Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen, vragen - Forum Wereldfietser

Vragen, vragen

Dag allen,

in een eerder topic van mij had ik al een vraag over welke banden te gebruiken tijdens een fiets reis naar Denemarken. Inmiddels heb ik er al weer een aantal bij:

-Hoeveel kilometer op een dag? We zijn redelijk geoefende fietsers (mountainbiken, dagen van tegen 80 km, met singletrails). Zelf heb ik ook wel eens 100 km gefietst, dat ging goed, maar zou ik dat meerdere dagen achter elkaar volhouden, met bepakking?
-Campings: plannen jullie de campings van tevoren, of kijken jullie waar je uit komt?

Dat waren de vragen voor nu, als ik me er een bedenk zal ik hem in dit topic wel stellen.

Edit: meteen weer een vraag erbij:

Maken jullie gebruik van GPS of van kaarten? Ik heb zelf een Garmin montana, erg handig, maar het kost wel veel batterijen/accu, waarvan ik verwacht dat ik die accu vaak moet opladen, en daarbij dus batterijen nodig heb.

Alvast bedankt,

Rutger
Mijn ervaringen voor mijn reis naar Denemarken waren de volgende:
Ik fietste de Jutland fietsroute aan de hand van het routeboekje, gebruikte daarnaast een kaart. Ik plande niet van te voren naar welke camping ik zou gaan. Een goeie dag was 100 km, een mindere 60 en was ik blij met de camping die er dan was. Ik heb geen rustdagen genomen, iets wat ik nu wel zou doen. Mijn verslag van de tocht kan je lezen op mijn www. In het verslag van de Vogezen vind je mijn uitgebreide paklijst. Veel succes, maar vooral veel plezier.
1. Volgens mij is dat erg persoonlijk, de ene voelt zich prettig bij zestig kilometer op een dag, de ander bij 200 km op een dag. Vind je het leuk een plaatsje te bekijken, gaat het vooral om het fietsen etc..
Ikzelf zou bij een tocht naar Denemarken voor mijzelf uitgaan van gemiddeld 100 km op een dag en ik ga juist gedurende de vakantie meer fietsen. Ik word dus niet vermoeider maar juist getrainder. Terwijl ik Nederland (bijna) nooit meer dan 100 kilometer op een dag fiets. Alleen op fietsvakantie neem ik de hele dag de tijd om te fietsen, terwijl in Nederland ik hooguit een middag uittrek om te fietsen.
Maar ja eea is natuurlijk ook afhankelijk van je conditie, leeftijd etc..

Onder normale omstandigheden doe ik geen rustdagen, dan ga ik mij vervelen, wat ik wel eens doe is een iets kortere dag plannen zodat ik op tijd op een camping ben, een wasje kan doen etc..

2. Precies plannen van campings zou ik nooit doen. Wat ik zelf wel doe is vooraf een overzicht maken van de campings en eventuele andere voorzieningen die ik tegenkom maken. Zodat ik onderweg een beetje kan plannen. (Ik maak dit in Excel en maak een globale planning, zodat ik ook een beetje kan zien of ik nog een beetje op schema zit).

3. GPS, zelf heb ik er geen, maar vorig jaar in Noorwegen gebruik van gemaakt door er eentje van iemand te lenen en ik vond het ideaal.
Wij fietsten in 2011 ook in Denemarken: http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... -2011.html; in de beschrijving zijn de dagafstanden aangegeven.
Campings zochten we wel aan het einde van de dag (waarbij we voor de aanwijzingen in het Deense "Overnatting in det fri" soms eens een VVV binenliepen; niet alle woorden waren voor ons duidelijk).
We reden de route overigens met een GPS; altijd handig als je eens van de duidelijk aangegeven routes wilde afwijken.

Voor wat betreft je Montana: die gebruiken wij nu ook. Ik ben wel erg gecharmeerd van het grote scherm. Opladen is geen punt: als we op een camping aankomen vraag ik of ze mijn GPS willen opladen. Nog nooit een weigering gehad. En als alternatief zijn caravans en campers ook immer bereid je te helpen (slechts een keer een weigering van Nederlanders in Luxemburg). Ik heb overigens wel een reserve-accu en wat batterijen bij me (ik in feite nooit worden gebruikt).
Oke, super bedankt voor alle antwoorden! Ik denk dat ik dan verschillende waypoints in mijn GPS zet van de campings onderweg. Ik denk dat het een goede instelling is door gewoon te kijken hoe ver je komt op een dag, en niet helemaal een gepland stop-schema volgt! Bedankt allen!
1. Op vlakke verharde weg doen wij op vakantie ongeveer 20 km/u gemiddeld. In de bergen zakt dat wat, op dagen dat je langs bv. een kanaal kan rijden, stijgt dat wat. Wij rijden op vakantie 5-6 uur effectief, dus dan kom je op dagafstanden tussen 80 en 120 km. Als je enkel gaat om te fietsen kan je dat aantal uur nog wel sterk verhogen.

2. Wij plannen niets, tenzij we in toeristisch gebied komen waar accomodatie mogelijk volzet is. In dat geval is trivago.com of zoiets je vriend. (wij vinden campings in het hoogseizoen belachelijk duur tov goedkope hotels)

3. ik vind een gps handig om de route te volgen, maar een totaal plan maken op de pc vind ik echt niet handig om dat je makkelijk te weinig overzicht hebt. Een 1:200 000 kaart maakt het makkelijk om het overzicht te bewaren.
Hoi,
Ik fietste afgelopen zomer met 2 kinderen (10 en 13) de jutlandroute met bepakking op de fiets. We hebben alleen het deel in Denemarken gereden. Gemiddeld deden we 55 km per dag. Plannen van campings deden we niet, in het noorden waar de campings wat dunner verspreid liggen is het meer 's avonds kijken wat je de volgende dag verwacht aan route (heuvels, grint of asfalt) en wat je verwacht te fietsen.
Ik heb nog het boekje overnatning i det frie 2014 liggen, stuur ik naar je toe voor 7,50. Daar staan alle overnachtingsplekken in waar je zo kunt staan.
Zelf had ik het route boekje van de jutland route en die was perfect. niets te weinig niets te veel.
Succes met de voorbereidingen.
Dag Rutger,

sinds jaren gebruik ik het volgende voor de planning van mijn tochten.
Per week 400km, en 5 dagen fietsen, dus 80 km per dag. Niet dat ik mij daar altijd stipt aan hou. Maar kom daar uiteindelijk wel altijd op uit. Zowel in het vlakke als in de heuvels, wind en geen wind. En die twee dagen niet fietsen is ook wel lekker. Er moet ook wel eens een wasje worden gedaan. Het belangrijkst: Maak er geen wedstrijd van

Voor het voeden van je apparaten: Als je een naafdynamo hebt kun je het gelijkrichtertje beschreven in herfstnr. van de Wereldfietser gebruiken of de veel duurdere E-Werk. Kijk ook eens naar een powerbank, of de bufferaccu die ik kortgeleden heb gepost.

GPS is handig om een stad door te rijden, of als je niet meer weet waar je ziet. Maar ga nooit zonder kaart op stap.