Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw MTB - Forum Wereldfietser

Opbouw MTB

Wereldfietsers,

Ik ben van plan in de toekomst een MTB te kopen / zelf samen te stellen.
Deze moet zowel gebruikt kunnen worden voor meerdaagse offroad tochten als voor het zwaardere eendagswerk.
Zouden jullie me kunnen helpen met het samenstellen van onderdelen. Het budget is 2000-3000 euro
Zelf had ik gedacht:

- geveerde voorvork
- magura remmen
- shimano deore
- over de andere onderdelen heb ik geen idee.

Bedankt.
Wat mij te binnen schiet (om je vraag te verduidelijken/in te perken).

Wil je een heel lichte MTB, of mag het een 'traktor' worden?

Ga je bikepacken of wil je een achterdrager kunnen monteren? In het laatste geval is rekening houden met oogjes daarvoor op het frame wellicht handig. Voordrager i.c.m. verende voorvork wil je waarschijnlijk niet?

Als je gaat trekken met de fiets, kook je dan zelf? Wil je je brandstoffles onder de onderbuis hangen? Zo ja: derde set inbusmoeren op die plaats nodig en misschien een Bikebuddy (of een andere drinkbushouder).

MTB, dus geen spatborden en ook geen dynamoverlichting (of opladen batterijen/GPS/(smart)phone) neem ik aan?

MTB, dus geen ringslot aan de staande achtervork neem ik aan?

Wat is de breedste band die je wil kunnen monteren? En welk formaat velg wil je?

Wil je klikpedalen (en dat kan wat anders dan SPD zijn)? Zo ja, beide kanten klik, of een zijde platform?

Hollowtech of vierkante bracketas?

Wil je een vaste zadelpen of toch wat extra's in de vorm van een verend exemplaar in aanvulling op de voorvering?

Misschien heb je al eens een confectiefiets (of een forumtopic over zelfbouw) gezien die aan een groot deel van je wensen voldoet. Zet daarvan eens alle onderdelen op een rij en vul voor jezelf in of zo'n onderdeel aan jouw eisen voldoet, of hoger/lager scoort en waarom.

En een advies geven zonder budget is schier onmogelijk, tenzij in jouw tuin een geldboompje staat en het je echt niet uitmaakt. ;)
Voor meerdaagse offroadtochten ligt bikepacking voor de hand. Je doet dan ook de minste concessies aan je mtb, want je wilt ook zonder bagage een ideale mtb.
Het nadeel van een rekje is dat je hem er steeds op moet schroeven en weer afhalen.

Bij de keuze van een mtb gaat het met name om de volgende beslissingen:
alu of carbon
wielformaat, 26'', 29-er of 27,5.
voorvering of voor- en achtervering
schijfremmen of velgremmen

Voor het serieuze mtb-werk zou ik kiezen voor een fully (is comfortabeler en dat waardeer je als je langer dan 3 uur hobbelwegen hebt), aluminium frame, 26'' of 27,5'' en schijfremmen. Geen rekje en natuurlijk ook geen andere fratsen als slot, spatborden of verlichting.
Velgremmen slijten hard in de modder, zowel de blokjes als de velgen.
Qua onderdelen heb ik niet zo'n voorkeur. Deore is goed, XT of Sram X9 is beter en duurder.
Een rekje zoals bijv van Old Man Mountain http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm
kun je ook op de rempunten monteren (alhoewel ik twijfel of dat goed werkt met Magura remmen)

En de bovenkant daarvan is een plaatje dat prima zijn werkt doet als spatbordje, als je lange ritten in natte omstandigheden rijdt, is dat echt wel te waarderen.

Afhankelijk van je eigen gewicht zou ik nadenken over het aantal spaken per wiel. Grof gezegd zou ik boven de 80 kg toch wel voor 36 spaaks gaan. Maar dat is een arbitrair getal. (en zonder achtervering, is dat gezegd.) (Mijn voorkeur is overwogen robuust boven lightweight) Als je graag spaken vervangt met verkleumde handen in de modder, be my guest. :)
Overweeg een mtb zonder vering.
Bv een Surly Ogre of Troll.
Misschien mis je bij het echt mtb-werk de vering soms maar ik denk dat het mee valt. Maar heerlijke fietsen voor meerdaagse tochten.
Ik zou graag een lichte MTB samenstellen. Mij lijkt Alu het beste.
- Achterdragers zullen gemonteerd worden
- Derde set inbussmoeren is nodig voor brandstoffles
- Geen spatborden, geen verlichting, geen sloten
- Velg formaat denk ik de normale 28”
- Bandbreedte heb ik eigenlijk geen idee over het maximum. 60mm?
- Pedalen: spd en andere zijde platform
- Hollowtech of vierkante wat zijn hier de adviezen over?
- Verende zadelpen zal welkom zijn ( thunderbuster)

Verder lijkt mij de kader het belangrijkste en de wielen niet ?
Lidje schreef:(...)
- Velg formaat denk ik de normale 28”
(...)
Verder lijkt mij de kader het belangrijkste en de wielen niet ?
Als er één ding is waar MTB-ers en wereldfietsers het over eens zijn, dan is het wel dat de wielen robuust moeten zijn. Veel frames, ook goedkope, zijn sterk genoeg om mishandeld te worden, maar goede wielenbouwers zijn schaars. Genoeg leesvoer te vinden op het forum daarover.
De combinatie van 28" wielen (je bedoelt waarschijnlijk velgen met een diameter van 622 mm) en brede banden (tot 60 mm) leidt tot de wat meer modieuze twentyniner (29"). Ik zou zeggen, kijk eens wat er wordt aangeboden in confectiefietsen. En zoek in oudere berichten waarom 26" nog altijd wordt aanbevolen (verkrijgbaarheid reservemateriaal) als je buiten westelijk Europa gaat fietsen (ga je dat?).
Lidje schreef:(...)
- Pedalen: spd en andere zijde platform
(...)
Maak je keuze uit Shimano (PD-M324, PD-A530, PD-T780, of iets uit de Click'r reeks - alle pedalen in een overzicht - gebruik de zoekfunctie/Google voor ervaringen), BBB (zoeken bij wat Duitse verzendhuizen) of Tecora combipedaal (bij bike4travel). Ofschoon ik de PD-M324 op mijn reisfiets heb zitten, is deze niet aan te bevelen (leesvoer).
Lidje schreef:(...)
- Hollowtech of vierkante wat zijn hier de adviezen over?
(...)
Lezen, lezen, lezen (van oudere topics). Wat ik zou doen (wat ik met mijn huidige reisfiets doe): zit het op een kant-en-klare fiets en moet je extra betalen om het te veranderen: laat het zitten totdat het versleten is. Wel moet je dan ook je crankstel vervangen. Stel je de fiets zelf samen: vierkante as!
Lidje schreef:(...) Het budget is 2000-3000 euro (...)
Ik zie dat je je eerste bericht hebt aangepast. Heb je al eens met de productconfigurator (zelf fiets samenstellen) op de site van Santos gespeeld?
Een mtb van meer dan 2000 euro en dan van aluminium, met Deore, velgremmen, voorvering e.d., dan moet je nog goed zoeken. Dat prijssegment is meer van carbon en/of fully's. Voor 1500 euro heb je een prima hardtail alu mtb.

De hier bekende stokpaardjes vierkante assen, ongeveerde mtb's e.d. zijn al langsgekomen. Laat je niet van de wijs brengen. Oriënteer je op mtb-fora voor je ideale mtb. Eenmaal gevonden kijk je of je de bagage meekrijgt.

Wel is het zo dat de 29-ers steeds meer de mtb's met kleinere 26'' wielen van de markt hebben gedrukt.
Jan Eleveld schreef:(...)
De hier bekende stokpaardjes vierkante assen, (...)
Uit eigen ervaring, op lange tochten waar een fietsenmaker of een bestelling per post enkele dagen tot een week op zich laten wachten beschouw ik Hollowtech als absolute bagger. Nadat ik voelbare speling ontdekte op mijn linkerlager, beschadigde door walsen van het lager de holle as binnen 1 serieuze fietsdag. Voor mij is het klip en klaar dat het ontwerp nadelen heeft, die je m.i. niet onder het tapijt kunt vegen door het een stokpaardje te noemen. De beschadiging was in mijn geval net niet erg genoeg om ook het crankstel direct te vervangen (en was ook niet voorhanden in de uitvoering die ik wenste). Ik verving enkel het lagerdeel, maar weet nu al dat binnen afzienbare tijd het geheel (bracket en crankstel) uitgewisseld zal moeten worden voor iets betrouwbaarders met een langere levensduur dan 10-12k km.

Update n.a.v. kenben hieronder.

Eigenlijk wil ik de discussie over Hollowtech niet opnieuw aanslingeren, maar dat ik stierepoep zou verkopen schiet bij mij in het verkeerde keelgat.

Jammer dat je de nuance in mijn bericht niet oppikt. Naar mijn idee geef ik duidelijke randvoorwaarden aan waarom ik het voor mijn soort van tochten een minderwaardig product vind en de voorkeur aan wat anders geef.

Als speling op een lager, vanwege de losse passing, ook nog eens bijkomende schade aan de as van het crankstel veroorzaakt (door het walsen van de lagerschaal), dan vind ik dat een forse misser in het ontwerp en wordt het geheel van trapas, lager en pedaalarmen in mijn ogen een te duur betaald artikel.

Voor mij - en ik sta daarin niet alleen, zie bijv. het topic
Onderhoud Hollowtech II Deore LX lagers - valt Hollowtech in de categorie 'Planned obsolescence - Lifespan-limiting design' (geplande veroudering - bewust ontworpen op een beperkte levensduur). Dat is voorwaar geen stierepoep. Jij ontkracht bovendien die bewering in je laatste alinea ...
@aardvark.. sorry maar op nu te beweren dat hollowtech complete bagger is.. dat is wel een behoorlijk gevalletje BS verkopen.
Dat de lagers van vierkante assen in veel gevallen langer meegaan is waarschijnlijk correct maar het is niet zo dat de lagers complete rotzooi is. Buitenboordlagers worden veel op racefietsen en atb gebruikt en het is echt niet zo dat die na elke keer fietsen vervangen dienen te worden. Ook niet elk jaar. Vaak zijn er ook andere zaken die veroorzaken dat een onderdeel minder lang meegaan.. bijv.niet goed gevlakte lagerschalen..

De vraag wat ik zou kiezen wanneer ik een frame zou opbouwen voor n vakantiefiets voor lager..ja dan zou ik waarschijnlijk ook kiezen voor een vierkante as. Of ik die extra zekerheid echt nodig zou hebben waarschijnlijk niet aangezien de kans uitermate klein is dat ik heel lang weg zou zijn van de bewoonde wereld..
Op mijn carbon atb maakt het dus minder uit of de lagers minder lang meegaan.Ga niet vaak meerdere dagen atb-en en anders is het altijd mogelijk om 's avonds de lagers te wisselen..
aardvark schreef:'Planned obsolescence - Lifespan-limiting design' (geplande veroudering - bewust ontworpen op een beperkte levensduur).
Bedankt voor de link!
Wedstrijd mtb's zijn in de loop der jaren geëvolueerd tot een heel specifieke soort fietsen waar alles geoptimaliseerd is voor de wedstrijd. Dat is niet meer steeds ook ideaal voor tochten. Je hebt dus eigenlijk twee keuzes. De eerste is niet al teveel geld uit geven voor een best goede maar niet extreem sportieve fiets. Met een beetje geluk zitten er nog oogjes voor dragers op, en is de zit comfortabel genoeg. Zo heb ik een tijdje terug een overjarige cube ltd kunnen kopen als vakantiefiets voor mijn zoon, met lx/xt afmontage, Magura HS 33 remmen en drageroogjes aan de achterkant. Het minst indrukwekkende onderdeel was, zoals viel te verwachten, de goedkope verende voorvork. Als extra kwam er een Old Man Mountain Red Rock achterdrager, en iets later toch ook een nieuw handgebouwd voorwiel met naafdynamo. Voor minder dan 1000 euro is dit een prima vakantiefiets waar je heel aardig off road tochten mee kunt rijden.

Als je beter wilt en niet in de wedstrijd atb's tercht wilt komen, kom je al gauw terecht bij de geveerde Santos modellen, of bij m-gineering. Bij die twee opties kom je wel aan de bovenkant van je budget terecht. Marten van m-gineering is zelf een 29er liefhebber en heeft veel eigen ervaring met ultralicht off road tours.

Voor wat betreft de afmontage: Shimano LX naven in handgebouwde wielen met stevige velgen en 36 spaken is the way to go als het niet idioot duur moet worden. Moderne xt is minder degelijk. Wil je meer uitgeven dan is een Rohloff naaf erg fijn in een touring mtb. Een Thudbuster LT zadelpen is een goed plan. Ik zou cranks kiezen met vierkante as. Shimano UN 55 is voor een trapas een uitstekende budget optie. SKF is de onbetwiste super optie, voor 100000 km zorgeloos plezier. De keus aan remmen hangt erg af van de toepassing. Als het echt veel offroad en modderig wordt dan zijn schijfremmen het fijnste (m-gineering heeft veel ervaring met welke schijfremmen het in het echt niet lang uithouden). Als aan de remwerking iets minder hoge eisen gesteld hoeven te worden, maar betrouwbaarheid belangrijker is, dan zijn de HS 33's vermoedelijk de optimale keus. Shimano v brakes zijn de beste keus als het goedkoop moet, of heel licht.

Wim