Hoi Supermario,
Ik heb de Downmat 7 UL én de Thermarest Neoair XTherm, allebei de large versie (ook al ben ik maar 1.65), omdat ik er een hekel aan heb als mijn armen naast m'n mat vallen
.
Ik kan dus niet de synmat vergelijken met de all season, maar wel Exped vs Thermarest Neoair. En ook de Downmat vs de Xtherm die beide ongeveer dezelfde R value (5.9 resp 5.7) hebben.
Pakvolume: ik heb moeite de Exped zo klein op te vouwen dat hij gemakkelijk in de pakzak past. Bij de Thermarest past het met gemak, ik hoef hem helemaal niet bijzonder op te vouwen. Wat ik wel altijd doe aan het einde als de mat de neiging heeft zich weer vol te zuigen: steeds even het ventieltje sluiten, lucht naar onder duwen, verniel opendraaien en lucht eruit laten, en zo weer herhalen.
Ventiel: beide hebben het euvel dat er lucht ontsnapt zodra je de pomp ervan afhaalt om het ventiel dicht te doen. De Exped heeft goed nagedacht over het aparte opblaas en leeglaat ventiel. Bij het opblaasventiel zit een flapje dat de uitgaande lucht moet tegenhouden, maar bij mij komt er toch steeds lucht door. Het laatste beetje doe ik dus tóch maar met de mond... Bij Thermarest hetzelfde, maar dan omdat ik het ventiel moeilijk dicht krijgt, terwijl ik de pompzak er nog op heb. Maar theoretisch moet het wel kunnen, want je kunt natuurlijk de lege zak ronddraaien. Ik ga er nog op oefenen
. Het Thermarest ventiel vind ik handiger in gebruik, is gewoon hetzelfde als de self inflatables. En bij Exped moet je gewoonecht de pompzak eraf halen voor je het ventiel kunt sluiten, want dat is geen draaiventiel, maar een gewone dop. Exped is wel sneller leeg door die grote dop.
Warmte: ik heb met de Exped van de winter in een tent in Lapland geslapen bij -12. Dat zou hij met gemak aan moeten kunnen, maar inderdaad, ik voelde kou optrekken in m'n rug. Nu denk ik dat dat nauwelijks te voorkomen is, doordat je je heerlijk dikke slaapzak toch gewoon plat drukt, waardoor het isolerend vermogen niet optimaal is. En daarbij ben ik een enorme koukleum: ik lig in Nederland met veel genoegen in mijn expeditieslaapzak
Toch heb ik het gevoel dat de Xtherm warmer is, ondanks de iets lagere R value. Dat komt door het toplaagje van die mat. Zoals ik ook gelezen had in een review lijkt het wel alsof die je lichaamswarmte weer terugkaatst. Maar goed, ik heb hem nog niet geprobeerd bij -12
Het wat stroeve toplaagje zorgt er tevens voor dat je niet met je slaapzak van je mat glijdt. Nog zoiets waar ik een grondige hekel aan heb
Kraken: de Downmat kraakt helemaal niet, tja,dons hè? Over de Neoair wordt gezegd dat ie erg kraakt. Het is heel persoonlijk of je je daaraan stoort. Ik vind het met de Xtherm reuze meevallen, ik heb er helemaal geen last van en mijn tentmaatje ook niet
en ik ben een waardeloze slaper die overal wakker van wordt en blijft...
Oppompen: de Exped is inderdaad gemakkelijker oppompen, omdat de pumpsack veel groter is. Bij de Thermarest kun je ook een aparte grotere pumpsack kopen, maar ik heb het eerst met de pakzak geprobeerd. Bij Thermarest is namelijk de pakzak ook de pompzak, handig! Het lijkt alsof het haast niet kan werken, zo eenvoudig is het concept: gewoon een gaatje in de onderkant onder het 'trekflapje', dat je over het ventiel duwt. Maar het werkt echt. Je moet alleen vaker pompen, omdat de zak kleiner is. Het is aan jou of je dat geduld hebt. Ik vond het goed genoeg!
Lengtebanen vs breedtebanen
Ik stond sceptisch tegenover de breedtebanen van de Thermarest. Maar nu ben ik er verliefd op
. Ik vind het veel stabieler liggen dan de lengtebanen van de Exped.
Garantie termijn: Exped geeft 2 jaar garantie. Thermarest levert levenslange garantie. Er staat zelfs een verhaal op internet van iemand die er iets van drie jaar dag in dag uit op geslapen had, en uiteindelijk bij slijtage gewoon een nieuwe kreeg van Thermarest. Of dit een publiciteitsoverweging van Thermarest is geweest weet ik niet, maar het klonk leuk!
Garantie inroepen: mijn Exped was lek bij aankoop. Bij thuis oppompen nergens last van. Maar op vakantie bij het daadwerkelijk slapen, was hij halverwege de nacht leeg. Grrr.... Dat wil je écht niet. Ik heb nu een andere mat gekregen, of gerepareerd, dat is niet helemaal duidelijk. Dus het is wel opgelost, maar blij was ik niet.
Verder staan er enorm veel topics, reviews en video's die de Exped en de Neoair vergelijken. Ik heb zelf veel gehad aan de onderstaande. En daardoor heb ik uiteindelijk besloten toch ook de Thermarest te kopen, hoewel ik de Downmat al had... En daar heb ik helemaal geen spijt van, want ik ben heel erg bij met m'n Xtherm! Die wint het wat mij betreft van de Exped. Maar er zijn net zo veel mensen die heel blij met hun Exped zijn...aan jou de keus
http://www.outdoorgearlab.com/Sleeping- ... re#compare
Een heel verhaal....Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes,
Niki