Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenmaat, 37-622 of 42-622? - Forum Wereldfietser

Bandenmaat, 37-622 of 42-622?

Dit topic is een vervolg op mijn eerder geplaatste vraag ''Dilemma aanschaf fiets en verzet''. Op die vraag heb ik een reeks waardevolle reacties ontvangen.
Mijn keuze valt op een Snel Safari met (merendeels) een LX-groep, Magura's, een ATB-stuur met Ergonhandvattenen een triple 44-34-24 en een 11-34 cassette.
Ik heb daar een stuk op gefietst en het fietst eigenlijk wel prettig.

Nu is nog de vraag welke bandenmaat.
Sinds 2008 fiets ik op mijn Stevens randonneur met Continental Topcontact 37-622. Ik fiets altijd met een bandenspanning van 5 bar. Die band bevalt me prima. Maar ja, een bandenmaat 42-622 is natuurlijk ook mogelijk.
Kan iemand me zeggen, ik heb al volop gezocht in het Forum en op het WWW, of
1. 42-622 veel comfortabeler is dan de 37-622;
2. de rolweerstand van een 42-622 veel groter is dan die van 37-622? Ik hou namelijk ook wel van een beetje snelheid.

Bedankt voor je reactie.

Jan
In algemene zin is een bredere band comfortabeler dan een smallere omdat de bredere band met een lagere spanning bereden kan worden.
Veel hangt ook af van de opbouw van een band, met name de soeplesse van wang en loopvlak.
Mijn ervaring is dat een 37mm band aanmerkelijk minder comfort biedt op een fiets met reisbagage, vergeleken met een maatje breder. Ook is de bredere band stabieler onder last. De keerzijde daarvan is een iets zwaarder stuurgevoel.
Rolweerstand op zich lijkt me meer met de opbouw van de band te maken te hebben dan met de pure breedte.
Het is eerder zo dat een brede band in ieder geval niet direct een hogere Rolweerstand heeft dan de smallere, wat niet meteen betekent dat de Rolweerstand lager is.
Ik ben van 32-622 naar 40-622 gegaan, en dat is zeer goed bevallen. Meer comfort én meer snelheid.

Ik betwijfel of bredere banden meer rolweerstand hebben, wel hebben ze meer luchtweerstand. Dat laatste is echter pas bij echt hoge snelheden relevant volgens mij.
De Snel Safari heeft een lekker rijdend frame dat niet zo 'hard' is, waardoor je best met smallere banden kunt rijden.

Bij aluminium frames vind ik bredere banden fijn omdat je met de lagere druk in je banden de superstijfheid en hardheid van het frame kan compenseren. (ook al is een superstijf frame ook wel fijn)
Ik heb wel vaker op dezelfde fietsen met dezelfde merken en type banden afwisselend gereden met 37, 42 en 47 breed. Het effect van 47 is wel te merken, maar de 37 en 42 kon ik echt niet uit elkaar houden zonder er naar te kijken.
Bredere banden hebben een lagere rolweerstand, niet een hogere. Groot misverstand, dus nogmaals: bredere banden hebben een lagere rolweerstand. Dit natuurlijk voor een vergelijking van gelijke banden mbt karkas, rubber etc.

Dus een bredere band is comfortabeler en sneller. Behalve als je heel hard gaat (zeg sneller dan 25 km/u) want dan speelt de luchtweerstand een doorslaggevende rol. Daarom rijden wielrenners op dunne bandjes (vroeger 18mm, nu al weer 25mm en stijgend).

Dus is een brede band beter? Afhankelijk van je snelheid en behoefte aan comfort. Voor de genoemde soort fiets zou ik zeggen ja, zelfs richting 50-60mm afhankelijk van de mate van off-road gebruik.

Denk nog aan de breedte van de velg en de maximale bandinbouwmaat van de vorken. Ik weet niet hoe breed de Snel aankan.

Ik kan het verschil tussen een 37 en 42mm band goed voelen. 42 heeft mijn voorkeur.
Bredere banden hebben duidelijk mijn voorkeur: ze zijn comfortabeler, ze geven meer grip, en op slechte wegen zijn ze ook nog sneller. Om uit de buurt van de auto's te blijven rij je tegenwoordig meer en meer op onverharde of slechte geasfalteerde wegen, en dan zijn brede banden een groot voordeel. Zelf rij ik op 42 echte mm brede 26 inch banden. Dat van die echte mm is wel belangrijk, want de doorsnee 42 mm is in werkelijkheid iets van 37 mm. De enige banden die echt aan de maat zijn zijn die van Panaracer: een Panaracer Pasela van 37 mm is ook echt 37 mm, plus of min een heel klein beetje afhankelijk van de breedte van de velg. Die Pasela's hebben dan ook nog het voordeel dat ze heel soepele wangen hebben, en dus extra comfortabel en snel zijn (maar iets minder degelijk, al valt dat in mijn ervaring mee). Nog soepeler (en veel duurder) zijn de banden van Compass. Zulke soepele banden strijken vooral de kleine rimpelingen glad. Voor grotere oneffenheden moet je het vooral zoeken in bredere banden. In mijn ogen rijden de meeste mensen op nodeloos degelijke en stugge banden. Als je niet naar de andere kant van de wereld gaat is dat nergens voor nodig.
Op een Safari passen maximaal 42 mm banden.
Echte mm? Zelf vind ik 37 echte mm (dus nominaal 42 mm van de meeste banden) ook wel weer mooi voor een 28 inch fiets. Nog breder en het gaat allemaal wel erg lomp sturen. Dan kun je wat mij betreft beter gaan voor een 26 inch fiets.