Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke waterzuiveringstabletten tijdens onze fietsreis ? - Forum Wereldfietser

Welke waterzuiveringstabletten tijdens onze fietsreis ?

Tijdens onze fietsreis door Cuba zullen we een beperkte voorraad water kunnen meesleuren wegens het gewicht en plaats. Het blijkt ginder ook niet zo gemakkelijk te zijn om water te kopen want de rekken in de supermarkten zijn meestal leeg. Daarom dachten we om zuiveringstabletten of -druppels mee te nemen. We hebben het product 'Hadex water disubfectant' van Care Plus al eens uitgeprobeerd maar was niet zo 'smakelijk', je proefde vooral de chloor.
Hebben jullie tips van andere 'lekkerdere' produkten ?
groetjes
Danny & Ilse
Je kent de wiki over drinkbaar maken van water: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... g_onderweg? Daar staan alternatieven genoemd.

Ik heb het niet zo op toe te voegen stoffen en koos ooit voor een waterfilter, groot en zwaar: Katadyn Pocket. Nu zou ik eerder voor iets kleins & lichts als een Sawyer filter (in NL verkrijgbaar onder de merknaam Care Plus) kiezen. Over de Sawyer zijn veel reviews te vinden.
Misschien is een Lifestraw iets? O.a. te koop op internet en bij Anwb winkels. Ik vind het prima werken en geen invloed op smaak. Gr. Dirk
Danny & Ilse schreef:Daarom dachten we om zuiveringstabletten of -druppels mee te nemen.
Ik zou ook eerder gaan voor een filtersysteem. Sawyer heeft prima lichtgewicht filters (ook verkocht onder de naam Careplus). Die filters werken prima, alleen niet tegen virussen die ook niet-gebonden kunnen overleven. (Dat is in Europa zelden een probleem, hoe dat in Cuba zit weet ik niet.)

Anders zijn er (zwaardere en duurdere) filters van andere merken die ook werken tegen virussen.

Ook is behoort een UV-'filter' tot de mogelijkheid (SteriPEN). Zeker als men beschikt over helder (maar daarom nog niet veilig) water werkt dat prima. Bij niet helder water kan men ook eerst filteren en dan het UV-systeem nog op het gefilterde water loslaten.

De informatie waar aardman naar verwijst is redelijk goed, maar niet helemaal meer accuraat. Indien men kiest voor het koken van water om het drinkbaar te maken, volstaat het om het water even op de kook te brengen, ook indien men zich op hoogte bevindt.
Ik heb in Cuba wel hadex meegenomen maar het niet nodig gehad; ik heb eigenlijk altijd wel water kunnen kopen (in de supermarkt maar ook vaak in de casa's te krijgen). Daarnaast kun je overal langs de weg mierzoete frisdrank kopen (kwam mij de strot uit op het einde).