet milieuvriendelijker (minder milieuonvriendelijk) dan een lamp met gewone oplaadbare accu's/batterijen?

Sowieso vind ik het gebruik van wegwerpbatterijen voor veelgebruikte apparaten nogal absurd.

Renaat