Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slaapzak met bamboe vulling? - Forum Wereldfietser

Slaapzak met bamboe vulling?

Ik wil een nieuwe, meer compacte slaapzak. Dons slaapt heerlijk maar het dierenleed erachter maakt dat ik liever ander vulmateriaal kies.

In de Hema folder zag ik 'donsjasjes' met bamboe vulling. Volgens de Hema vergelijkbaar qua warmte en isolerend vermogen als dons en net zo klein 'oppropbaar'. Prima materiaal voor slaapzakken dus lijkt me... Even zoeken op internet levert echter geen resultaten op.

Wie weet of er slaapzakken zijn met dit materiaal en wat de kwaliteit daarvan is?
hoi Suzanne, weet je dat ik precies het zelfde dacht toen ik de folder in handen had!
Ook ik heb het dilemma mbt de dons slaapzak, stel de aanschaf zo lang mogelijk uit.
Nu zijn er vast mensen die weten of bamboe wel/niet milieu bewust geteeld wordt. Heel benieuwd of het uberhaupt bestaat, een bamboe slaapzak en hoe zwaar dat zijn zijn.
Ik ga alvast wat zoeken op het net.
gr Anja
Het is niet alleen een kwestie van telen, Na de oogst moet er nog heel veel worden uitgehaald met het spul om er draadjes van te maken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bamboo#Textiles
en
http://en.wikipedia.org/wiki/Bamboo_textiles
Voordat ik mij door al deze informatie heen worstel..... is Bamboe nu wel of niet verantwoord?
dijken63 schreef:Voordat ik mij door al deze informatie heen worstel..... is Bamboe nu wel of niet verantwoord?
Voor zover ik begrepen heb (maar in bamboe heb ik me nog niet heel erg verdiept) scoort bamboe misschien ecologisch wat beter dan veel andere materialen, maar door alle noodzakelijke bewerkingen lang niet zo goed als men doet uitschijnen.

Ik geloof ook niet zomaar dat bamboe evengoed isoleert als goede dons. Het zou wel heel vreemd zijn als dan niet al veel meer slaapzakfabrikanten bamboe zouden gebruik (i.p.v. dons of kunststof). Er zal wel veel minder dierenleed bij komen te kijken want die is bij dons bijna onvermijdelijk.

Ook kunststoffen zijn zeker niet probleemloos gezien de microplastics die uiteindelijk de oceanen sterk vervuilen. Maar deze microplastics zouden vooral vrijkomen bij het wassen van textiel en slaapzakken worden nu eenmaal niet zo heel vaak gewassen.
Hoe het met de biologisch afbreekbaarheid zit van bamboe na verwerking weet ik niet. Maar ik had ergens opgevangen dat die na die bewerkingen niet zo veel beter is dan veel andere kunststoffen.
Tja..... waarschijnlijk is dit dus ook niet echt het alternatief. Wel voor dierenleed maar hoe goed het voor het milieu is??? Bamboe groeit als kool, maar wat daar voor nodig is? Veel water?
Ik ben ook eens gaan googelen, kwam alleen maar baby slaapzakken tegen.
Misschien is het voor de ondernemers onder ons een idee om te kijken of er volwaardige slaapzakken van bamboe gemaakt kunnen worden?
Ik begreep uit de verhalen dat de grondstof wel bamboe is, maar dat het ter discussie staat of je het eindprodukt wel bamboe mag noemen, omdat het spul door een paar hevige chemische bewerkingen gaat voordat het gebruikt kan worden als vezel.

Het gaat in ieder geval niet om delen van een bamboeplant die eenpaar keer door een maalmachine gehaald ineens als vulling voor een slaapzak gebruikt kunnen worden.
Eén van de eerste "google verklapt"- links die ik tegenkom over bamboe textiel (héél snel even gelezen, én reclame voor het product wellicht maar toch):

http://www.greendaddy.be/over-bamboe

"Niets is al 100% perfect, ook bamboe niet. De focus ligt daarbij op de laatste schakel in de keten, het chemische viscoseproces waarmee de garen wordt gemaakt. Deze kan en moet verbeteren. Verduurzaming van dit proces is bijvoorbeeld de toepassing van “gesloten” systemen, waardoor afvalstoffen niet terecht komen in het milieu. Ook mechanische verwerking van bamboe en de toepassing van natuurlijke enzymen (i.p.v. chemicaliën) zijn belangrijke stappen. "