Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Universele (fiets)verlichting - Forum Wereldfietser

Universele (fiets)verlichting

k plan een fietsverlichting set aan te kopen die zowel op de fiets alsook rugzak,helm enz... kan.
Dus makkelijk monteerbaar, en oplaadbaar via USB.
Ideeën/tips?
Heeft er iemand ervaring met deze: Lezyne Deca Drive?
Ed kettingvet schreef:Heeft er iemand ervaring met deze: Lezyne Deca Drive?
Misschien is de carbuurlamp hier meer ingeburgerd.
beetje duur voor wat licht....
Dit is nogal universeel toepasbaar en betaalbaar: http://fibreflare.com/
CapoJan schreef:Dit is nogal universeel toepasbaar en betaalbaar: http://fibreflare.com/
Ik geloof best dat zoiets universeel inzetbaar is maar ...... zo'n redelijk lang ding op de fiets .... heb ik mijn twijfels over mbt bevestigen.

Die Lezyne Deca Drive is frontverlichting.
Ik verwacht van voor-verlichting dat deze mij zowel goed laat zien alsook dat ik goed gezien word.
Ed kettingvet schreef: Ik verwacht van voor-verlichting dat deze mij zowel goed laat zien alsook dat ik goed gezien word.
Dat is een nogal belangrijke aanvulling. Was helemaal niet vermeld in je initiële vraag :?
In dat geval kan die Fibre Flare inderdaad niet als koplamp, maar wel als achterlicht. Gebruik ik bijvoorbeeld op de zadelbuis van de vouwfiets of op de staande vork van een fiets met diamantframe. Kan ook zo op de rugzak. Niet via usb oplaadbaar, maar met de zeer grote autonomie is dat ook niet zo van belang.
Je moet wel bedenken dat een fietslamp een heel andere lichtbundel moet hebben dan een zaklamp. Je wilt namelijk geen rotatiesymmetrische lichtverdeling hebben. Van een fietslamp verwacht je dat hij in de verte even veel licht geeft als dichtbij, en de tegenligger niet verblindt. Dat betekent dat het licht geconcentreerd moet worden aan de bovenkant van de bundel, maar daar net boven scherp afgegrensd moet worden. Zaklampen gaan op beide fronten in de fout. Ze geven dichtbij een veel feller beeld dan veraf (waardoor in de verte weinig ziet) en ze zijn niet afgegrensd naar boven waardoor ze licht verspillen en tegenliggers verblinden. Htezelfde geldt tvoor amerikaanse fietslampen zoals deze Lezyne. Die zijn toch vooral bedoeld voor mtb gebruik waarbij je ook boomtakken wilt zien. Op de weg zijn ze asociaal, en weinig bruikbaar omdat ze licht verspillen waar je het niet nodig hebt en een zo felle lichtvlek vlak voor je fiets geven dat je verder weg in een donker gat kijkt. Op je helm zijn ze al helemaal asociaal voor tegenligers: kijk je tegenliggers aan en die zien een paar minuten niets meer. Als zaklamp zul je er vermoedelijkook je vingers aan verbranden.
En er komt nog iets bij. Zaklampen of hoofdlampen met een grote lichtopbrengst zijn zo leeg. Zoals je kunt zien is deze Lezyne lamp leeg na een rondje 's avonds in het bos. Voor vakantiegebruik is dat niet zo handig. Lampen waar je een lange tijd mee doet zoals de kleine Petzl hoofdlampjes geven te weinig licht om serieus mee te fietsen. Als zaklamp of hoofdlamp wil ik ook helemaal niet zo'n felle schijnwerper. Ik heb liever een zwak lampje dat een brede bundel geeft. Dan kan ik me veel beter orienteren als ik mijn tent in het donker opzet, of iets moet opzoeken, en ben ik mijn nachtzicht niet gelijk kwijt. Ideaal is daarvoor wat mij betreft het goedkoopste model Petzl lampje.
Dat betekent nog niet dat een en ander niet te combineren zou zijn. Het is immers niet heel irritant om een zak/hoofdlamp te hebben met een bundelvorm van een fietslamp.
Het vereist wel een fabrikant die serieus meedenkt.
Ave Gone schreef:Dat betekent nog niet dat een en ander niet te combineren zou zijn. Het is immers niet heel irritant om een zak/hoofdlamp te hebben met een bundelvorm van een fietslamp.
Het vereist wel een fabrikant die serieus meedenkt.
En welke fabrikant komt dan "in zicht"?

Voor wat betreft het gebruik op de fiets is het mijn bedoeling om 's avonds/'s nachts op, voor 90%, godverlaten fietspaden te rijden.
Misschien moet ik van het universeel idee afstappen en een budget lampje kopen voor rugzak en wandeltocht met hond enz... en een andere geschikte set voor op "de velo".
De Ixon Core van B&M komt aardig in de richting: klein, licht, een uur of twee (ze zeggen 3) licht op volle 50 lux sterkte en dan nog zeker een uur aardig wat licht op klein vermogen, of heel wat langer als je gelijk op 12 lux begint. En een heel mooie fietspecifieke bundel. Op klein vermogen is de lamp vast wel bruikbaar als zaklamp, al weet ik nie of hij niet te warm wordt. Een helm beugel is er niet, maar dat lijkt me op de openbare weg althans ook geen goed plan.
Eerljk gezegd zou ik op de fiets liever dynamo verlichting hebben (plus een klein Petzltje voor bij de tent). En wil je echt veel en mooi licht gevoed door batterijen dan is er de IXON IQ premium.
Wim schreef:, en de tegenligger niet verblindt.
Ik denk dat zowat elke led fietsverlichting met hoge lichtopbrengst dit (probleem) heeft.
De auto's komende van de andere richting verblinden mij ook vaak, maar ik heb ze dan wel van (erg) ver zien aan komen rijden.
Ed kettingvet schreef: Ik denk dat zowat elke led fietsverlichting met hoge lichtopbrengst dit (probleem) heeft.
De auto's komende van de andere richting verblinden mij ook vaak, maar ik heb ze dan wel van (erg) ver zien aan komen rijden.
Toch niet. Als de lichtbundel goed is afgetopt en het licht correct is afgesteld hoeft zelf een behoorlijk sterk licht niet verblindend te werken voor tegenliggers. Vaak is de afstelling wel millimeterwerk en te veel fietsers letten daar dus te weinig op of houden enkel rekening met wat ze zelf ervaren met hun verlichting.
Met de toename van de gemiddelde lichtsterkte van fietsverlichting ervaar ik verblindende fietslampen meer en meer als een probleem.

(Bij regen ligt het overigens nog allemaal wat moeilijker vanwege de weerkaatsing en de verstrooiing van het licht.)
Ed kettingvet schreef: De auto's komende van de andere richting verblinden mij ook vaak, maar ik heb ze dan wel van (erg) ver zien aan komen rijden.
Heb je dat ook als je rechts van de rijbaan rijdt of enkel als je op een tweerichtingsfietspad aan de linkerzijde rijdt?
Mijn ervaring is dat het eerste zelden een probleem geeft, ook om de reden dat goed afgestelde autolichten steeds een beetje naar rechts schijnen. Voor linksrijdende fietsers betekent dat dus dat het licht van de tegenliggers naar hen gericht is. Dat kan erg vervelend zijn en daar dient bij goed fietspadontwerp rekening met gehouden te worden.

Overigens is het te hopen dat met bij de verdere ontwikkeling van 'intelligente autolichten' (lichten die aangepast worden in richting naargelang men in bochten en op hellingen rijdt) men niet enkel rekening houdt met wat handig is voor de bestuurder van de wagen en mogelijk wat acceptabel is voor andere gemotoriseerde weggebruikers, maar ook met het effect op die tegenliggende fietsers.

Het fenomeen dat autolampen steeds sterker worden is denk ik ook geen goede zaak en het lijkt me zelf erg twijfelachtig dat dat werkelijk enige bijdrage levert tot meer verkeersveiligheid. (Er het lijkt erg waarschijnlijk dat er veiligheidshomeostase optreedt en de autobestuurders door het betere licht ook geneigd zullen zijn sneller te rijden. Het lijkt me sowieso onwaarschijnlijk dat bij goed werkende autoverlichting het gebrekkige lichtvermogen aan de oorzaak ligt van ongevallen.)
Ik ben van mening dat de meeste fietslampen nog best wat sterker mogen worden (veel mensen rijden nog met bedroevend slechte verlichting rond), maar ook daar is zonder twijfel een grens waarbij - voor normaal gebruik (dus niet voor het nachtelijk mountainbiken) - de nadelen beginnen op te wegen tegen de voordelen.
Hier (Belgisch Limburg) is de situatie zo dat er wel een mooi bewegwijzerd fietsroutenetwerk is maar, vaak zijn dat "kronkelweggetjes" waar ook autoverkeer mag rijden.
's Nachts is daar nogal veel "sluipverkeer" in de vorm van mensen die wat teveel op hebben, onverlichte aanhangers enz ....... vaak gaan deze mensen ervan uit dat ze daar weinig kans hebben om een tegenligger op hun pad te kruisen, grote lichten aan en lekker gaan....... fietsen is er levensgevaarlijk.
Het is daar dan ook erg belangrijk dat die tegenliggers mij tijdig kunnen waarnemen, hopend dat ze van goede wil zijn en hun vaart aanpassen.
Wanneer ze dan toch nog aangevlogen komen ga ik lekker effe in de berm of op het veld staan tot deze gepasseerd zijn, belangrijk is dan dat mijn fietsverlichting aan blijft.
Op andere verkeerswegen is het zo dat er ofwel een gebrek is aan een fietspad of dat het fietspad slecht onderhouden/aangelegd is, daar heb ik enerzijds erg veel last van hun verlichting, anderzijds, zoals ik reeds eerder aanhaalde, zie ik ze van ver naderen en kan ik m'n voorzorgen nemen.

Ik zie bij B&M dat er een soort kapje word meegeleverd om op de lamp te monteren en alzo verblinden tegen te gaan ...... heeft zoiets nut/helpt zoiets?
Schmidt en B&M zijn met hun reflectortechnologie onnoemelijk beter dan al die Amerikaanse lampen met heel veel licht dat alle kanten uitstraalt behalve de goede kant. De Duitse wetgeving is daarover ook heel streng. Met deze high tech lampen kun je heel veel zien zonder dat je de tegenligger verblindt (tenzij je ze verkeerd afstelt).
Felle verkeerd afgestelde fietslampen beginnen wat mij betreft inderdaad een steeds grotere plaag te worden nu zelfs eenvoudige led lampen zoveel krachtiger zijn dan de oude halogeen peertjes. Meestal gaat het dan bovendien nog niet eens om heel krachtige lampen - kortom, er staat ons nog wat te wachten.
In dit verband vind ik het interessant dat B&M en Schmidt er bij hun nieuwste Cyo Premium en Edelux II modellen voor gekozen hebben de extra output van de nieuwe krachtiger leds vooral te gebruiken om de bundel veel breder te maken en dichter bij de fiets te laten beginnen. De output in het centrum is wel wat hoger, maar niet heel veel. Dat lijkt mij een verstandige keuze.
Het kapje bij B&M is er om zelf geen last te hebben van het strooilicht uit de lamp.
Voor de duidelijkheid, ik zoek geen dynamo verlichting.
Past B&M die reflector technologie ook toe bij hun batterij verlichting?
Zeker, de Ixon IQ premium heeft dezelfde led en dezelfde IQ2 reflector. Hetzelfde geldt als ik het goed begrijp voor de goedkopere en lichtere Ixon Core, maar dan met een wat kleinere lichtopbrengst (50 lux ipv 80 lux op vol vermogen) vanwege een vermoedelijk andere led en een kortere brandduur (3 uur iov 5 uur voluit) vanwege een andere accu. De Ixon Core hee een ingebouwde usb oplaadbare accu, terwijl de Premium lose verwisselbare oplaadbare AA batterijen gebruikt (daarvan kun je er dus extra meenemen). Let bij die grote Ixon op dat je de nieuwe premium krijgt, en niet de oude.
Wim schreef:Zeker, de Ixon IQ premium heeft dezelfde led en dezelfde IQ2 reflector. Hetzelfde geldt als ik het goed begrijp voor de goedkopere en lichtere Ixon Core, maar dan met een wat kleinere lichtopbrengst (50 lux ipv 80 lux op vol vermogen) vanwege een vermoedelijk andere led en een kortere brandduur (3 uur iov 5 uur voluit) vanwege een andere accu. De Ixon Core hee een ingebouwde usb oplaadbare accu, terwijl de Premium lose verwisselbare oplaadbare AA batterijen gebruikt (daarvan kun je er dus extra meenemen). Let bij die grote Ixon op dat je de nieuwe premium krijgt, en niet de oude.
Omdat ik nog steeds denk regelmatig een bak licht nodig te hebben blijft de Lezyne Deca Drive mijn interesse wekken, echter, batterij autonomie en prijskaartje vind ik toch wel negatieve punten.
En dan komt zo'n B&M lamp natuurlijk in aanmerking.....kortom, welke het zal worden blijft voorlopig een :?:
Misschien heb je hier wat aan:

http://reviews.mtbr.com/review-lezyne-d ... er-pro-2-1
http://reviews.mtbr.com/2014-mtbr-bike- ... r-pro-2-11

Op zich ziet de Lezyne er een degelijke lamp uit, alleen is het zeer moeilijk op te maken hoe problematisch het verblinden van tegenliggers is bij die lamp. (Dus hoe goed de lichtstraal naar boven is begrenst). In de voorbeelden van de tweede url zijn er duidelijk lampen die bijzonder slecht scoren en dus ongeschikt zijn voor het gebruik op de openbare weg (al de lampen die het dak van de tunnel sterk verlichten). De Lezyne Deca Drive is minder extreem dan sommige andere lampen, maar ik vind het lichtbeeld nog steeds redelijk verontrustend.

En hoewel het belangrijk is om goed (en tijdig) gezien te worden, win je niets aan veiligheid met het verblinden van tegenliggers.

Misschien zijn de Fenix-lampen wel iets voor je: http://www.fenix-nederland.nl/fenix-led ... serie.aspx
Ik heb er zelf geen ervaring mee (toch niet met hun fietslampen), maar Fenix staat over het algemeen als kwalitatief zeer goed bekend. In hun uitleg besteden ze in ieder geval veel aandacht aan de niet verblindende lichtbundel, dus dat zit wel goed.

Alleen vind ik niet terug of er een mogelijkheid is om de lampen met USB op te laden. Dragen op de helm is in ieder geval geen probleem. Om te gebruiken als zaklamp is misschien wat minder handig.
Wat mij ook niet aanspreekt is de bevestigingswijze op het stuur. Maar dat kan voor mensen in andere omstandigheden totaal geen nadeel zijn.

Renaat
Ik lees dat de Lezyne een ronde bundel geeft. Ook de verhouding tussen Lux en Lumen suggereert dat veel licht in de lucht verdwijnt. De opbrengst op de weg is minder dan van een IQ premium (ongeveer hetzelfde getal - 95 lux tegemover 80 lux - maar op slechts 1,5 m gemeten ipv de 10 meter van de Duitse standaard). Ook de brandduur is veel korter.