Als ik de site goed begrijp is er nog geen verkoopbaar product en zijn ze op zoek naar financiering. Het ziet er gelikt uit. Ik hoop van harte dat de uitvinders een aantal nadelen van eerdere schuimbanden hebben weten te vermijden en wens ze veel succes, desondanks ben ik sceptisch. In de historie van de fiets is veel al bedacht, uitgevoerd en weer verworpen.
Nadelen van schuimbanden: veercomfort (en is niet aanpasbaar aan gewicht van berijder of terrein), opleggen (moet heel strak, of vastlijmen, ben erg benieuwd naar het bijzondere aanspansysteem{1}), zwalken bij het nemen van een bocht. Misschien is er een niche voor kroegfietsen, waarbij korte afstanden over met glas bezaaide straten worden afgelegd en je waarneming door (matig!) alcoholgebruik toch al is beperkt. In elk geval zijn ze verstandig en beperken ze hun markt tot stadsbarrels.
En laten we wel wezen, een lekke band is onhandig (zeker in net pak op de herenstadsfiets), maar met de juiste instelling, oefening en spullen is reparatie een fluitje van een cent. Met enige zorg en uitkijken rijd je toch niet zo heel vaak lek?
Over comfort van
luchtloze (ongelukkige term, want in het schuim is wel degelijk een gas in bellen ingesloten) banden schreef Sheldon Brown ooit. Omdat de vering heel lokaal door een klein deel van de band wordt uitgevoerd is zo'n band hard. Veel harder dan het grote kussen dat de luchtband vormt. Al eens op een heftruck met schuimbanden gereden?
Sheldon Brown heeft op één punt ongelijk, niet
Dunlop, maar
Robert William Thomson is de uitvinder (eerder patent) van de luchtband, ofschoon de eerstgenoemde het tot een praktisch product ontwikkelde: luchtbanden voor de fiets.
{1} Bij nadere bestudering van de foto's op de site, zie ik een draad (staal? supersterke kunstvezel?) door de band lopen en krijgt het nepventiel de functie van spaninrichting. Aardig gevonden. Benieuwd naar duurtesten & zou het op mijn kroegfiets best willen uitproberen (als testpersoon, ik heb te weinig fiducie om er pecunia aan te spenderen).
Edit. Voetnoot.