Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe slaapmat - Forum Wereldfietser

nieuwe slaapmat

Omdat ik ook een dagje ouder word en omdat ik ook wat rug klachten heb wil ik een andere slaapmat kopen. Ik twijfel tussen de volgende:

Thermarest neo air all season large of de synmat 7 mw die lucht banen lopen van boven naar beneden en van de thermarest over dwars.

Wat is jullie ervaring?

Mario
Ik heb de synmat 7 LW. Die bevalt redelijk goed. IK slaap er OK op. Alleen in het weer klein oprollen moet je handigheid ontwikkelen. Ik kan hem wel aanraden.

Groet, Tim
Ik heb ze allebei .
Zijn allebei prima matten.
Toch een lichte voorkeur voor de synmat.
Deze voelt wat steviger en comfortabeler aan .
Is ook eenvoudiger op te blazen middels de pillow pump dan de therma rest die je met de mond of een luchtzak moet oppompen .
Echter ,de synmat heb ik al een keer teruggebracht van wegen een fabrieksfout .
Werd overigens wel keurig opgelost.De thermarest tot nu toe geen probleem mee gehad .
Het leeglopen en oprollen gaat bij de synmat wat makkelijker dan bij de therma .
Mijn advies ;doe maar de synmat.

Groet.
@Ando - daar je ze alle twee hebt ben ik benieuwd naar verschil in pakvolume en gewicht - kun je daar iets over zeggen. De fabrikanten geven wel maten op maar hoe zit het met de praktijk.
Het pakvolume is nagenoeg hetzelfde.
De maten heb ik niet zo bij de hand maar het zijn mooie compacte pakketjes.
De synmat kraakt verschrikkelijk! had de hele nacht het idee dat ik de buren wakker zou maken. Volgens een medewerker van Bever helpt het als je een handdoek o.i.d. tussen mat en grondzeil legt. Nog niet geprobeerd.
Ik heb de Synmat mw7 en vergeleken met mijn (dunnere) zelf-opblaasbare matje van Perrysport is dit een grote verbetering.
Isoleert erg goed en daardoor aanmerkelijk warmer en zeer comfortabel. Kraken heb ik geen last van en hoort volgens mij meer bij bij de ultra-light modellen.

Mijn enige bezwaar is de ingebouwde pomp. Ik vind de beweging behoorlijk belastend voor de rug, vooral na een lange dag gefietst te hebben. Kijk hier https://www.youtube.com/watch?v=huy6nlRFHxs maar eens hoe dat moet. Omdat je zegt dat je rugklachten heb zou ik je aanraden om het eerst eens in de winkel proberen.

Groet, Joop
De pomp in de gewone Synmat en de Downmat is inderdaad zwaar en onhandig. De UL mat kraakt, maar ik vind het meevallen. De Thermarest Neoairs kraken meer, vooral de heel lichte.
Zelf heb ik (behalve een Downmat voor echt koud weer) een Synmat UL en ben daar erg tevreden over. Het is een heel licht en klein pakje en het slaapt goed. Wel vind ik Exped wat optimistisch over het temperatuurbereik. Wat mij betreft goed tot iets boven nul, maar daaronder wordt het echt koud aan je rug.
Wim
Topic verplaatst naar Uitrusting.
Ik heb nu een jaar of 3 de Synmat Basic 7.5 (de nieuwe versie heeft een andere naam). Met opzet geen UL genomen: ik ga liever voor iets minder kwetsbaar, en de basic versie is nog steeds behoorlijk compact. Met opzet ook geen (ingebouwde) pomp genomen: gewoon met de mond (20 sec). De klacht van het gekraak herken ik niet, nog nooit iets van gehoord. Ligt denk ik aan de UL-versie dan wel aan het grondzeil van de tent.

Ik heb er nu in totaal enkele maanden op geslapen kan ben alleen maar positief!
Van veel matjes kraakt het weefsel tegen het grondzeil. In zo'n geval is de weefselstructuur van matje en grondzeil op elkaar lijkend. Het is dus niet noodzakelijk zo dat als een matje in de ene tent kraakt, hij dan in een andere tent ook kraakt.
Iets ertussen leggen helpt inderdaad.
Sommige matjes van heel dun materiaal kraken ook van zichzelf omdat het materiaal wat weg heeft van dat van een chipszak.
Hoi Supermario,

Ik heb de Downmat 7 UL én de Thermarest Neoair XTherm, allebei de large versie (ook al ben ik maar 1.65), omdat ik er een hekel aan heb als mijn armen naast m'n mat vallen :-D.

Ik kan dus niet de synmat vergelijken met de all season, maar wel Exped vs Thermarest Neoair. En ook de Downmat vs de Xtherm die beide ongeveer dezelfde R value (5.9 resp 5.7) hebben.

Pakvolume: ik heb moeite de Exped zo klein op te vouwen dat hij gemakkelijk in de pakzak past. Bij de Thermarest past het met gemak, ik hoef hem helemaal niet bijzonder op te vouwen. Wat ik wel altijd doe aan het einde als de mat de neiging heeft zich weer vol te zuigen: steeds even het ventieltje sluiten, lucht naar onder duwen, verniel opendraaien en lucht eruit laten, en zo weer herhalen.

Ventiel: beide hebben het euvel dat er lucht ontsnapt zodra je de pomp ervan afhaalt om het ventiel dicht te doen. De Exped heeft goed nagedacht over het aparte opblaas en leeglaat ventiel. Bij het opblaasventiel zit een flapje dat de uitgaande lucht moet tegenhouden, maar bij mij komt er toch steeds lucht door. Het laatste beetje doe ik dus tóch maar met de mond... Bij Thermarest hetzelfde, maar dan omdat ik het ventiel moeilijk dicht krijgt, terwijl ik de pompzak er nog op heb. Maar theoretisch moet het wel kunnen, want je kunt natuurlijk de lege zak ronddraaien. Ik ga er nog op oefenen :-). Het Thermarest ventiel vind ik handiger in gebruik, is gewoon hetzelfde als de self inflatables. En bij Exped moet je gewoonecht de pompzak eraf halen voor je het ventiel kunt sluiten, want dat is geen draaiventiel, maar een gewone dop. Exped is wel sneller leeg door die grote dop.

Warmte: ik heb met de Exped van de winter in een tent in Lapland geslapen bij -12. Dat zou hij met gemak aan moeten kunnen, maar inderdaad, ik voelde kou optrekken in m'n rug. Nu denk ik dat dat nauwelijks te voorkomen is, doordat je je heerlijk dikke slaapzak toch gewoon plat drukt, waardoor het isolerend vermogen niet optimaal is. En daarbij ben ik een enorme koukleum: ik lig in Nederland met veel genoegen in mijn expeditieslaapzak :-D
Toch heb ik het gevoel dat de Xtherm warmer is, ondanks de iets lagere R value. Dat komt door het toplaagje van die mat. Zoals ik ook gelezen had in een review lijkt het wel alsof die je lichaamswarmte weer terugkaatst. Maar goed, ik heb hem nog niet geprobeerd bij -12 :-D
Het wat stroeve toplaagje zorgt er tevens voor dat je niet met je slaapzak van je mat glijdt. Nog zoiets waar ik een grondige hekel aan heb :-)

Kraken: de Downmat kraakt helemaal niet, tja,dons hè? Over de Neoair wordt gezegd dat ie erg kraakt. Het is heel persoonlijk of je je daaraan stoort. Ik vind het met de Xtherm reuze meevallen, ik heb er helemaal geen last van en mijn tentmaatje ook niet :D en ik ben een waardeloze slaper die overal wakker van wordt en blijft...

Oppompen: de Exped is inderdaad gemakkelijker oppompen, omdat de pumpsack veel groter is. Bij de Thermarest kun je ook een aparte grotere pumpsack kopen, maar ik heb het eerst met de pakzak geprobeerd. Bij Thermarest is namelijk de pakzak ook de pompzak, handig! Het lijkt alsof het haast niet kan werken, zo eenvoudig is het concept: gewoon een gaatje in de onderkant onder het 'trekflapje', dat je over het ventiel duwt. Maar het werkt echt. Je moet alleen vaker pompen, omdat de zak kleiner is. Het is aan jou of je dat geduld hebt. Ik vond het goed genoeg!

Lengtebanen vs breedtebanen
Ik stond sceptisch tegenover de breedtebanen van de Thermarest. Maar nu ben ik er verliefd op :-D. Ik vind het veel stabieler liggen dan de lengtebanen van de Exped.

Garantie termijn: Exped geeft 2 jaar garantie. Thermarest levert levenslange garantie. Er staat zelfs een verhaal op internet van iemand die er iets van drie jaar dag in dag uit op geslapen had, en uiteindelijk bij slijtage gewoon een nieuwe kreeg van Thermarest. Of dit een publiciteitsoverweging van Thermarest is geweest weet ik niet, maar het klonk leuk!

Garantie inroepen: mijn Exped was lek bij aankoop. Bij thuis oppompen nergens last van. Maar op vakantie bij het daadwerkelijk slapen, was hij halverwege de nacht leeg. Grrr.... Dat wil je écht niet. Ik heb nu een andere mat gekregen, of gerepareerd, dat is niet helemaal duidelijk. Dus het is wel opgelost, maar blij was ik niet.

Verder staan er enorm veel topics, reviews en video's die de Exped en de Neoair vergelijken. Ik heb zelf veel gehad aan de onderstaande. En daardoor heb ik uiteindelijk besloten toch ook de Thermarest te kopen, hoewel ik de Downmat al had... En daar heb ik helemaal geen spijt van, want ik ben heel erg bij met m'n Xtherm! Die wint het wat mij betreft van de Exped. Maar er zijn net zo veel mensen die heel blij met hun Exped zijn...aan jou de keus :D

http://www.outdoorgearlab.com/Sleeping- ... re#compare

Een heel verhaal....Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes,
Niki
Ook ik heb ervaring met beide. Om precies te zijn een Exped Downmat 7, Exped Synmat UL7, en een Neoair Venture. De laatste heb ik vorige maand in Noorwegen gekocht nadat m'n Synmat tijdens m'n reis uit elkaar knalde op een van de lasnaden :roll: (vergelijkbaar met het defect wat Shane hier omschreef). Vorig jaar had ik exact hetzelfde probleem en daarmee heb ik het wel even gehad met Exped.

Op mijn matige ervaringen met de productiekwaliteit van de Synmat na kan ik kan me aardig vinden in de ervaringen van Zonnewende, al heb ik met kamperen in winters Lapland helaas nog geen ervaring :wink: . Daarnaast merk ik op dat ik bij de Neoair wel eens met m'n benen naast de mat beland (lekker knus bovenop vriendinlief). Bij de matjes van Exped gebeurd dit me nooit. Dit komt doordat de buitenste lengtebanen iets hoger zijn, en daarmee een opstaande rand vormen. Verder kan ik op m'n Neoair goed overeind zitten. Bij Exped raak ik dan eerder met m'n billen de koude grond.
Ik ben gisteren bij Bever geweest voor het test. Ik vond de synmat niet zo lekker liggen t.o.v. de thermarest mat.

Zij verkopen sinds kort ook de thermarest venture mat van 80 euro, die slechts een r-waarde heeft van 1.8. Dat lag wel heerlijk. De verkoper adviseerde mij om er een speciale thermo deken onder te leggen zou volgens hem ongeveer 10 graden schelen, en kost maar 4,50 euro en weegt 250 gram.

Mario
supermario schreef:Zij verkopen sinds kort ook de thermarest venture mat van 80 euro, die slechts een r-waarde heeft van 1.8.
Dat is vrijwel niets méér dan het luchtbedje van Exped met een R van 1,7. Jammer, ik zoek wel een matje dat ergens tussenin zit. In dit exped luchtbedje zit overigens ook een heel klein gaatje.
supermario schreef: De verkoper adviseerde mij om er een speciale thermo deken onder te leggen zou volgens hem ongeveer 10 graden schelen, en kost maar 4,50 euro en weegt 250 gram.
Dat is een oplossing, maar 10 graden klinkt wel erg optimistisch.
Een therma deken van een paar euro? Soms zo'n alufolie nooddekentje?
captain_fabulous schreef:Een therma deken van een paar euro? Soms zo'n alufolie nooddekentje?
Die kraken tenslotte helemaal niet :P
kreeg nog wat belasting geld terug. Kocht vandaag bij futurumshop een slaapzak Robbens caucasus 600 afgeprijst van 220 voor 115 comfort -8 zie wel wat het is. En bij de fietsvakantie winkel een neo air all season mat large. scheelt met de winkel weer 30 euro.

Mario
captain_fabulous schreef:Een therma deken van een paar euro? Soms zo'n alufolie nooddekentje?
Ik vermoed dat het bij Mario niet om een nooddeken ging. Nooddekens kraken in ieder geval verschrikkelijk en ik geloof niet dat het effect groot zal zijn indien men zo'n deken onder zich legt. Deze dekens hebben immers enkel invloed op het beperken van de warmteverlies via straling. En straling lijkt me naar onderen toe niet het grootste probleem.

Renaat