Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoelang gaat een fiets zadel mee? - Forum Wereldfietser

Hoelang gaat een fiets zadel mee?

Ik heb op mijn Santos travelmaster 2.6 nu 16 maanden oud en ongeveer 5000 km. mee gefietst een probleem met het zadel.
Het dek een soort kunstleer begint overal te scheuren is dit normaal ?
Moet je om de anderhalf jaar een nieuw zadel aanschaffen?
Zou dit nog onder de garantie vallen?
Klaas de Pelgrim
5000 km is wel erg kort, tenzij het een goedkoop budgetzadel is.
Waar heb je de fiets gekocht? Komt het zadel ook van Santos? Wat voor zadel is het? Wat kostte het?
De levensduur van een zadel hangt niet alleen sterk af van het aantal km, maar ook erg sterk van de condities waar het aan blootgesteld is. Als je het zadel elke dag nat maakt en direct daarna in de volle zon droogt, laat bevriezen, op het station op de drukste plek parkeert, etc. dan gaat het niet zo lang mee.

Maar anderhalf jaar en 5000 km is wel erg kort. Mijn zadels, die altijd binnen staan en heel soms een likje vet krijgen, gaan minstens 20 jaar en tienduizenden km's mee.
Is dit een merkzadel of een zadel dat voor Santos wordt gemaakt.
Het kan zomaar zijn dat de inkoper bij Santos zich door een vertegenwoordiger heeft laten ompraten, deze beweerde dat zij veeeeeel goedkoper waren voor een veeeeel lagere prijs.
Ave Gone schreef:5000 km is wel erg kort, tenzij het een goedkoop budgetzadel is.
Waar heb je de fiets gekocht? Komt het zadel ook van Santos? Wat voor zadel is het? Wat kostte het?
Zelfs voor een goedkoop budgetzadel is 5000 km niets. Eveneens is 16 maanden niets.

Zeker op Santos, alles behalve een low budget merk, zou ik dan ook gewoon teruggaan naar waar je deze fiets hebt aangeschaft en het claimen onder garantie. Er geldt binnen Europa een minimale fabrieksgarantie van 2 jaar, waarbij de leverancier altijd je aanspreekpunt is.
Mijn vorige Brooks B17 heb ik na 40.000 km vervangen.
Door het telkens iets spannen ontstonden er wat scheurtjes bij de voorste klinknagels.
Elk jaar zette ik het zadel een keer helemaal in het bijgeleverde potje zadelvet en liet dat een paar dagen intrekken.

Jan
stef.l schreef:Zelfs voor een goedkoop budgetzadel is 5000 km niets. Eveneens is 16 maanden niets.
Ik denk dat veel meeste bij de bouwmarkt verkochte fietsen de 5000 km nooit halen. De afstand die de gemiddelde Nederlandse fiets haalt is zo'n 10.000 km. Bedenkt dat de deelnemers aan dit forum verre van gemiddelde Nederlanders zijn.
Ave Gone schreef:
stef.l schreef:Zelfs voor een goedkoop budgetzadel is 5000 km niets. Eveneens is 16 maanden niets.
Ik denk dat veel meeste bij de bouwmarkt verkochte fietsen de 5000 km nooit halen. De afstand die de gemiddelde Nederlandse fiets haalt is zo'n 10.000 km. Bedenkt dat de deelnemers aan dit forum verre van gemiddelde Nederlanders zijn.
Veel van de fietsen zullen het mogelijk niet halen nee. Maar de gemiddelde stadfiets herken je nu ook weer niet direct terug aan een zadel vol met scheuren. De ketting van volkomen verroest zijn, spatborden kunnen afgebladderde lak met roest laten zien, maar toch is het zadel vaak nog in redelijke staat.

In gebieden waar men nog wel wat meer afstanden fietst (op en neer naar school in mijn middelbare schooltijd 20km+ per dag was heel gewoon) is het overal scheuren van zadels nu ook niet bepaald een veel voorkomend probleem binnen 1.5 jaar gebruik.

Voor wat betreft TS blijf ik dan ook bij het standpunt dat dit gewoon om een ondeugdelijk product lijkt te gaan. Terug naar leverancier en claimen binnen de garantie.
Sorry maar deze discussie zou effectiever verlopen als de topicstarter de moeite neemt om merk en type van het zadel door te geven.
Het merk van het zadel weet ik niet kan ik nu ook niet na kijken want de fiets is bij de dealer de Rohloff naaf lekte en deze moest terug naar de fabriek.
Het zadel is origineel is bij de aanschaf door Santos geleverd de fiets met snaar aandrijving was een kleine 4000 euro dus zeker geen stad fiets ik gebruik de fiets alleen voor fiets tochten en trainingen ga er niet mee naar bv. het station.
De dealer zij dat hij zou kijken of Santos wat wilde doen, maar ik zij dat hij de verantwoordelijke was en dat hij het met Santos moet uitzoeken.
Klaas
saagstree schreef:Het zadel is origineel is bij de aanschaf door Santos geleverd.
...
De dealer zij dat hij zou kijken of Santos wat wilde doen, maar ik zij dat hij de verantwoordelijke was en dat hij het met Santos moet uitzoeken.
Zo is het!
Dat gaat mijn pet te boven een fiets van € 4000,= en dan een xxx zadel erop zetten.
De winst moet ergens vandaan komen :roll:
Ik heb even op de Offerte gekeken wat voor zadel er op zit op de bestel lijst staat:
Santos by Selle Bassano. confort heren.
Klaas
Ik heb gisteren mijn fiets weer bij de dealer opgehaald na reparatie van de naaf van Rohloff .
Er was een nieuw zadel geplaatst onder garantie ik wilde wel graag het zelfde zadel daar ik daar nu aan gewend ben.
We hebben afgesproken dat ik over een jaar terug kom om te zien hoe dit zadel zich houd.
Klaas Saagstree
Kunststof zadels gaannooit erg lang mee. Het leren Brooks zadel op mijn tourer is uit 1976, en begint nu pas aan zijn eind te komen. Moderne Brooks zadels hebben minder stevig leer, maar een Gilles Berthoud zal het vast ook enkele tientallen jaren uithouden.
Ik heb zelf een Santos travelmaster 2.8 met hun "standaardzadel" erop. Na 2,5 jaar en ong. 15000 km is alleen het logo er afgeseleten. Voor de rest is het nog tip top.