Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Engeland - Forum Wereldfietser

Rondje Engeland

Na mijn rondje Duitsland van afgelopen zomer ben ik nu aan het voorbereiden voor volgend jaar. Ik heb besloten om nog een keer in Engeland te fietsen. Na in 2012 van Harwich naar Land's End te hebben gefietst, lijkt het mij nu leuk om een rondje door heel Engeland te maken.
Afgelopen dagen heb ik diverse routes in Basecamp bekeken en gecombineerd en dit is een voorlopig resultaat:

Afbeelding

Vanuit Harwich de Noordzee-route tot onder Middlesbrough, dan een stukje om Newcastle, vervolgens de Hadrian's Wall-route westwaarts. Dan wat gekronkel door het Lake District om vervolgens af te zakken tussen Liverpool en Manchester door. Na de Noordwesthoek van Wales de Hoofdsteden-route tot na Bath en daarna langs diverse routes via Oxford en Cambridge over de NCN51 tot aan Harwich.

Echt grote steden heb ik geprobeerd te mijden en juist de "groene" routes heb ik ingepast. Hierdoor zal er ongetwijfeld wat meer klimwerk in zitten, maar dat maakt niets uit. De teller staat nu op ongeveer 2300 km en dat zal ik doen in 4 weken.

Wellicht zijn er hier mensen die mij kunnen adviseren over de gekozen routes. Is bijvoorbeeld de route langs Hadrian's Wall leuk om te fietsen, of is er een fraaiere route van oost naar west?
Alle opmerking en ideeën zijn welkom; de route staat nog niet vast. Hopelijk kan ik mijn route nog mooier maken met behulp van jullie bijdrage.
Ik kan je alleen vertellen van het noordelijkste deel van je route. Van Newcastle naar de westkust zijn drie routes: Hadrians Wall, de Reivers en de C2C. We hebben alle drie gefietst en persoonlijk vond ik de Reivers route het mooist. Dit omdat deze het meest 'woest' was en door erg mooie landschappen liep. De Hadrians is ook wel mooi, met name als je van historie houdt. Maar deze liep meer over de gewone weg. C2C hebben we ook van genoten maar in het oosten loopt die veel door stedelijk gebied.
Voor foto impressie van Hadrians kun je vanaf hier kijken.
De Reivers en de C@C hebben we dit voorjaar gedaan. Een verslagje staat hier.
Van alle routes staat er ook de gps file.

Van de rest van je route kan ik weinig zeggen. Het ziet er leuk uit en Groot-Brittannië heeft een special plekje in mijn fiets-hart, du sik hou je route zeker in de gaten.
Ga je kamperen, of wat anders?
De Hadrian Wall-route heb ik inderdaad gekozen vanwege mijn interesse in historie. De Reivers-route heb ik ook gezien; ik zal er nog eens nader naar kijken, want een mooi landschap is zeker belangrijk.

En ja, ik ga kamperen! Wellicht dat er een enkele keer een hostel/b&b nodig is, maar verder hoop ik zoveel mogelijk mijn tentje te gebruiken.
Mooi fietsen langs Hadrian's Wall hoor. Ik deed het vorig jaar nog. Overbodig om te zeggen, waarschijnlijk, dat wildkamperen in Engeland niet is toegestaan? Campings zijn er natuurlijk, maar niet alle campings accepteren tentkampeerders: daar zijn niet altijd voorzieningen/vergunningen voor.
Twee jaar geleden hebben we in Noord Engeland gefietst. Het stuk boven de Yorkshire Moors tot Newcastle was vervelend fietsen. Druk met auto's die niet netjes aan de kant gaan, veel lelijke buitenwijken. De fietsroutes proberen je eromheen te leiden, maar dat lukt niet altijd. (Durham is wel een aanrader) We hebben een stuk met de trein gedaan.

Je kunt vanaf de boot ook langs de noordzeeroute een stukje naar het noorden, dat was leuker.

We hebben ook langs de Hadrian's Wall gefietst, mooie omgeving, maar wel een lange rechte weg. We hadden gelukkig wind mee!

Buiten stedelijk gebied was het trouwens mooi fietsen (wel pittig). Veel historische gebouwen en ook veel vriendelijk mensen ontmoet.
Aanrader: Yorkshire Dales!
Ik heb inderdaad al ergens gelezen dat het stuk richting Newcastle niet al te leuk is. Vandaar dat ik vanaf Whitby al afwijk van de Noordzeeroute en een omweg neem langs de NCN 165 en 14. Zodoende ga ik meer het binnenland in en vermijd ik ook Newcastle zelf.

Misschien volg ik vanaf Newcastle eerst een stukje Hadrian en kan ik dan noordwaarts om vervolgens de Reiversroute te nemen. Wel iets meer kilometers, dus dan moet ik ergens anders in de route iets schrappen.

Dank voor de adviezen!
Wij fietsen in 2012 van Newcastle naar Dover en als ik mijn reisverslag doorkijk waren we bepaald niet ontevreden (http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... -2010.html), ook niet over het voor ons noordelijk deel van de route.
In 2008 deden we de Hadrian Wall route heen en terug, op weg naar Noord-Ierland, en ook dat was een van onze betere vakanties. (http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... nd-en.html). Ook hier weer mooi fietsen en veel historie.
Vorig jaar zijn we op onze tocht door Schotland teruggefietst door het Northumberland National Park en dat was werkelijk prachtig.
Sterkte met je keuze ....

(Even wat typo's verwijderd)
Altijd mooi om in Engeland te fietsen. Ik heb vanmiddag mijn overtocht geboekt bij DFDS. Vanuit Newcaste neem ik meteen de trein naar Whitehaven om in St, Bees Head vooral offroad een rondje door lake district te rijden en hierna de mtb C2C (over het lake district, pennine ridge en yorkshire moors) te fietsen. Ik ben benieuwd hoe nat oktober is in het Lake district. De herfst schijnt echter heel mooi te zijn in Cumbria.

Ik heb eerder de reivers en C2C gereden, en ook kleine stukken van de Hadrians wall route. De reivers vond ik ook mooier en wilder, een heel mooi stukje 'wild' Engeland.

Nog een tip, misschien hier al bekend op het forum: gebruik deze link bij boeking op DFDS, je krijgt 10% fietserbond korting, scheelt al snel 20-30 euro per persoon.

http://www.dfdsseaways.nl/singlepages/o ... BMQkMJ_tEI
of
http://www.dfds.nl/fietsersbond

groet,
Patrick
Ik zou nog een stukje Yorkshire Dales meenemen. Erg fraai daar.

Als je vanuit het Lake District via de Yorkshire Dales naar Liverpool gaat maak je maar een kleine omweg, en het stuk tussen het Lake District en Liverpool is toch niet bijzonder fraai.

Nog een andere suggestie: Als je in Bristol komt kun je het Kennet and Avon Kanaal volgen naar Reading. Heel leuk en natuurlijk heel vlak.
http://www.sustrans.org.uk/sites/defaul ... eguide.pdf
Hoi Peter,

Ten eerste, bedankt voor het meedenken!
Ik zou bijvoorbeeld na het Lake District de Pennine Cycleway kunnen nemen. Die loopt aan de rand van Yorkshire Dales. Daarna kan ik afbuigen naar het westen om dan alsnog tussen Liverpool en Manchester door te fietsen.
Het stuk tussen het Lake District en Liverpool ziet er inderdaad niet heel bijzonder uit, maar dat kan ook niet anders met die 2 grote steden naast elkaar.
Een ander idee is om rechts helemaal om Manchester heen te gaan via de Pennine en dan vervolgens naar het westen via de Cheshire Cycleway, om alsnog tot onder Liverpool aan te komen en mijn weg te vervolgen langs de westkust.

De route van Bristol naar Reading die jij bedoelt, is dat niet een onderdeel van de bekende Hoofdstedenroute? Mijn bedoeling is om Londen te vermijden en ik denk dat ik dan eigenlijk voor Reading al richting het noorden moet.
Ik ga weer verder plannen!
Ik zou de Yorkshire Dales in ieder geval proberen echt op te nemen in je route. (Door enkele anderen ook al gesuggereerd; en terecht). Je zou van de Yorkshire Dales ook nog naar het zuiden kunnen gaan naar het Peak District en dan naar het oosten (Liverpool) afbuigen. Zo ben ik gereden. Kom je wel door Manchester, maar daar moest ik ook naar toe).

Die Kennet and Avon kanaal route is maar een suggestie. Die trekvaarten hebben als voordeel dat er geen auto's rijden, maar na een tijdje wordt het toch een beetje hetzelfde (althans dat is mijn opvatting). Maar er varen leuke, smalle bootjes in en er zijn nog diverse sluizen. Je kunt er ruim voor Reading vanaf natuurlijk en naar het noorden gaan.
Oxford zou ik wel meenemen; dat is gewoon een openlucht museum. (Ik mocht ooit een paar dagen verblijven op een van die colleges).

Je route ziet er mooi uit. Ik krijg spontaan goesting om ook weer naar Engeland te gaan.

Succes.
Sinds afgelopen week ben ik weer actief geweest met mijn route voor komende zomer. Ik heb de eerste route zoals ik die hier eerder heb gepost flink aangepast. De Hadrianroute heb ik laten vallen en ik wil nu een stukje noordelijker door Schotland.
En wilde ik in eerste instantie tussen Liverpool en Manchester door, nu ga ik door de Yorkshire Dales aan de oostkant van Manchester. Meer mooie natuur en minder stedelijk gebied.
Ook de lus rond Bristol is verdwenen; na Wales fiets ik in een "rechte" lijn richting Oxford. Veel stedelijke gebieden heb ik geprobeerd te vermijden en groene gebieden juist toegevoegd. Door allerlei bestaande routes te combineren met daaraan toegevoegd zelfgemaakte verbindingen ben ik volgens mij tot een leuk resultaat gekomen.
Ongetwijfeld zal ik nog wat aanpassingen maken, maar ik denk dat ik wel voor 95% rond ben. Wellicht kan iemand van jullie nog een mooie tip geven!

Nieuwe versie:
Afbeelding
Mooie route. Valt niet veel aan te verbeteren!

Ik kan uit eigen fietservaring alleen wat over het noorden zeggen. Het gebied ten zuiden van Newcastle is niet bepaald een genot om te fietsen. Ik zou Durham laten voor wat het is (er is een mooi kasteel en oud centrum op een heuvel maar daar houdt het ook wel mee op), en via Richmond naar het noordwesten gaan (dus links van de A68 blijven). Je kunt die tijd m.i. beter steken in het maken van een extra lus in het prachtige Lake District (hadden wij dat in 2006 maar gedaan...)

Castlerigg Stone Circle:
Afbeelding

Derwent Water:
Afbeelding

Beklimming Hardknott pass (30%):
Afbeelding

Romeins fort op de Hardknott pass:
Afbeelding

Afdaling Wrynose pass:
Afbeelding
Het traject door Wales kan ik aanbevelen. Wij fietsten de bewegwijzeerde Lôn Las Cymru veertien jaar geleden en gingen af en toe een stukje off road, al waren onze toenmalige fietsen daar niet zo geschikt voor (zie
hier). Zoveel bandenpech als toen hebben we later in Engeland nooit meer gehad. Tegenwoordig zouden we zo'n tocht gewoon op Big Apples doen.