Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar een ouderwetse naafteller - Forum Wereldfietser

op zoek naar een ouderwetse naafteller

Hallo fietsers,
Waar de meeste fietsers wellicht met een fietsteller of fietscomputer fietsen en zo de afstanden bijhouden, doe ik het al jaren zonder teller. Bij het maandelijkse Rondje Groningen vraag ik aan het einde van de tocht aan iemand met teller hoever we gefietst hebben en tel daar twee keer de afstand van huis naar Peerd van Ome Loeks bij op en dan heb ik mijn eigen fietsafstand. Ook met knooppuntenroutes is het berekenen van de afstand goed te doen. Ik heb twee keer een fietsteller gehad, die binnen de kortste keren weer stuk was.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zou zo graag een ouderwets tellertje aan de voorvork willen hebben waarop je na afloop van de dag de hele kilometers kunt aflezen. Even rondzoeken op Internet: dit heet een naafteller. Mijn moeder had er vroeger eentje op haar fiets. Wie heeft er een (te koop) voor mij?

Groet, Petra.
vraag eens op oudefiets.nl


even naar beneden scrollen :D
Grappig. Ik kende het niet dus weer wat geleerd.
Die dingen gingen bij bij destijds steed binnen 1000 km kapot. Waarschijnlijk had ik niet de beste, maar keuze in de winkel was er niet. Me later gerealiseerd: je moet ze zo dicht mogelijk bij de naaf monteren zodat het pinnetje nog enigszins zachtjes tegen het tandwieltje tikt. Niet te hard fietsen helpt waarschijnlijk ook :D
Hallo Petra, ik heb er nog 1 liggen een doosje. Ooit gekocht vanwege de nostalgische verpakking. Hij ligt bij mij thuis in 1 van de 100 dozen, maar ik zal alvast beginnen te zoeken. Je mag hem hebben, dus stuur maar even een PM.

Zie net dat dit post 100 is, dus een cadeautje.
Hoi Patria,
Heb je een PB gestuurd.
Groet, Petra.
Ik heb in de prille beginjaren als WF'er vanaf 1969 zo'n tandkrans op de spaken rond de naaf van het voorwiel gehad (rechterkant). Die dreef een tandwieltje aan dat middels een kabel rechtstreeks naar de cilindervormige kilometerteller op het stuur aandreef. Het merk weet ik niet meer precies, misschien IKU. Zowel de krans en de teller zijn goed te zien op mijn vroegere Locomotief-fiets op deze foto, gefotografeerd op 12 juli 1970 op het station van 's-Hertogenbosch. Ik was toen op weg naar Luik.
Later kwam er een andere IKU-teller voor in de plaats met een rood aandrijvingswieltje, rechtstreeks op de voorband (linkerkant). Die bewaar ik nog steeds als herinnering, maar is stuk.

Afbeelding
Martin,

Mooi dat je weer een bijpassende foto uit de oude doos te voorschijn hebt getoverd.
Hilarisch vind ik de tekst op je bepakking achterop! Hoeveel reizen heb je daarmee gemaakt? En heeft het geholpen?
Marianne schreef:Martin,

Mooi dat je weer een bijpassende foto uit de oude doos te voorschijn hebt getoverd.
Hilarisch vind ik de tekst op je bepakking achterop! Hoeveel reizen heb je daarmee gemaakt? En heeft het geholpen?
Nou even denken.... deze fiets (een verjaardagscadeau van mijn moeder in 1966) is al vele malen in Duitsland, viermaal in België, eenmaal in Luxemburg, Frankrijk, Zweden en Engeland geweest. En helemaal niet eens versnellingen.
De tas bovenop de bagagedrager was m'n ouwe schooltas; ik was in '69 van Mavo-school af. De zijtas was van m'n vader, merk Slee Buitensport uit 1948. In 1973 kocht ik een nieuwe Raleigh fiets, omdat de oude Locomotief van 1966 'op' was.