door
EnriceV » vr 19 sep, 2014 10:11
_Peter_ schreef:EnriceV schreef:Als ingenieur lijkt het me alvast de slechtste oplossing voor een simpel probleem.
De ingenieurs in duitsland denken daar anders over anders maken ze niet meerdere modellen op basis van hetzelfde uitgangspunt. Als het niet verkoopt zou men inmiddels wel wat anders hebben verzonnen.
BTW als je zo'n uitspraak doet mag je de niet ingenieurs best wel uitleggen wat er slecht is aan de oplossing.
Peter
Geen ingenieur
Ok, sorry aan zij die mijn commentaar te grof vonden, dat was niet mijn bedoeling, maar ik verantwoord graag mijn mening, het staat iedereen vrij om die dan te volgen of niet (en over esthetiek valt niet te discussieren).
- de beweging wordt volledig opgevangen in het bovenste parallellogram wat meteen sterke beperkingen oplegt aan je veerweg.
- In plaats van twee schuifverbindingen in een klassieke vork die weinig gevoelig zijn voor vuil en makkelijk stijf zijn te maken, wordt er gekozen voor 8 draaiverbindingen. Exact op de plaats waar er altijd vuil terecht komt. Ongetwijfeld oplosbaar, maar waarom het jezelf moeilijk maken? Elk van die 8 verbindingen is trouwens kritisch, het ding is niet betrouwbaar van zodra één van die 8 punten faalt. Komt daar nog bij dat één demper nog steeds nodig is en dus ook gevoelig blijft voor fouten.
- De veerweg zou zo zijn dat het naspoor constant blijft tijdens inveren. Klinkt leuk, maar wie er met volledig ingeveerde voorvork nog een bocht durft nemen is in mijn ogen een held (als ie tenminste niet over zijn stuur gekatapulteerd wordt.)
- Het voornaaf traject is volgens hun curve beter in de eerste veerhelft dan een gewone vork, maar in de tweede helft is ze dan weer aanzienlijk slechter. In de lijnen eronder leggen ze dan meteen uit dat je bij het remmen 50% inveren krijgt: dat brengt je dan netjes in het slechte gebied waardoor klappen tijdens het remmen harder aankomen. Naar mijn gevoel niet meteen een verbetering.
-De vork is opvallend lichter, wat kan verklaren waarom ze alsnog een bestaansrecht heeft. Maar als licht je doel is, dan monteer je toch geen lowrider?
Geniale verbeteringen maken dingen meestal eenvoudiger, niet complexer.