Merk: Travel & Co., blauwgroen microvezel (uit assortiment?).
Maat: liever lang en smal dan vierkant, om mijn rug makkelijk af te zemen; 84 cm * 35 cm. De lengte is prima, het zou smaller kunnen. Smaller (of kleiner) betekent wel vaker uitwringen bij afdrogen na het douchen (nu 2 à 3 maal).
Gewicht: ? (ben op reis, wel de handdoek bij me, maar geen weegschaal).
Aantal: één handdoek is genoeg; op langere reizen nam ik er 2 mee, maar verloor er ooit 1 en realiseerde me dat ik niets miste. Na gebruik meteen even uitspoelen, evt. een mini-handwas om fris te houden (samen met de fietskledij). Handdoek is klein genoeg om zo nodig tussentijds in een pannetje uit te koken met zeep (mocht ie erg 'funky' worden).
Ik merk dat de handdoek door het vele gebruik (>300 dagen) en heel vaak wassen toch wel minder vocht op is gaan nemen. Na deze reis degradeer ik 'm tot poetslap. Heb ooit op een beurs voor weinig (<€7, de m.i. overbodige opberghoes ontbrak) een lekker zacht microvezel badlaken van Sea-to-Summit gescoord (
Dry-Lite Towel, Large 60 * 120 cm, opgegeven: 145 gram; nog niet zelf nagewogen). Die neemt goed vocht op en wordt binnenkort in de lengterichting doormidden geknipt, evt. ingekort (2 handdoeken plus 1 washandje en/of tentdweiltje er van maken) & op de naaimachine omgezoomd, voilà: ik kan weer een hele tijd vooruit voor weinig. De lage prijs prevaleerde boven gewicht(sbesparing).
Het afdrogen met dit soort zemen (ik heb dus ook een gladde handdoek) vergt wel enige gewenning. Je kunt je er niet zo lekker mee droogwrijven als met katoenen badstof handdoeken. Toch geef ik op reis de voorkeur aan de microvezel doeken vanwege hun lage gewicht, omdat ze vlot drogen en niet snel stinken. N.B. Een nog vochtige handdoek gaat altijd onder de spanriem van de achtertas, om verder te drogen (tenzij ik door stoffig gebied reis), dat helpt naar mijn idee mee om nare geuren in toom te houden.