Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichte ortlieb back roller tassen voor een licht prijsje - Forum Wereldfietser

lichte ortlieb back roller tassen voor een licht prijsje

Ik was op zoek naar een set orlieb tassen voor kortere fietsvakanties van hotel naar hotel op onze tandem. We hebben dus ieder één tas voor onze vakantie spulletjes beschikbaar. Hopelijk gaat het passen.
Veel gelezen hier over de classic en de city uitvoeringen en de verschillen daartussen.
City = minder praktisch, maar lichter en goedkoper
Classic = nouwja, alles goed, alleen door de jaren heen steeds zwaarder geworden.

Nu liep ik tegen deze aanbieding aan bij "bike components":
Afbeelding
https://www.bike-components.de/en/Ortli ... on-p41368/
Blijkbaar een "Limited Edition" uitvoering van de classic, helemaal hetzelfde uitgevoerd, alleen een lichter materiaal gebruikt (PS33). Alleen in licht/donkergrijs verkrijgbaar.

deze tassen vorige week besteld een inmiddels binnen. Ik heb ze gewogen, en het gewicht van de 2 tassen inclusief alle accessoires kwam op exact 1500 grammen.

Vreemd is wel dat ik niks over deze tassen kan vinden op de Ortieb website.

Door gebruik van lichtere materialen zullen ze wellicht minder degelijk zijn dan de normale "classics", maar ik ga ervan uit dat ze voor onze relatief 'lichte' toepassing toch jarenlang mee zullen gaan.

Ze komen overigens aan een Racktime addit drager te hangen, die ik er meteen bij gekocht heb.
Opmerkelijk, toch net iets ander materiaal dan de Backrollers Plus en de Backrollers Classic? Mooie prijs.
Volgens mij niet: die zijn uitgerust met QuickLoc-2. En ook te koop bij Bike-Components, voor €140,-.
Dank je voor deze ontdekking. Hier het volgens mij zelfde model in paars: https://www.outdoor-works.de/likecms.ph ... 0&langu=de Uit corrspondentie met Ortlieb wist ik dat ze met iets lichters aan het experimenteren waren. Dat is dus dit geworden denk ik. Zo hebben ze wel vaker limited edition probeersels in afwijkende kleuren. Vergeleken met de normale classic is deze dus 400 gram lichter. Dat is te danken aan eenlichter materiaal, en het simpeler ophangsysteem. Wel zitten er nog alle banden aan, en ook verrasend genoeg de binnentas. De City line ontbeert dat laatste en ook de extra draagbanden, voor precies hetzelfde gewicht. Verder hebben ze een tijdje terug een limited edition gedaan van de Plus serie. Die was ook 1500 gram dacht ik, maar had geen binnentas, maar weer wel dacht ik het zwaardere ophangsysteem.
Hier nog weer een andere limited edition: http://www.sjscycles.co.uk/ortlieb-limi ... prod24271/
Echt licht is het nog steeds niet, maar het gaat de goede kant op. Misschien moeten ze nu maar eens alle gewichtsbesparingsmogelijkheden tegelijk in een tas benutten.
Wim
Wim schreef:Dank je voor deze ontdekking.
Inderdaad, een mooie ontwikkeling. Wat zou de tas wegen als je alle "overbodige" dingen als de binnentas eraf haalt?
Bij Outdoor-Works hebben ze ook lichte voortassen. Echter ook met geïntegreerde binnentassen. Zijn deze makkelijk te verwijderen?
Persoonlijk vind ik zo'n binnentas erg prettig voor het enigszins organiseren van de tasinhoud, en zoveel weegt zo'n binnentas nu ook weer niet. Anders houd je alleen de 'stortkoker' over die zo'n tas in feite is.
Het bevestigingssysteem QL2 is denk ik het voornaamste deel van de Ortliebs dat te zwaar is uitgevoerd, en het materiaal van de Classics. De Plusversie is voor mij toch nog steeds de beste/handigste fietstas ooit.
Ik heb dezelfde combi als BertjeConti in gedachten (deze ortliebs + racktime addit). Heb je er inmiddels een oordeel over kunnen vellen Bertje? Ben ook geïnteresseerd in de ruimte tussen hiel en tas. het lijkt erop dat je bij deze dragers (net als bij de tubus logo) de tassen een heel stuk naar achteren kan plaatsen. Maar zou dat nog steeds goed gaan met grote schoenen (maat 47 MTB)?
Zijn er nieuwe ervaringen? Ik zag gisteren op de Bikefeeling stand op de WF beurs een set Orlieb tassen van een nieuw materiaal met een honingraat oppervlakte structuur (ripstop?). Die zouden iets lichter zijn. Toen ik later terug kwam om beter te kijken waren ze verkocht. Ik weet dus niet of ze het lichtere QL1 ophangsysteem hebben. Zoals ik al eerder schreef wordt het tijd dat Orlieb alle lichte technologieën eens in een serie combineert. Ik ben benieuwd waar we dan uitkomen.
Wim schreef:Zijn er nieuwe ervaringen? Ik zag gisteren op de Bikefeeling stand op de WF beurs een set Orlieb tassen van een nieuw materiaal met een honingraat oppervlakte structuur (ripstop?). Die zouden iets lichter zijn. Zoals ik al eerder schreef wordt het tijd dat Orlieb alle lichte technologieën eens in een serie combineert.
Dat ligt niet zozeer aan het gebruikte doek maar meer aan de grote kunststofonderdelen die nu aan de tassen zitten. Ze proberen de tassen nu zo te maken dat ze op alle mogelijke dragers passen. Resulaat dat je op een setje van vier tassen meestal meer dan een kilo plastic meesleept die niet specifiek voor jouw dragers nodis is.
Tijd voor mooie Tubus-only rollerversies. Zonder grote achterplaten, zonder overdreven rails en zonder haakopvullers die er uitvallen.
Dat was niet toevallig een high-visibility uitvoering?
Nee want die zijn niet lichter. Voor de rest ben ik het natuurlijk eens met Leon. Het is vooral al dat zware harde plastic en die complexe haken die het zwaarder maken. Ontwerp een geïntegreerde tas en drager combinatie, en het kan veel lichter.
Misschien was het de nieuwe 'urban'-line uitvoering; die staan op de Ortlieb site.
Het materiaal zag er inderdaad uit als dat van de Velo Shopper. Maar die is nog zwaarder dan een gewone backroller.... Zucht.
Ook op een Tubus only versie zul je kunnen willen schuiven met de tas, wat vast zou kunnen liggen is de plek van de haken. Niet iedereen heeft dezelfde fiets en dezelfde maat schoen. Je wilt zeker niet met je hak elke omwenteling tegen de tas aankomen.

En wat maakt dat gewicht uit, als je iets harder trapt val je sneller af en ben je dat extra gewicht ook kwijt. Al moet gezegd spiermassa is zwaarder dan vet massa.
_Peter_ schreef:En wat maakt dat gewicht uit
Ieder kampeerder spaart op gewicht, ander zou je je huis meeslepen met tuin en al.
Bij fietsreizigers wordt er flink wat geld uitgegeven om gewicht te besparen. 50 tot 100 euro om de slaapzak een halve kilo lichter te laten zijn is heel normaal.
Het rare van Ortlieb is dat de tassen in de loop der tijd alleen maar zwaarder zijn geworden en dat de eenvoudigste uitvoering de lichtste is: de city.
Leon, natuurlijk probeer je te besparen op het gewicht wat je in je tassen stopt. Als beginnend fietsreiziger was de vraag destijds echter meer (en denk ik nog steeds bij andere beginnende jonge fietsreizigers) wat is de inhoud van de tassen en kan alles wat ik nu aan spullen heb en nodig acht om mee te nemen in die tassen.
In de jaren daarna zijn de zware dingen vervangen door lichtere en vooral minder volumineuze artikelen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik een kanotas (zo'n grote) nu niet meer meeneem. Mijn eerste tas weegt 820 gram van toen de term quickloc nog uitgevonden moest worden. De tweede tas (zelfde model) 10 jaar jonger weegt 960 gram en heeft geloof ik nog net het quickloc-1 systeem. Ze worden dus inderdaad zwaarder (Zelfs als ze niet luxer worden).

Mijn zoektocht bij nieuwe spullen is dus in eerste instantie naar een kleiner pakvolume, wat dus al geresulteerd heeft in het thuis kunnen laten van een tas. Daarnaast ben je op vakantie en hoef je niet elke dag een etappe van een grote ronde te fietsen in recordtijd.

Het beeld wat ik bij de huidige beginnende fietsreiziger heb is dat dat of mensen zijn die de 50 zijn gepasseerd en eens iets anders willen en het geld om dat te doen. Of de minder bedeelde student of starter die gedreven door idealistische of financiële redenen voor de fiets kiest maar nog niet alle spullen op orde heeft zoals wij dat inmiddels wel hebben, al kan het natuurlijk altijd nog lichter en compacter.

Peter
Afbeelding

gaan al 25 jaar met ons op reis; de orginele Ortliebs (bouwjaar 1989?) met eenvoudige ophanging en versteviging. scheelt wel ruim een pond per setje.

zouden ze die maar weer in productie nemen. (ze beginnen een beetje op te raken.....)

groet, BertV
Wim schreef:Zijn er nieuwe ervaringen? Ik zag gisteren op de Bikefeeling stand op de WF beurs een set Orlieb tassen van een nieuw materiaal met een honingraat oppervlakte structuur (ripstop?). Die zouden iets lichter zijn. Toen ik later terug kwam om beter te kijken waren ze verkocht. Ik weet dus niet of ze het lichtere QL1 ophangsysteem hebben. Zoals ik al eerder schreef wordt het tijd dat Orlieb alle lichte technologieën eens in een serie combineert. Ik ben benieuwd waar we dan uitkomen.
Beste Wim,

Ik heb daar afgelopen zondag een set tassen gekocht. Volgens de doos zijn het Back-rollers ltd. edition met QL 1 ophanging. Ik had me er nog niet zo in verdiept, vond het mooie tassen en mijn Vaudes zijn aan vervanging toe. Nu heb ik even gegoogled en dit zijn zo te zien dezelfde: http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/m ... tabwrapper (en zelfs nog een dubbeltje goedkoper dan op de beurs).
Zo te zien zijn dit dus tassen van een wat ander materiaal, en met een QL 1 ophanging. Zitten er ook binnentassen in? En kun je ze eens wegen?