Ik heb onlangs een nieuwe fiets gekocht via het Fiets Privé-project van mijn werk. Mijn keuze viel op een lichte racefiets van het merk Focus Culebro om lekker rond te toeren. Maar de fiets moest wel enige aanpassingen ondergaan om aan mijn eisen te voldoen. Zo’n smalle harde zadel zonder veren deed pijn aan mijn achterwerk. Weg ermee, maar de fietsenzaak weigerde mij een Brooks-zadel te leveren. Dit hoort niet op een racefiets, zei men. Maar ik bepáál wat ik wil en ik kocht bij een andere fietsenzaak toch een Brooks-zadel, want daar ben ik al meer dan veertig jaar aan gewend. Op de verpakking staat een mooie slagzin: Most cyclists swear at their saddles, Brooks’ cyclists swear by them.
Later kocht ik bij (de nu helaas ter ziele gegane) Halfords een voor- en achterverlichting. Aangezien zo’n Focus Culebro geen enkel voorziening heeft om daar verlichtingen aan te brengen, moest ik er wat slim op vinden. Want ik ben in diverse fietsenzaken op problemen gestuit: geen geschikte onderdelen te vinden omdat de Focus-fiets ook nog afwijkende maten heeft. Voor het achterlicht bracht ik twee messing hoekijzers aan de moeren onder het Brooks-zadel en voor de voorlamp op de voorvork moest ik iets zelf fabriceren. Een licht gebogen koperen plaatje met daarop een messing knie voor 22 mm buizen erop gesoldeerd. Met een houten zwaai en een waterpas heb ik de hellingshoek van de voorvork en de beoogde stand van de lamp berekend. Na het solderen verfde ik de zelfgemaakte lamphouder zwart en die is met een slangenklem aan de voorvork bevestigd, met een stukje rubber uit een oude binnenband ertussen als bescherming.
Verder is de buis van het stuur 31 mm dik, dat gaf ook nog problemen voor het aanbrengen van een fietsbel en het Klick-fix systeem voor mijn Agu-stuurtas. Agu in Alkmaar stuurde mij gratis twee grote bevestigingsbeugels voor een stuur van Ø 31 mm, wat een service! Er bestaan wel kleine fietsbellen, een soort grijze halve eierdop, die een grote beugel hebben. Maar die gaven amper geluid, een zwakke plok-plok. Ik wilde een echte fietsbel hebben die luid driinnggg kan produceren. Voor de bel heb ik middels twee rvs onderbeugels (normaal één) aan elkaar geschroefd aan het stuur vastgemaakt. Verder zijn de spaken voorzien van witte reflecterende omhulsels, bij de Aldi gekocht. Wat kunnen die heel goed licht weerkaatsen! Zeker nu de dagen korter en donkerder gaan worden. De onderstaande foto's spreken voor zichzelf.
Later kocht ik bij (de nu helaas ter ziele gegane) Halfords een voor- en achterverlichting. Aangezien zo’n Focus Culebro geen enkel voorziening heeft om daar verlichtingen aan te brengen, moest ik er wat slim op vinden. Want ik ben in diverse fietsenzaken op problemen gestuit: geen geschikte onderdelen te vinden omdat de Focus-fiets ook nog afwijkende maten heeft. Voor het achterlicht bracht ik twee messing hoekijzers aan de moeren onder het Brooks-zadel en voor de voorlamp op de voorvork moest ik iets zelf fabriceren. Een licht gebogen koperen plaatje met daarop een messing knie voor 22 mm buizen erop gesoldeerd. Met een houten zwaai en een waterpas heb ik de hellingshoek van de voorvork en de beoogde stand van de lamp berekend. Na het solderen verfde ik de zelfgemaakte lamphouder zwart en die is met een slangenklem aan de voorvork bevestigd, met een stukje rubber uit een oude binnenband ertussen als bescherming.
Verder is de buis van het stuur 31 mm dik, dat gaf ook nog problemen voor het aanbrengen van een fietsbel en het Klick-fix systeem voor mijn Agu-stuurtas. Agu in Alkmaar stuurde mij gratis twee grote bevestigingsbeugels voor een stuur van Ø 31 mm, wat een service! Er bestaan wel kleine fietsbellen, een soort grijze halve eierdop, die een grote beugel hebben. Maar die gaven amper geluid, een zwakke plok-plok. Ik wilde een echte fietsbel hebben die luid driinnggg kan produceren. Voor de bel heb ik middels twee rvs onderbeugels (normaal één) aan elkaar geschroefd aan het stuur vastgemaakt. Verder zijn de spaken voorzien van witte reflecterende omhulsels, bij de Aldi gekocht. Wat kunnen die heel goed licht weerkaatsen! Zeker nu de dagen korter en donkerder gaan worden. De onderstaande foto's spreken voor zichzelf.