Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen m.b.t. de aanschaf van een goede vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Vragen m.b.t. de aanschaf van een goede vakantiefiets

Beste allemaal,

Afgelopen zomer ben ik voor het eerst op een heuse fietsvakantie gegaan (2 weken getoerd door Zuid-Engeland) en ik vond het geweldig! Nu dat ik het "fietsvakantie virus" te pakken heb, maar mijn huidige fiets eigenlijk "te slap" is (een koga hybride met alu damesframe, erg instabiel met al het kampeerspul bergje af), wil ik graag investeren in een goede vakantiefiets, die ook voor lange tochten in het weekend (zonder de hele bepakking) goed rijdt, en op termijn voor lange tochten zoals de coast to coast/rondje noordzee, gebruikt kan worden. (Dus voornamelijk voor op asfalt wegen)

Inmiddels ben ik een heel stuk wijzer geworden door alle info van jullie forum (waarvoor veel dank!), maar ik heb nog wel een aantal vragen over dingen die me een beetje onduidelijk blijven:
1. Welke handelaar heeft de beste expertise/service m.b.t. vakantiefietsen? (ik reis liever lang naar een goede handelaar met veel expertise dan naar de locale gazelle-dealer)
2. Vanaf welk gebruik zouden jullie een Rohloff-naaf adviseren (of is dit sowieso een betere optie als het binnen budget past)?
3. Welke fietsen zijn absolute aanraders om uit te proberen voor een budget tussen de 1500 en 2500 euro?

Alvast bedankt!

PS: tips voor mooie fietsroutes in west-Europa zijn zeker welkom!
Ik weet niet of je mijn artikel hierover al gelezen hebt: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Je schrijft niet hoeveel bagage je bij je had, maar de fiets die je hebt zou best redelijk stabiel moeten zijn als je niet teveel meeneemt (en kan met een maatje bredere banden misschien nog wat rustiger worden, en wat bruikbaarder op onverharde weggetjes - toch best belangrijk). Het is een slag in de lucht, maar misschien is het beter eerst het bagagegewicht te reduceren.
Zelf heb ik een m-gineering maatfiets met Rohloff. Dat is veel meer dan jouw budget, maar Marten Gerritsen/m-gineering maakt ook goedkopere derailleurfietsen, en kan ook de prima Engelse Thorn frames leveren die hij dan op jouw wensen voor je afbouwt. Een Thorn Raven met Rohloff zou binnen je budget moeten vallen. Mijn opvatting is dat het frame en de zit erop de kern vormen van lekker fietsen. Ik heb liever een stalen m-gineering maatframe met derailleur dan een goedkoop alu frame met Rohloff, omdat het weliswaar wat lastiger schakelt maar veel lekkerder rijdt. Maar dat is een afweging die iedereen zelf moet maken.
Wim
Welkom Hier , ik hoopd dat je een leuke fiets vind en nog veel trips erop kan maken.

Er is ok geen eenduidig antwoord. Daarom maken een aantal merken. fietsen op maat en nog meer merken uitgebriede keuze opties. En fiets waarschijnlijk ieder lid hier op een andere fiets. Ook al is de meerderheid het er misschien wel over eens dat bijvoorbeeld een rohloffnaaf een erg fijne manier is on te schakelen, zijn er grote minderheden die schakeleen met iets anders (derailleur en dan kan je gweer kiezen shimano (welke), sram, campagnollo ect) of welke naafvesrennelin shimaon sram) of een pinion (interne schakelkast bij je trapas.)
1. Welke handelaar heeft de beste expertise/service m.b.t. vakantiefietsen? (ik reis liever lang naar een goede handelaar met veel expertise dan naar de locale gazelle-dealer)
2. Vanaf welk gebruik zouden jullie een Rohloff-naaf adviseren (of is dit sowieso een betere optie als het binnen budget past)?
3. Welke fietsen zijn absolute aanraders om uit te proberen voor een budget tussen de 1500 en 2500 euro?
1 alle adverteerders snappen t wat vakantiefietsen is en of je leiver een santos vsf sulry snel of iets anders, hangt van een paar dingen af:
past de fiets , (das t allerbelangrijkst. )
waar wil je fiesten met hoeveel spullen en hoe snel.



2
rohloff is fijn als je vele fiets in rotte omstandigheden (nat ect. geen zin hebt in smeren)
ik zou t neit aanraden als het net in de budget past ,
lieve een geode pasvorm dan een rohloff
liever een geod zadel van ee roohloff,
liever geode remmen als een rohloff.

ik fiets een 20 jaar veel , en vakanties de rohloff is er pas sinds deze zomer. het is fijn en het geeft me rust omdat ik weet dat ik voorlopig ene fijn schkenede fiets heb. maar om nauw te zeggen dit had ik 10 jaar geleden moeten doen stomstom stom nee.

1500. tot 2000.
is een mooi budget .

Ik hou van racebochten. en denk aan salsa fargo, surly crosscheck, thorn, dawes.


de fietvakantie wiki
Ik sluit me aan bij Wim en Lennart.

Liever een goede fiets op maat gemaakt dan een mindere keuze met Rohloff. Verschil derailleur Rohloff is dat je wat meer vooruit moet denken omdat je niet stilstaand kunt schakelen. En inderdaad af en toe wat smeren.

Zelf heb ik voor een M-Gineering gekozen (met een iets groter budget dan het jouwe 3000,-- euro) omdat ik per se een op maatgebouwde randonneur wilde (looks van de Salsa Fargo). Over dat frame heb ik trouwens ook nog even gedacht. Ik heb er zelf voor gekozen om een derailleur te verkiezen over Rohloff omdat die laatste mijn budget te ver zou oprekken. Wil niet zeggen dat ik niet af en toe nadenk over een handgebouwde mountainbike met Rohloff naaf in de verdere toekomst (want mijn Giant bevalt me erg goed).

De eerder genoemde merken zoals Surly, Salsa, Avanghon, Snel, M-gineering maken allemaal erg goede frames - hoewel M-Gineering er voor mij uitspringt maar dat is een persoonlijke keuze/ smaak. Het is net wat je zoekt in een frame en hoe je het eruit wil hebben zien. Zo heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen om zowel met schijfremmen als met V-brakes te kunnen rijden.

Tip van mijn kant - ga voor je zelf na welke frame-looks je mooi vind en waaraan het frame voor jou moet voldoen (lichte of zware bepakking - 26 of 28" wielen, welke breedte banden) . Ga daarmee dan kijken naar de verschillende frames/ merken en tenslotte praten met de winkel die ze verkoopt of de frame bouwer. Bedenk ondertussen ook naar welke onderdelen je voorkeur uitgaan zoals bijvoorbeeld een 4 kanten trapas ipv Hollowtech, wat voor stuur wil je, welke remmen, triple crankstel? welke maat bladen etc, etc..
carlijnbr

> huidige fiets eigenlijk "te slap"
Misschien is hier wel iets aan te doen. Heb je misschien een foto van de bepakte fiets? Bagagegewicht reduceren zou kunnen helpen, maar is op zich geen garantie, dus je zou het eerst moeten testen. Als je nu met voortassen fietst, fiets dan eens zonder voortassen, als test. Achterop moet dan misschien wel iets meer gewicht zitten als anders.

> Inmiddels ben ik een heel stuk wijzer geworden door alle info van jullie forum
Ook de wiki gelezen? http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen
(Wim geeft zoals altijd alleen de link naar het stukje dat hij zelf geschreven heeft)

> 1. Welke handelaar heeft de beste expertise/service m.b.t. vakantiefietsen?
Het is toch wel interessant waar je woont. Marten Gerritsen is erg goed, maar voor velen toch wel ver weg in Kiel-Windeweer in Groningen en hij heeft een akelig lange levertijd. (een half jaar vanaf de opdracht)
Bike4travel in Rotterdam is ook een hele goede, net als De Vakantiefietser in Amsterdam. Er zijn er nog wel meer, maar de locale Gazelledealer is ook niet mijn keuze.

> Vanaf welk gebruik zouden jullie een Rohloff-naaf adviseren
> (of is dit sowieso een betere optie als het binnen budget past)?
> Welke fietsen zijn absolute aanraders om uit te proberen voor
> een budget tussen de 1500 en 2500 euro?
Dat is een ruime marge. Rohloff begint bij 2000 euro, maar met 2500 heb je ook keuze zonder erg te beknibbelen op de rest. Redenen voor Rohloff:
* Gemakkelijker schakelen op hellingen e.d. Als je daar vaak moeite mee hebt is de Rohloff een groot voordeel.
* Minder onderhoud onderweg.
Nadelen:
* Als je de Rohlofnaaf zelf onderhoudt moet je dat wel leren. Je moet het deels ook onderweg kunnen.
* Je fiets wordt kostbaarder en je hebt dus een groter kapitaal bij je.

Aanraders:
Avaghon, Santos, Snel, VSF Fahrradmanufaktur, Koga (zou toch kunnen...), Poppink (mocht je in de omgeving Zutphen wonen).
Santos en Koga worden waarschijnlijk wat aan de dure kant.
Afhankelijk van wat je met je oude fiets gaat doen kun je ook wat onderdelen meenemen naar je nieuwe fiets. Bij merken waarbij je de vrijheid hebt om de fiets zelf samen te stellen kan dit best wel schelen. Voor de hand ligt het zadel. Ben je nu erg tevreden met je zadel, neem dat dan beslist mee. Verder is te denken aan standaard, bar-ends, bagagedrager als je nu een tubusdrager hebt, de pedalen. Je kunt bv een nieuwe fiets kopen met heel basic pedalen en die omruilen met de mooie die je nu op de fiets hebt, mocht je die nu hebben. etc. etc.

Een maatframe heeft alleen zin als je met een standaardframe niet op een zit kunt komen die je wilt. Dat is alleen zo als je een van de standaard afwijkende lichaamsbouw en/of zitwensen hebt. Bedenk ook dat mocht je de fiets ooit willen verkopen, het maatframe voor de koper geen maatframe meer is maar een doodnormaal frame. De meerkosten krijg je dan ook niet meer terug.

Ook heeft een maatframe als nadeel dat wanneer het ooit kapot is, het erg lang kan duren voordat je dat door de leverancier zelf gerepareerd kunt hebben. Bij een confectiefiets kun je veel sneller aan een nieuw frame komen.
Heel erg bedankt voor jullie advies en tips!

Ik heb de wiki's en artikelen inderdaad al een aantal keer gelezen (waren vooral heel handig voordat ik op mijn eerste fietsvakantie ging!). In verband met de kampeer uitrusting ben ik toen gegaan met zo'n 15 a 20 kilo bagage, wel allemaal op de achterdrager.

Snelheid is voor mij niet het belangrijkst, met name comfort vind ik belangrijk, daarom denk ik, ook aan de hand van de ervaringen op het forum, dat een stalen frame wellicht fijner is en daar ben ik dan ook in eerste instantie naar aan het kijken. Verder neig ik ook naar een heren frame, i.v.m. de sterkte en aangezien ik met redelijk zware bepakking rijdt. Mij spreken de frames van Avaghon en ook VSF en Surly aan qua stijl, waarschijnlijk met een 28" wiel omdat ik veelal op asfalt rij, al betwijfel ik hoe geschikt Surly is voor mij, aangezien ik relatief klein ben (1.64m) een geen al te lang bovenlijf heb...

Ik was inderdaad op internet al bike4travel en de vakantiefietser tegenkomen, als ook M-gineering, al vond ik die website een beetje onduidelijk. Momenteel woon ik in zowel Venlo als in Leuven (Belgie), maar uiteindelijk reis ik liever naar Amsterdam of Rotterdam als ik daar verschillende opties kan uitproberen en veel expertise hebben in vakantiefietsen. Zijn er eventueel nog goede zaken in de buurt van mijn beide woonplaatsen die een bezoekje waard zijn?
Cadans in Leuven, zowel VSF als Santos als...

Fietsen Koen in Kessel-lo, binnenkort fietsen King, onder andere ook Idworx en Gaastra

En zo zijn er nog wel wat op t noemen waar je langs af schiet.
Iets minder gekend voor vakantiefietsen, maar de mensen van Fietslab Leuven leveren ook goede service. Ze hebben Santos en Toute Terrain, maar ik kan me voorstellen dat ze ook Surly kunnen samenstellen voor je. (Ze waren enkele jaren geleden één van de weinige die een Yuba mundo konden leveren, en het leek dat je alles kon bestellen waar ze min of meer eenvoudig konden aangeraken).
surly voor minder grote mensen:
http://surlybikes.com/blog/post/guest_b ... leprechaun

Net als de crosscheck waar ik op rij geen fiesten voor veel zooi op de dragers. wel voor heerlijk fietsen verhard onverhard snel langzaam . kan allemaal

Salsa heeft meer sloping frame misschien past dat beter. Hoe goed dit amerikaans/taiwanees ijzer in belgie te verkrijgen is en proef te rijden geen idee.
Surly en salsa komen vaak bij dezelfde verdeler uit.

Als ik IN velo zou wonen ging ik kijken naar de oosterburen. Daar is t prijsnivo vaak onder dat van Nl/be.
Bij die lengte zou ik zeker gaan voor 26 inch wielen. Bij 28 inch wielen draait het uit op een heel rare geometrie. 26 inch heeft nog veel andre voordelen, want je kunt er zonder dat het erg zwaar en lomp wordt lekker brede banden op monteren, en dat geeft mer grip, en is sneller en comfortabeler op slechte weggetjes. Denk ook aan kortere cranks (160 mm?).